به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: اما برخی کارکنان و کارگران در اختیار پیمانکاران هستند. در مناطق نفتی پیمانکاران زیادی فعالیت می‌کنند و اینها از کارگرانی استفاده می‌کنند و اگر اینها مشکلاتی دارند به وزیر کار دستور می‌دهم که پیگیری و مشکلات آنها را حل‌وفصل کند.

وی افزود: البته این مشکل ربطی به بخش نفت ندارد آنها ممکن است در مناطق نفتی کار ‌‌کنند منتها بحث کارگر و پیمانکار است و آنها باید حل‌وفصل کنند و وزارت کار در این زمینه دنبال کند که این مساله حل‌وفصل شود.

روحانی تصریح کرد: من اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی در تولید، انتقال، توزیع یا صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت. برخی دستگاه‌های ضدایرانی ماهواره‌ای تبلیغاتی می‌کنند که نادرست و غلط است.

قوه قضائیه بدون وابستگی به جناح‌ها عمل کند

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن تجلیل از قضات و مسوولان قوه قضائیه گفت: امیدواریم قوه قضائیه با علم و دانش و با در نظر گرفتن احکام الهی و در چارچوب قانون و بی‌طرفی کامل بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها عمل کند. رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه به هفته قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: چیزی که می‌تواند قوه قضائیه را بشکند و نابود کند وابستگی حزبی و جناحی است. ان‌شاءالله قوه قضائیه ما از جناحی و حزبی بودن دور باشد و کاملا بی‌طرف باشد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در کار کشور همیشه نیازمند به همکاری سه قوه هستیم، گفت: اگر سه قوه باهم نباشند و از هم فاصله داشته باشند کار خیلی سخت می‌شود. در دولت یازدهم و دوازدهم این فاصله را لمس کردیم که چقدر کار برای دولت و مردم سخت می‌شود. امیدواریم شرایط بهتری پیش روی نظام و دولت آینده باشد.

ترور اقتصادی ایران

روحانی همچنین در ادامه سخنانش با بیان اینکه مردم ما در سال‌های دهه ۶۰ با همه سختی‌ها تروریسم و جنایت علیه بشریت را تحمل کردند و گذراندند، گفت: امروز مردم باز هم در یک تروریسم دیگری مشغول مقاومت است. یعنی از سال ۹۷ تا امروز که سه سال و نیم است ما وارد یک تروریسم اقتصادی شدیم. کاری که ترامپ علیه ایران کرد تحریم نبود از جنگ هم بالاتر بود و آن تروریسم اقتصادی بود.

وی افزود: اینها کار ترور اقتصادی را انجام دادند. جلوی دارو و غذا را هم گرفتند و این کار هنوز هم ادامه دارد. جانشینان ترامپ همچنان جنایت ترامپ را انجام می‌دهند. آنها جانیان و جنایتکاران همین راهی هستند که ترامپ بنیان‌گذاری کرد.

روحانی تاکید کرد: صهیونیست‌ها در راس کسانی بودند که می‌خواستند با همه توان نگذارند که برجام به وجود بیاید و وقتی به‌وجود آمد می‌خواستند نگذارند، زنده بماند. اسرائیل و صهیونیست‌ها بیشترین مخالفت و دشمنی را با برجام داشتند. چون خوب می‌فهمیدند که معنی برجام یعنی چه؟ چراکه دشمن دقیق‌تر محاسبه می‌کند و صهیونیست‌ها بدترین دشمنان ما هستند.

رئیس‌جمهوری گفت: صهیونیست‌ها،‌ ارتجاع و آنهایی که در آمریکا همیشه ضدایران بودند همه در کنار هم علیه ایران بودند. از برجام خارج شدند و جنگ اقتصادی را علیه ما به راه انداختند و ادامه دادند.

ترامپ و کرونا نبود دلار زیر ۵هزارتومان بود

روحانی در ادامه سخنانش، جنگ اقتصادی و کرونا را دو عامل اصلی رنج و مشقت مردم در چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: ممکن است کسی بگوید عامل سومی هم بوده که ممکن است، یا کسی بگوید عامل چهارمی هم بوده است، که این هم ممکن است. اما من می‌خواهم به مردم بگویم که با تحقیق اقتصادی دقیق که انجام گرفته اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز شرایط اقتصادی ما چگونه بود.

وی یادآور شد: مردم بدانند اگر ما این دو عامل را برداریم و آثار ویروس کرونا و ترامپ را بیرون بکشیم، آن‌وقت به اقتصاد ایران نگاه کنیم و محاسبه کنیم که الان کجا بودیم در ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰ هستیم، قیمت ارز و تورم چگونه است، رشد اقتصادی ما کجا است همه این‌ها محاسبه شده و من تقاضا می‌کنم این محاسبه منتشر شود و همه در کشور بدانند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این محاسبه در روزنامه‌ها، صداوسیما منتشر شود و توضیح داده شود که اگر این دو ویروس نبود، شرایط اقتصادی ما اکنون چگونه بود. این محاسبه به ما نشان می‌دهد که اگر این دو ویروس نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی ما ۱/ ۴ بود.

روحانی گفت: رشد اقتصادی ما با نفت ۸/ ۳ بود، تورم ما امروز به‌طور متوسط در این سه سال و چند ماه ۵/ ۱۱ بود، امروز تورم متوسط ما در این سه سال ۳۲ است، نرخ دلار امروز زیر ۵هزار تومان بود که دقیق آن چهار هزار و ۷۰۰ تومان است. رشد سرمایه‌گذاری که در این سال‌ها منفی بود، مثبت ۷/ ۴ بود و حجم تولید ناخالص کشور ۲۲ درصد بیشتر از آنی بود که امروز ما مشاهده می‌کنیم. وی عنوان کرد: حالا کسی ممکن است بگوید همین آماری که شما می‌گویید، اگر همه اینها نبود، رشد اقتصادی ‌باید بیشتر هم می‌شد، بله ممکن است. عامل‌های اصلی که باعث مشکلات شده است را نباید منکر شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: دولت در حد توان خود به مردمی که دارای حقوق ثابت و مزدبگیر بودند کمک کرده است. ممکن است کسی بگوید این حد کمک برای جبران همه مشکلات کافی نبوده است. روحانی اضافه کرد: اینکه می‌گویند دولت چه کاری انجام داده است، ما در حد توانمان این کارها را انجام دادیم، حالا ممکن است بگویید همین حدی که انجام داده‌اید جبران کامل نشده است، بله ممکن است، اما ما در حد توانمان این کارها را انجام دادیم. وی ادامه داد: حداقل حقوق کارگران نسبت به سال ۹۲، معادل ۵/ ۵ برابر شده است و این نشان می‌دهد ما نسبت به افرادی که دارای درآمد ثابت و حقوق ثابت بودند در حد توان‌مان تلاش و کوشش کردیم.