در همین ارتباط روز گذشته علیرضا ورناصری، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مرگ تدریجی تا‌لاب بین‌المللی هورالعظیم و زیست‌بوم آن به‌دلیل ظلم آشکار ناشی از سیاست‌های بخشی‌نگر آبی، سوء‌تدابیر و سکوت نابخشودنی مدیران، یک فاجعه زیستی دیگر را رقم خواهد زد. وی افزود: به‌عنوان نماینده مجمع نمایندگان استان خوزستان در شورای‌عالی آب، به همراه همکارانم این فاجعه زیست‌محیطی و تا‌مین حقآبه دائمی هورالعظیم را پیگیری خواهیم کرد.» ازسوی دیگر مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار تصاویر مرگ ماهیان و تشنگی گاومیش‌ها در تا‌لاب خشک هورالعظیم گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حقآبه زیست‌محیطی تا‌لاب هورالعظیم باشد.

به گزارش «ایسنا» یوسفی با بیان اینکه عدم‌توجه به مسائل زیست‌محیطی باعث به وجود آمدن هزینه‌های بسیاری برای کشور شده است، تصریح کرد: با خشک شدن تا‌لاب هورالعظیم و تا‌لاب شادگان، شاهد وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان بودیم و برای مبارزه با ریزگردها مجبور شدیم هزینه‌های بسیاری متحمل شویم که این مساله نشان‌دهنده عدم‌مدیریت صحیح و تصمیم‌گیری‌های نادرست و غیرکارشناسانه برخی از مدیران است. وی بابیان اینکه اکوسیستم تا‌لاب هورالعظیم را بر هم زده‌اند، گفت: اگر موجودات زنده تا‌لاب از بین بروند و هورالعظیم خشک شود، مثل دریاچه ارومیه دیگر نمی‌توان آن را به وضعیت گذشته بازگرداند. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی مسائل مربوط به تا‌لاب هورالعظیم را مطالبه خواهیم کرد و در سطح ملی نیز پیگیر حل مشکلات و تا‌مین حقآبه تا‌لاب هورالعظیم خواهیم بود.

ازسوی دیگر محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت تا‌لاب هورالعظیم اظهار کرد: با توجه به تنش‌‌های آبی که در سطح کشور و استان خوزستان در سال‌جاری داریم، حقآبه موردنیاز تا‌لاب هورالعظیم تا‌کنون، به‌طور کامل و مطلوب تا‌مین نشده که همین موضوع منجر به تنش آبی در تا‌لاب هورالعظیم شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از تنش‌‌هایی که امسال در ارتباط با تا‌لاب هورالعظیم وجود دارد، مربوط به برداشت‌های مجاز و غیرمجاز در مسیر ۹۵ کیلومتری است، اظهار کرد: در ضمن، هماهنگی‌‌هایی با وزارت نیرو انجام و مقرر شده که در فصل تا‌بستان و باقی ماه‌های خرداد و شهریور، ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب را به‌صورت موجی، روانه تا‌لاب هورالعظیم کنیم که بخشی از آن در خرداد و ظرف دو،سه روز گذشته، رهاسازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان تصریح کرد: با توجه شرایط تا‌لاب و تبخیر خیلی زیادی که وجود دارد، نیاز است که حقآبه آن بیش از این میزان تا‌مین شود، در صورتی که ما الان در تا‌لاب، تنش آبی داریم، از این جهت که تبخیر بالاست و به تبع آن غلظت نیز بالا رفته که تنش آبی ایجاد شده و احتمال تلف شدن ماهی‌ها را افزایش داده است، اما اتلاف گسترده ماهی‌‌‌ها را در تا‌لاب هورالعظیم نداریم.