ایران درآستانه موج پنجم کرونا؟

روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به افزایش روند بیماری در پنج استان جنوبی، درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: در استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و یزد شاهد افزایش روند بیماری هستیم.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند در استان هرمزگان و بوشهر افزایشی بود، اما کندتر شده است. رئیسی در عین حال با بیان اینکه روند کلی کشور نزولی است، گفت: با این حال اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم، قطعا سایر استان‌ها هم درگیر می‌شوند. فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعا می‌تواند بر شیوع بیماری موثر باشد.

وی گفت: به‌طور کلی ویروس هندی در سطح دنیا همچنان در حال تاخت‌وتاز است. حتی کشورهایی که میزان زیادی واکسن زدند هم در امان نیستند و ابتلا همچنان وجود دارد. البته به این معنا نیست که واکسن اثر ندارد؛ قطعا واکسن در کاهش بستری و مرگ‌ومیر بسیار موثر است .

موج جدید کرونا در همسایگان غربی و شرقی

در همین حال روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه کرونا نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است، گفت: البته چند استان حالت ویژه و کمی حالت استثنایی دارند. شرایط استان‌های جنوبی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و کرمان کمی متفاوت است، اما در بقیه استان‌ها روند نزولی بوده است.

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم، گفت: البته نباید کاملا نسبت به این مساله مطمئن باشیم، باید شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم. امروز در کشورهای مختلف جهان، در اروپا، روسیه و شرق آسیا شاهد موج جدیدی هستیم. در اطراف خودمان در همسایگان شرقی و غربی هم تا حدودی شاهد خیز و موج جدید کرونا هستیم، به همین دلیل باید کاملا مراعات کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که در آینده با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم؛ بنابراین باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام ‌دهیم.

آغاز موج پنجم کرونا

در همین راستا، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اظهار نگرانی و تاکید بر اینکه کشور در موج پنجم کرونا قرار گرفته است، گفت: موج پنجم شروع شده است. شهرهای جنوبی کشور قرمز است و ما ۳۲ شهر قرمز داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: فیروزکوه و دماوند در همسایگی تهران قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یکی دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد. طبرسی ادامه داد: در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است.

ممنوعیت ورود و خروج به ۳۲ شهر قرمز

با افزایش تعداد شهرهای قرمز، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی‌بر وضعیت قرمز کرونایی در ۳۲شهر، ورود و خروج خودرو به این شهرها ممنوع است.

رونمایی از واکسن اسپوتنیک تولیدی ایران

در این میان واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی، روز گذشته با حضور وزیر بهداشت در شهرک صنعتی بهارستان رونمایی شد و تولید آن در مجموعه دارویی اکتوور با ظرفیت دو میلیون دز در ماه آغاز شد. سعید نمکی نیز روز گذشته با بیان اینکه بازار دارویی کشور در ایام کرونا به‌خوبی مدیریت شد، گفت: در ماه‌های آینده به‌تدریج از واکسن‌های خارجی بی‌نیاز می‌شویم و حتی این امکان وجود دارد که در پاییز و زمستان واکسن ایرانی ضمن ثبت در سازمان جهانی بهداشت، به دنیا صادر شود.

تولید ماهانه ۸ میلیون دز واکسن داخلی

به گزارش «ایسنا» علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: ان‌شاءالله در ماه‌های آینده بیش از هفت تا هشت میلیون دز ماهانه فقط از واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت و واکسن‌هایی هم که از خارج از کشور خریداری کردیم، به دست‌مان می‌رسد و فرآیند واکسیناسیون تسریع خواهد شد. از آنجا که این فرآیند پیوسته و پایدار است، دیگر دچار کمبود نخواهیم بود و مطمئن باشید قولی که از طرف دولت به مردم داده شده مبنی‌بر اینکه ما تا پایان سال برای تمام گروه‌های هدف حداقل یک دز واکسن تزریق می‌کنیم، محقق می‌شود.

نگران دز دوم نباشید

رئیسی همچنین گفت: مردم عزیزمان به هیچ‌وجه در زمینه تزریق دز دوم واکسن نگرانی نداشته باشند، به اندازه کافی واکسن برای تزریق دز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع شده است. رئیسی افزود: طی چند روز گذشته در سطح شهر تهران مشکلاتی در زمینه برخی تجمعات برای واکسن وجود داشت که با راه‌اندازی ۷۵مرکز تجمیعی در سطح استان، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. وی درباره نگرانی مردم در زمینه تاخیر در تزریق واکسن گفت: واکسن‌هایی که در کشور تزریق شده مانند آسترازنکا و اسپوتنیک تا ۱۲هفته فاصله اشکالی ایجاد نمی‌کند، واکسن سینوفارم هم تا هشت هفته موردی ندارد، ضمن اینکه ما دز دوم را قطعا خواهیم زد.علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران نیز با اشاره به وجود برخی نگرانی‌ها درخصوص تاخیر زمانی واکسیناسیون دز دوم واکسن کرونا گفت: برخی منابع علمی تزریق دز دوم واکسن را با فاصله زمانی سه ماه مجاز اعلام کرده‌اند.

میزان تزریق واکسن

بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴میلیون و ۴۱۶هزار و ۹۸۳ نفر دز اول واکسن کرونا و یک‌میلیون و ۱۹۶هزار و ۱۵۷نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵‌میلیون و ۶۱۳هزار و ۱۴۰ دز رسیده است.

مرگ ۱۲۳ بیمار جدید

همچنین براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته در کشور ۷۰۳۴بیمار کووید-۱۹ شناسایی شده که ۹۶۵نفر از آنها بستری شده‌اند. در این بازه زمانی ۱۲۳بیمار جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند.