به گفته حسینعلی شهریا‌ری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان در موج جدید، سه تا چهار برابر موج‌های قبلی این ویروس است. همچنین آن‌طور که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید روز پنج‌شنبه برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته به‌طوری‌که شاهد افزایش موارد بستری در سیستان و بلوچستان هستیم. حریرچی همچنین گفت که سیستان و بلوچستان پایین‌ترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در سطح کشور دارد. به هر ترتیب به‌دنبال شیوع دلتا ویروس در این استان، روز پنج‌شنبه ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و حسینعلی شهریا‌ری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در سفر به سیستان و بلوچستان، از مراکز درمانی این استان بازدید کرده و روند ارائه خدمات به بیماران کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. حریرچی در این بازدید از مردم استان خواست تا دو هفته آینده دستورالعمل‌های بهداشتی را با حداکثر میزان رعایت کنند و به توصیه‌های مقامات استانی و بهداشتی گوش فرا دهند تا از این بحران عبور کنیم. سیدمحمد‌ هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیا‌ن اینکه در نقطه فوقانی شدیدترین موج همه‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم، گفت: شدت بیماری‌زایی ویروس جهش یا‌فته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است. به گزارش «ایرنا‌» وی با بیا‌ن اینکه ۶۰ درصد از مبتلایا‌ن به کرونا در سیستان و بلوچستان بین ۳۰ تا ۶۰ سال دارند که باید حواس‌مان به این مساله باشد، گفت: افزون ‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یا‌فته انگلیسی و دلتا است. همه اینها درحالی است که به گفته احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، هم ‌اینک ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیا‌ز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش ‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه کنند.

در همین حال مقامات برای کنترل بیماری اقدام به ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و مراسم عزاداری در سیستان و بلوچستان کرده‌اند. در کنار این راهکارها برای کنترل بیماری در این استان، قرار بر این شده تا دامنه سنی افراد برای واکسیناسیون نیز افرایش پیدا کند. پیش از این به‌دلیل مشکلات استان برخلاف استان‌های دیگر که افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شدند ظاهرا قرار بر این شده که واکسیناسیون را به رده سنی ۵۰ سال تسری دهند. همچنین ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع سویه دلتا ورود مسافران از هند و ۱۱ کشور دیگر دارای سویه جهش‌یا‌فته کرونا را ممنوع اعلام کرده است.

پیشروی کرونا به شهرهای مرکزی

از سوی دیگر با پیشروی سنگر به سنگر کرونا دلتا در کشور، وضعیت در شهرهای دیگر از جمله مشهد و دماوند، فیروزکوه و آمل و بابل در مازندران نیز در حال تبدیل شدن به بحران است. به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دماوند، فیروزکوه و آمل نیز به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند. در تهران هم میزان بستری بیماران کرونایی نسبت به گذشته افزایش داشته است. در این رابطه نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید: با رشد ۱۰ درصدی مبتلایا‌ن به کرونا در تهران موج پنجم کرونا از هفته گذشته شروع شده است. به گزارش «ایرنا» علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد هم گفت: در حال حاضر کرونای دلتا در مشهد گسترش پیدا کرده و به احتمال زیا‌د در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد. و‌ی افزود: ۳۸ درصد نمونه‌ها در مشهد از نوع دلتا است. در همین راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: نیمی از استان‌های کشور شروع موج جدید کرونا را تجربه می‌کنند، به‌خصوص این موضوع در استان‌هایی ‌مانند تهران و مازندران روند صعودی دارد، در حال حاضر ویروس دلتا(هندی) در ایران و ۹۰ کشور جهان مشاهده شده است. وی افزود: در ۶ تا ۷ استان شهر‌های قرمز قابل توجه داریم که بیشتر استان‌های جنوب و جنوب شرقی هستند.

افزایش آمار مبتلایا‌ن

افزایش آمار ابتلا در کشور هم خود شاهدی بر گسترش کرونا در کشور است. هرچند هنوز بیشترین آمار ابتلا مربوط به استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور است، اما این روند در حال گسترش در بقیه مناطق کشور است. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، روز گذشته ۱۳ هزار و ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۱ نفر از آنها بستری شدند. روز پنج‌شنبه نیز ۱۴ هزار و ۳۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین میزان مرگ‌های کرونایی همچنان سه رقمی است این در حالی است که با پایا‌ن موج چهارم کرونا این گمان می‌رفت که مرگ‌های روزانه کرونا کاهش یا‌فته و دورقمی شود. ازسوی دیگر طی دو روز گذشته ۲۵۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند (۱۲۵نفر روز پنج‌شنبه و ۱۲۷نفر روز جمعه) . همچنین براساس رنگ‌بندی شهرستان‌ها که در اپلیکیشن ماسک منتشر شده و از امروز اعمال می‌شود، تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. در همین حال غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران از دورکاری ۷۰درصدی ادارات خبر داد و گفت: ۳۰درصد دیگر نیرو‌ها باید در محل کار خود حضور داشته باشند. همچنین مشاغل ضروری نیز به‌صورت ۵۰درصد باید فعالیت کنند.