سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، روز دوشنبه هفتم تیر در نشست خبری هفتگی خود گفت: «تاکید می‌کنم که همچنان هیچ تصمیمی، سلبی یا ایجابی، درخصوص دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده. نه ادامه و نه عدم‌ادامه. یعنی نه نگه‌داشتن و نه پاک کردن.» این درحالی است که روز یکشنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته بود جمهوری‌اسلامی‌ اطلاعات ضبط شده دوربین‌های مستقر در تاسیسات اتمی را به آژانس تحویل نخواهد داد. به‌دنبال تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در مجلس، جمهوری‌اسلامی‌ اقدام به گسترش فعالیت‌های اتمی و کاهش نظارت‌های بین‌المللی کرد.  با این حال توافق موقتی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد که ابتدا سه ماه و سپس یک ماه ادامه یافت. این توافق پنج‌شنبه گذشته منقضی شد و هنوز تصمیمی درباره تمدید آن گرفته نشده است. آژانس جمعه گذشته اعلام کرد که هنوز جمهوری‌اسلامی‌ پاسخی درباره تمدید توافق نداده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس‌ نیز بر اهمیت چنین توافقی تاکید کرد و خواستار «پاسخ فوری» تهران شد. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، روز جمعه هشدار داد که عدم‌تمدید توافق دوجانبه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک موضوع بسیار نگران‌کننده است که باید حل شود. این درحالی است که دور ششم گفت‌وگوهای ایران و کشورهای ۱+۴ به‌علاوه آمریکا به تازگی پایان یافته و قرار است به‌زودی دور هفتم برگزار شود.  آمریکا و شرکای اروپایی‌اش در برجام خواستار «تصمیم نهایی» جمهوری‌اسلامی‌ در این مذاکرات هستند؛ اما در مقابل، ایران می‌گوید که «تصمیم سخت» خود را پیش‌تر گرفته و اکنون نوبت کشورهای مقابل است.

قانون مجلس روشن است

همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره بحث تفاهم فنی با آژانس گفت: «قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است.» خطیب‌زاده افزود: «موضوع توافق فنی با آژانس و چگونگی ادامه یا چگونگی عدم‌ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک‌شدن اطلاعات هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و به محضی که اتخاذ شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، خطیب‌زاده تاکید کرد: «توافق‌ ما این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی در عین حال اطلاعات آنها و آنچه ضبط می‌کنند در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران در چارچوب مصوبه الزام‌آور مجلس گرفته شد که همچنان این دیتاها و اطلاعات پاک نشود، ولی از روز الزام‌آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.» سخنگوی وزارت‌خارجه بیان کرد: «همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است. نه نگه‌داشتن و نه پاک‌کردن و فعلا در وضعیت قبلی به‌سر می‌بریم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم فنی ایران و آژانس و اینکه آیا زمانی در نظر گرفته شده که ایران داده‌های دوربین‌های آژانس را پاک کند، گفت:‌ «مصوبه مجلس الزام‌آور است و توافق با آژانس هم یک توافق در راستای حل برخی نگرانی‌های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات در وین هم بیان کرد: «اجازه دهید نتایج جلسات روشن‌تر شود، اعلام می‌کنم. نکته مهم این است که گفت‌وگوها به‌ جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، به‌نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم؛ منتظریم طرف‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن درخصوص دور آینده روشن‌تر صحبت کنیم.»

تصمیم مذاکراتی به این دولت و آن دولت بازنمی‌گردد

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره مذاکرات وین و اینکه اگر گفت‌وگوها ادامه یابد نماینده رسمی دولت منتخب در ایران در این مذاکرات حضور می‌یابد یا مذاکرات در دولت بعد ادامه می‌یابد، گفت: «اساسا اهمیتی ندارد در کدام بازه زمانی و در کدام دولت توافق صورت بگیرد. اگر همین الان هم این توافق جمع‌بندی شود و تصمیمات را همه طرف‌ها بگیرند ما حتی یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. مهم تامین منافع عالیه ایران و مردم ایران از بستر این گفت‌وگوهاست و هر زمان که این اتفاق رخ دهد آن را اعلام می‌کنیم.»  وی افزود: «تصمیم در‌خصوص این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. مکانیزم در سطوح عالی تعیین شده و در سطوح عالی پیگیری می‌شود و دولت‌ها بخشی از پروسه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند.»  همچنین خطیب‌زاده درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید مبنی بر اینکه بعد از حصول توافق هدف ما این است که درباره توافق بلندمدت گفت‌وگو کنیم، بیان کرد: «مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند طرح موضوعاتی از این دست ضدبرجامی است و نه‌تنها منطبق با برجام نیست بلکه با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان می‌شود.» سخنگوی وزارت‌خارجه بیان کرد: «بر سر تمامی موضوعاتی که بین ایران و آمریکا اختلاف بوده با آگاهی و دانستن همه آنها و با بی‌اعتمادی دو‌طرفه‌ گفت‌وگو شد. برخی مسائل که گفته‌ می‌شود مثل مساله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمان‌بندی خود تعیین تکلیف شده است.» وی ادامه داد: «هیچ‌کس نه در دولت فعلی و نه در دولت بعدی اجازه نخواهد داد که دولت ایران و ملت ایران به‌عنوان استثنا درحقوق و روابط بین‌الملل قلمداد شوند.»

ملاحظات اسرائیل درباره بازگشت آمریکا به برجام

از سوی دیگر وزرای‌خارجه اسرائیل و آمریکا روز یکشنبه ۵‌تیر (۲۷ژوئن) در رم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

یائیر لاپید، وزیرخارجه اسرائیل در این دیدار به آنتونی بلینکن، وزیرخارجه ایالات‌متحده گفت که کشورش نسبت به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، «ملاحظات جدی» دارد.  وزیرخارجه اسرائیل در دیدار با همتای آمریکایی خود از «ملاحظات جدی» کشورش در رابطه با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام سخن گفت. او گفت اهداف دو کشور یکسان است اما روش آنها تفاوت دارد. او افزود؛ اسرائیل در رابطه با توافقی که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به‌دست آمده «دستاوردهای زیادی» داشته، اما توضیحی نداد که این دستاوردها چه بوده‌اند. لاپید در این دیدار تاکید کرد که موضع اسرائیل در برخورد با ایران تغییری نکرده است. به گفته وزیرخارجه اسرائیل «در چند سال گذشته اشتباهاتی صورت گرفته که باعث‌شده بی‌طرفی اسرائیل خدشه‌دار شود.» او در این رابطه افزود: «ما این اشتباهات را با‌هم برطرف خواهیم کرد.» لاپید تصریح کرد: «ما اختلاف‌نظر خواهیم داشت، اما این در مورد اهداف اساسی نیست، بلکه در مورد راه رسیدن به آنها است.» وزیرخارجه آمریکا نیز گفت که کشورش در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران با اسرائیل در ارتباط نزدیک خواهد بود. وزیرخارجه اسرائیل اضافه کرد که مواضع دو کشور باید در مذاکرات مستقیم و کارشناسانه به بحث گذاشته شوند و نه در محافل عمومی. او گفت که اختلافات در مورد توافق هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی‌ را می‌توان بی‌سروصدا حل کرد.