شهرستان‌های مهران (استان ایلام)، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، دماوند و فیروزکوه (استان تهران)، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان)، گراش، لارستان و لامرد (فارس)، بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) و شهرستان یزد (استان یزد)، از امروز در وضعیت قرمز کرونا قرار خواهند گرفت. تعداد شهرستان‌های آبی نیز صفر است و با توجه به افزایش موارد بستری در شهر تهران  احتمال قرمز شدن تهران هم وجود دارد. همچنین از هفته آینده ۶ شهرستان از ۱۰ شهرستان استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار خواهد گرفت. این گزارش همچنین حاکی از آن است که رنگ نارنجی کرونایی به شهرستان آستارا در استان گیلان بازگشته و رودبار نیز در آستانه نارنجی شدن است. به گزارش «ایسنا» براساس گزارش منتشرشده در برنامه ماسک، شهرهای قرمز کرونایی از جنوب به مرکز کشور گسترش یافته است و از این هفته ۱۷۴ شهرستان نارنجی و ۲۴۲ شهرستان نیز در وضعیت زرد خواهند بود.  آنچه این بار موجب نگرانی است، شیوع گونه هندی کرونا (دلتا) در ایران است که تاکنون جان‌های زیادی را در هند و برخی کشورهای دیگر قربانی کرده است. وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش از ورود این نوع از ویروس کرونا به کشور خبر داده است؛ اما ظاهرا تاکنون شیوع آن را کنترل کرده است. با این حال به‌نظر می‌رسد که در حال نزدیک شدن به پیک پنجم کرونا هستیم.

کشور در شرایطی در حال ورود به پیک پنجم کروناست که هنوز فاصله زیادی با واکسیناسیون جمعیت مورد نظر برای ایمن شدن در برابر ویروس کرونا دارد. مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۴میلیون و ۴۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر دز اول واکسن کرونا و یک‌میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۸۶ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۵۰دز رسید. رقمی که برای ایمن شدن کشور در برابر نوع دلتای کرونا ناچیز است.

دستور روحانی

در همین راستا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا  با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون با حل مشکل واردات و گرفتن مجوز واکسن داخلی برای بازار مصرف سرعت می‌گیرد، تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه عملیاتی همه توان خود را برای جلوگیری از موج پنجم به کار گیرند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: با تشدید نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌ها در مناطق جنوبی، اقدامات لازم برای جلوگیری از مواجه شدن دیگر مناطق کشور با موج جدید بیماری در دستور کار قرار گیرد. دراین جلسه همچنین تاکید شد براساس گزارش کمیته بهداشت و درمان ستاد ملی مقابله با کرونا، ۱۴میلیون نفر تا پایان دولت دوازدهم واکسن کرونا می‌زنند.

با این حال روند واکسیناسیون در کشور کند است و به‌دلیل عقب ماندن سالمندان از برنامه تزریق دز دوم واکسن کرونا، برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور گرفتار تاخیر شده است. این در حالی است که قرار بود مطابق وعده‌ها تا پایان خردادماه ۱۴ میلیون نفر در کشور در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند. با این حال همچنان  صف‌های واکسن سالمندان ادامه دارد و این در شرایطی است که بسیاری از آنها حتی پس از ساعت‌ها در صف ماندن موفق به تزریق واکسن کرونا نمی‌شوند. آن‌طور که گمرک اعلام کرده است در مجموع ۷میلیون و ۸۴۷هزار و ۸۰۰دز واکسن تاکنون وارد ایران شده است. حجمی که ظاهرا جوابگوی جمعیت ایران نیست.

در همین حال روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: تا پایان مرداد گروه‌های آسیب‌پذیر، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای ۶۰ سال واکسن دریافت خواهند کرد.

فوت ۱۱۵ بیمار کرونایی دیگر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین براساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۹۷ نفر از آنها بستری شدند.