ماموریت ناتمام خبرنگاران عکس: بهنام توفیقی، مهر

عصر چهارشنبه اتوبوس حامل خبرنگاران کشوری که برای بازدید از تونل کانی‌سیب به آذربایجان‌غربی سفر کرده بودند، در نزدیکی نقده واژگون شد و به دنبال آن، ۲۱ نفر مصدوم و ۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند. ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور صبح روز چهارشنبه برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای ارومیه عازم پیرانشهر شدند که اتوبوس آنان در ۱۵ کیلومتری این شهرستان دچار حادثه شد. به گفته خبرنگاران ظاهرا این حادثه به دنبال بریده شدن ترمز اتوبوس صورت گرفته است‌. این سفر با دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید از پروژه‌های عمرانی این ستاد صورت گرفته بود.

بازداشت راننده اتوبوس

درپی این حادثه رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از بازداشت راننده اتوبوس حامل خبرنگاران خبر داد. همچنین کارت هوشمند راننده مقصر حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران به‌طور دائم لغو شد و راننده مذکور دیگر مجاز به رانندگی در بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای نخواهد بود. در همین حال به گفته سرهنگ هادی امیدوار، فرمانده پلیس راه کشور این اتوبوس فاقد صورت وضعیت و متعلق به کارخانه سیمان بود. به گزارش «ایسنا» وی گفت: طبق بررسی‌های ما اتوبوس معاینه فنی داشته است اما به دلیل آنکه در مسیر کوهستانی تردد کرده و مکررا از ترمز استفاده کرده است سیستم ترمز آن دچار مشکل شده بود، ضمن اینکه راننده از ترمز ثانویه اتوبوس نیز استفاده نکرده است. در همین حال سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته اعلام کرد تا شنبه یا یکشنبه جمع بندی دقیق کارشناسان درباره علت حادثه اتوبوس خبرنگاران را می‌توانیم اعلام کنیم.

مرگ ۵سرباز معلم

البته این تنها حادثه تلخ چند روز گذشته نیست. روز پنج‌شنبه هم بر اثر واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها در محور یزد ۵ سرباز جان باختند. براساس گزارش‌ها، اتوبوس با ۳۹سرنشین حامل سرباز معلم‌ها که از سیستان و بلوچستان برای فراگیری آموزش نظامی راهی شیراز بود در ساعت ۶:۱۲ صبح روز پنج‌شنبه در محور یزد- دهشیر به علت نقص فنی حادث از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد کرده و در سمت مسیر مقابل واژگون و سپس با یک دستگاه تریلی متوقف برخورد می‌کند که متاسفانه در این حادثه ۵ سرباز معلم جان باخته و ۱۰ نفر دیگر مجروح می‌شوند. در همین حال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که تمامی سرنشینان این اتوبوس مشمولینی بودند که قرار بود به عنوان سرباز معلم در آموزش و پرورش خدمت کنند. ازسوی دیگر احمد دهقان رئیس اورژانس استان یزد، وضعیت حادثه‌دیدگان تصادف خون‌بار اتوبوس با تریلی، روبه‌روی پمپ بنزین دهشیر در استان را مطلوب اعلام کرد و گفت: هیچ یک از مصدومان فوت نشده‌اند. به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: چهار مسافر و کمک راننده اتوبوس مذکور در این حادثه فوت کردند و هر دو راننده تریلی و اتوبوس زنده هستند.

دستور رئیس‌جمهور

به دنبال حادثه غمناک درگذشت ۲خبرنگار، حسن روحانی رئیس‌جمهوری با صدور پیام تسلیت تاکید کرد: لازم است دستگاه‌های مسوول ضمن دلجویی از خانواده‌های این عزیزان سفر کرده، سریعا علل وقوع حادثه را بررسی و نسبت به ارائه گزارش آن اقدام کنند.روحانی در پیامی دیگر با تسلیت در پی سانحه اتوبوس حامل سربازمعلم‌ها در یزد‌، خواستار آن شد تا سریعا نسبت به بررسی علل وقوع سانحه اقدام و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند. همچنین به گزارش «ایرنا» ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب در پیامی درگذشت دو خبرنگار«ایرنا» و «ایسنا» در سانحه تلخ واژگونی اتوبوس را تسلیت گفت و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی را موظف به نظارت بر رسیدگی «سریع و دقیق» به پرونده قضایی تشکیل شده در این زمینه کرد. رئیس قوه‌قضائیه همچنین در پی بروز سانحه برای اتوبوس حامل سربازان در یزد، به رئیس کل دادگستری استان یزد دستور پیگیری داد.

 

آن لحظه‌ها، جوانیِ ما بود

روایت شاهد عینی از ثانیه‌های دلهره‌آور در اتوبوس

خودروهای فرسوده‌ای که جان می‌گیرند