عذرخواهی رسمی دولت

کمتر از یک روز پس از این حادثه، واژگونی اتوبوس حامل سربازان در دهستان دهشیر در استان یزد هم به سرنوشت مشابهی دچار شد و ۵ کشته (سرباز معلم) و ۳۴ مصدوم بر جای گذاشت. درپی این دو حادثه روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم. به گزارش «ایرنا» ربیعی افزود: مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به‌دنبال زیست بهتر مردمان‌مان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدید‌گان و همکاران رسانه‌ای به‌ویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.وی ادامه داد: همچنین درگذشت سرباز معلمان عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم، غم از دست دادن خبرنگاران محیط‌زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان را به خانواده‌های‌شان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

راننده، مقصر هر دو حادثه

در همین حال روز گذشته پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیه‌ای، نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس (خبرنگاران و سربازان) را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا» براساس این اطلاعیه دلیل حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی که منجر به مرگ دو خبرنگار شد،  بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص مواد ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین‌نامه راهور) و بی‌مبالاتی و قصور مسوولان هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک اعلام شده است .همچنین این اطلاعیه علت تامه حادثه اتوبوس در استان یزد که به مرگ پنج سرباز معلم انجامید را بی‌مبالاتی و عدم مهارت راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از به‌کارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض مواد ۵۴ و ۹۸ آیین‌نامه راهور) و بی‌مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به علت صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی اعلام کرده است. این اطلاعیه می‌افزاید: بررسی‌ها، جزئیات و مستندات این حوادث به مقامات مسوول ارسال شده است.

خروج طرح فضای مجازی ازدستور کار مجلس

اما نشست خبری روز گذشته علی ربیعی به غیر از عذرخواهی از دو حادثه اتوبوس، حاوی یک خبر مهم دیگر هم بود. خبری در مورد طرح جنجالی اعمال محدودیت در فضای اینترنتی و اعمال مجازات متخلفان که این روزها نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.علی ربیعی سخنگوی دولت هم روز گذشته اعلام کرد که طبق اخبار غیررسمی این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما به هر حال حکمرانی سایبری مساله مهم و موضوع روز بسیاری از کشورهای جهان است.وی ادامه داد: سیاستگذاری در این زمینه‌ها امری بسیار پیچیده و چندوجهی است و باید همراه با مطالعات عمیق باشد. طرح‌هایی از این دست ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر می‌گیرند؛ این درحالی است که امروز فضای مجازی فقط محدود به حوزه اطلاع‌رسانی نیست؛ بلکه فضای مجازی بستری برای ایجاد مشاغل، سرمایه‌گذاری‌های جدید، رشد اقتصادی از مسیر ارائه رشد خدمات، تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین و بسیاری از موارد دیگر است.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: فضای مجازی امروز بخشی از حقوق مردم است، در این طرح اختیارات رئیس‌جمهور و هیات وزیران محدود شده و با اختیارات گسترده‌ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسوولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است.ربیعی گفت: با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رئیس‌جمهور منتخب در این خصوص دیدگاه‌هایی دارد که در ایام انتخاباتی مطرح کرده است، پیشنهاد می‌شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.در همین حال به گزارش «ایسنا» روز گذشته محمدصالح مفتاح چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف درصفحه شخصی خود در توییتر از خروج آنی طرح از دستور کار مجلس با نظر قالیباف خبر داد.

وضعیت نامعلوم ۱۰ لایحه دولت

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری دیروز خود از وضعیت نامعلوم ۱۰ لایحه ارسالی دولت به مجلس انتقاد کرد و گفت: با پیگیری معاونت حقوقی دولت مشخص شد ۱۰ لایحه مورد نیاز برای زندگی روزمره مردم اعلام وصول نشده است، پس به نفع کشور است که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.سخنگوی دولت اظهار کرد: لایحه ارتقای نظام سلامت اداری، لایحه مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین تروریسم، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و درخواست حذف چهار صفر،  لایحه شفافیت و لایحه شوراهای حل اختلاف از جمله لوایح معطل مانده‌ای است که برای زندگی روزمره مردم واجب‌تر هستند.وی در عین حال تصریح کرد: اخیرا اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست‌جمهوری در حال پخش است که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آن هم از نوع تخیلی است. حیف است که بگویم ژول ورنی است.

تکذیب پیشنهاد به دولت جدید

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از ناحیه دولت آقای روحانی، فشار و پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده است، گفت: عباراتی مثل فشار کاملا نادرست بوده و مانند سلسله اتهامات ناصحیحی است که در این هشت  سال به دولت وارد شده است. بنابراین پاسخ صریحم به سوال شما، خیر است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: البته اگر دولت طرف مشورت در این رایزنی‌ها قرار بگیرد، دلسوزانه و بی‌طرفانه نظرات خود را خواهد گفت، اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد را تکذیب می‌کنم.ربیعی تصریح کرد: میان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب تا جایی که من اطلاع دارم درباره کابینه دولت سیزدهم اصلا صحبتی نشده و هر آنچه است، انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است.

موضع دولت درباره طالبان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان نیز گفت: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و همواره تاکید داریم که گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه‌حل پایدار برای مساله افغانستان است.ربیعی گفت: طالبان بخشی از افغانستان است و بخشی از راه‌حل آتی افغانستان است؛ آنچه برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است. ربیعی تاکید کرد: ما تحولات داخلی افغانستان را با دقت زیر نظر داریم و با نگرانی تحولات اخیر را دنبال می‌کنیم.