پیام طبرسی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره کارآزمایی بالینی واکسن اسپایکوژن گفت: فاز پیش‌بالینی و اول کارآزمایی بالینی این واکسن در استرالیا آغاز شد و پس از آنکه مورد تایید وزارت بهداشت استرالیا قرار گرفت، وزارت بهداشت ایران پذیرفت فازهای دوم و سوم آن در ایران انجام شود.

وی افزود: این واکسن با تکنولوژی ساخت پروتئین نوترکیب ساخته می‌شود و درصورت موفق بودن مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران توسط سیناژن تولید خواهد شد.

به گفته وی، آخرین تزریق نوبت دوم واکسن اسپایکوژن روز دوشنبه (۳۱ خرداد) انجام شده است و نتایج آن تا آخر تیرماه آماده می‌شود. مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه واکسن اسپایکوژن ۲ دُزه است، ادامه داد: تزریق ۲ دُز واکسن اسپایکوژن بر ۴۰۰ نفر در مرحله دوم کارآزمایی بالینی صورت گرفته است و این دُزها به فاصله سه هفته به داوطلبان این طرح مطالعاتی تزریق شده است. وی افزود: فعلا نمی‌توانیم نتایج کارآزمایی بالینی را اعلام کنیم و نتایج پس از جمع‌بندی نهایی توسط سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد. وی درباره زمان حدودی آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن اسپایکوژن تولید مشترک ایران و استرالیا، اظهار کرد: این موضوع بسته به نظرات سازمان غذا و دارو است و با صدور مجوز از سمت این سازمان ما فاز سوم کارآزمایی بالینی را برای ۱۶ هزارنفر آغاز خواهیم کرد.