توضیحات کلانتری در مورد حادثه مرگ دو خبرنگار

روز دوم تیرماه در پی حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده ارومیه در حاشیه بازدید از پروژه احیای دریاچه ارومیه، مهشاد کریمی خبرنگار «ایسنا» و ریحانه یاسینی خبرنگار «ایرنا» جان باختند. در همین حال روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با «ایسنا» در تشریح این حادثه گفت: شما وقتی می‌خواهید یک اتوبوس را بگیرید باید شرایط خاص خودش را داشته باشد. این اتوبوس شرایطش را داشت. تنها ۲۰ روز از صدور معاینه فنی‌اش می‌گذشت. اتوبوسی بود که برای مهمانان VIP در استان از آن استفاده می‌شد. راننده‌اش گواهینامه پایه یک و بیمه داشت؛ یعنی همه مسائلی که مربوط به اتوبوس بود را داشت.

وی افزود: این اتوبوسی بود که اگر آقای رئیس‌جمهوری یا معاون اول هم می‌آمد، آن را می‌آوردند. به‌دلیل اینکه اتوبوس مرتب و مجهزی بود و پذیرایی در آن راحت بود و شرایط کرونایی در آن می‌توانست به خوبی رعایت شود. اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و همه ضوابط فنی را داشت و چه کار می‌کردیم؟ خب راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده و تصادف اتفاقی است که افتاده و چه مسوولیتی باید داشته باشیم؟

کلانتری در پاسخ به این سوال که اتوبوس از همان ابتدا ترمزش کار نمی‌کرد و راننده با دنده ماشین را در آن پیچ و خم کنترل می‌کرد و مشکل ترمز داشته است، گفت: راننده زمانی از دنده برای کنترل سرعت استفاده کرد که ترمزش مشکل پیدا کرد و در همان زمان کمک راننده اتوبوس بلند شده و دو دقیقه قبل از حادثه به همه خبرنگاران اعلام کرده که کمربندهایتان را ببندید. این اتوبوس شرایط استاندارد که همان معاینه فنی بود را داشت. وی تاکید کرد: اصلا این اتوبوس برای مهمانان VIP بود. این اتوبوس را از کارخانه سیمان می‌گرفتیم.

بررسی حادثه در دادگاه

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه سخنانش گفت: هم‌اکنون دادگاه در حال بررسی است و متولیان برگزاری این تور رسانه‌ای دیروز در ارومیه در دادسرا بودند و از پلیس راه تا مدیر محیط‌زیست، کارخانه سیمان، ستاد احیا و مدیر پروژه همه‌شان را برای بازجویی احضار کرده بودند و باید منتظر باشیم، ببینیم چه می‌گویند و نتیجه به کجا خواهد رسید. وی تاکید کرد: قطعا اگر تخلفی شده باشد، برخورد خواهد شد.

واکنش کلانتری به انتقادات از نشستن خود

کلانتری همچنین به انتقادها از نحوه نشستن خود هنگام دیدار با خبرنگاران پاسخ داد و گفت: این حرف‌ها چیست که زده می‌شود؟ ما ساعت ۴۵ دقیقه بامداد از بیمارستان به هتل رسیدیم و بندگان خدا (خبرنگاران) ناهار هم نخورده بودند. گفتم چیزی بخورید و ما هم می‌رویم بیمارستان دنبال زخمی‌ها. این چه حرفی است که می‌گویند نحوه نشستن چرا اینجوری است؟ ساعت یک‌ربع به یک بامداد بود و همه خسته و کوفته. خانم‌ها هم که داخل هتل خسته و زخمی بودند و من به آنها حق می‌دهم که عصبانی باشند. گفتیم بلند شوید دست و صورت‌تان را بشویید، غذا بخورید و به خودتان برسید و فردا با هم صحبت می‌کنیم. به گزارش فرارو، کلانتری روز شنبه نیز در گفت‌وگو با سایت امتداد در پاسخ به واکنش‌ها، نسبت به نحوه نشستن خود در مواجهه با خبرنگاران و خانواده‌های آنها، با بیان اینکه خبرنگاران شیطنت کردند، گفت: نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همین‌طور است. چه عذرخواهی‌ای؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟

انتصاب نماینده تام‌الاختیار برای پیگیری حادثه

در همین حال به گزارش «ایسنا» روز گذشته در حکمی مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار عیسی کلانتری، دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در کمیته پیگیری حادثه همه اقدامات حقوقی و پیگیری‌های قضایی پرونده حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران تا مشخص‌شدن تمامی ابعاد آن منصوب شد.

دستور رئیس مجلس

از سوی دیگر به‌دنبال حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان، روز گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون‌های عمران و حقوقی مجلس علل واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سرباز معلمان را بررسی و گزارش دقیق و شفاف آن را به مردم ارائه خواهند کرد. ازسوی دیگر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به دو سانحه پیش آمده برای خبرنگاران و سربازان گفت: در ارتباط با این دو حادثه بلافاصله به دادستان دستور داده شد علت بررسی و با عوامل حادثه برخورد لازم انجام شود.

همزمان روز گذشته مراسم سومین روز درگذشت ریحانه یاسینی، خبرنگار فقید (ایرنا) و مهشاد کریمی، خبرنگار فقید «ایسنا» در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا برگزار شد.