هشدار  وزارت بهداشت در مورد گسترش «دلتا»

همزمان روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر این نکته که در شرایط خاص کرونایی قرار داریم، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی و مشاهده شرایط هفته گذشته، متاسفانه در مسیر افزایش شیوع بیماری کرونا هستیم. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در هفته‌های گذشته اعلام شده بود ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده است و باید مراقبت شود این ویروس درون کشور سرایت نکند. روحانی گفت: متاسفانه این ایام، مسائلی چون انتخابات این موضوع را تشدید کرده است. در انتخابات شوراها طبق گزارش‌های رسیده مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبوده است.

وی اضافه کرد: همچنین سفرهای تابستانی و ماه رمضان و عید فطر دست به دست هم می‌دهد و موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود. همه مقرراتی که برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی پیش‌بینی کرده‌ایم باید عمل شود و اگر دستورالعمل‌ها مورد تردید قرار بگیرد دچار مشکل می‌شویم. این بیماری شوخی ندارد و مشخص نیست که این مهمان ناخوانده تا چه زمانی در جامعه ما می‌ماند و اگر مراعات نکنیم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم. حتما اگر دقت و مراقبت کافی نشود شاهد افزایش شیوع خواهیم بود.  روحانی با بیان اینکه ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به‌ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم.

وضعیت استان سیستان و بلوچستان

روند اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در کشور از اوایل اردیبهشت‌ماه به‌تدریج از جنوب به مرکز و شمال کشور آغاز شد و از اواخر خردادماه بود که زنگ خطر بروز موج پنجم بیماری کووید-۱۹ آن هم با سویه‌های جدید ویروس نظیر جهش هندی و آفریقای جنوبی که در برخی مناطق کشورمان هم شناسایی شده بود، به صدا درآمد.

افزایش سریع شمار شهرهای قرمز کرونایی از ۳۲ شهر در چهارم تیرماه به ۶۳ شهر و حالا به ۹۲ شهرستان نشان می‌دهد که ویروس دلتا سریع‌تر از حد انتظار در حال پیشروی است. در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان بحرانی گزارش شده است. روز گذشته نیز معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس نسبت به تشدید شیوع بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان ابراز نگرانی کرد.وی گفت: این منطقه ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان را داراست. محدوده سواحل مکران یعنی شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند حتی یک بخش عفونی ندارد. همچنین حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید مرزهای استان سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع سویه دلتا ویروس کرونا بسته شود، گفت که امروز (شنبه) از وزیر بهداشت در جلسه ستاد مبارزه با کرونا خواستم که یک هفته دیگر استان سیستان و بلوچستان را تعطیل کند. به گزارش «ایسنا» نماینده زاهدان اظهار کرد: متاسفانه استفاده از ماسک در استان سیستان و بلوچستان ۴۲ درصد است. فاصله‌گذاری رعایت نشده و دست‌ها هم مرتب شسته نمی‌شود.

آمار کرونا در سیستان برابر با کل پاکستان

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه سیستان و بلوچستان وارد پیک سوم کرونایی شده است گفت: انتخابات شوراها، تجمعات خانگی و عدم‌رعایت پروتکل‌ها موجب تشدید بیماری در استان شد. به گزارش انتخاب، استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بیش از یک هفته است که آمار روزانه‌ مبتلایان در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها تا ۱۹ نفر رسیده است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند!

استقبال کم از واکسیناسیون و ماسک

ازسوی دیگر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفت: کرونای دلتا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و به‌نظر می‌رسد که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه، اولین موارد این نوع ویروس شناسایی شده، اما به‌تدریج افزایش یافته است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در استان سیستان و بلوچستان، اقبال و اشتیاق بسیار کم از سوی مردم نسبت به سایر مناطق کشور برای انجام واکسیناسیون و استفاده ازماسک است.

تشریح وضعیت دلتا کرونا در شهرها

در همین حال به گزارش «ایسنا‌» علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ایران روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی تعداد شهرهای درگیر در استان‌ها افزایش می‌یابد و به‌رغم تاکیدات زیاد، رعایت پروتکل‌ها ۶۹ درصد است که عدد پایینی است و اگر بخواهیم پروتکل اثرگذار باشد باید بالای ۸۵ درصد رعایت پروتکل داشته باشیم. وی افزود: بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند. برخی استان‌ها ابتدای درگیری قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند بیماری می‌تواند کل استان را درگیر کند. در استانی مانند اصفهان فعلا فقط شهر اردستان درگیر و قرمز است. در ایلام یک شهر مهران درگیر است. خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم فقط یک شهر درگیر دارند. در کرمانشاه فقط گیلانغرب درگیر است. در کهگیلویه و بویر احمد فقط گچساران درگیر است و در گیلان و استان مرکزی هم فقط یک شهر درگیر است؛ اما بقیه استان‌ها تعداد شهرهای درگیرشان بالاست. وی افزود: در تهران که ۱۰ تا از شهرهای استان تهران  یعنی اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک درگیر است. همچنین ۱۰ شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر است که تقریبا سراسر استان درگیر شده است.

رئیسی ادامه داد: استان فارس شهرهای جنوبی و جنوب شرق استان درگیری دارند و ۱۰ تا از شهرستان‌های استان فارس درگیر هستند. در کرمان ۱۵ شهر درگیر است و در هرمزگان ۱۱ شهر درگیری دارند. به همین صورت استان‌های مختلف درگیری‌های مختلف دارند و حتما نیاز است که به دقت رعایت شده و پروتکل‌ها باید با دقت بیشتری رعایت شود.

زمان ادامه تزریق واکسن

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین اعلام کرد که ازهفته آینده گروه‌های سنی پایین‌تر را برای تزریق واکسن اعلام می‌کنیم. رئیسی همچنین گفت: مردم برای واکسن به سیستم نوبت‌دهی توجه کنند و افرادی که پیامک دریافت نکردند مستقیما به مراکز مراجعه نکنند که باعث شلوغی نشود. رئیسی با بیان اینکه واکسیناسیون مردم طی هفته آینده سرعت بیشتری می‌گیرد، گفت: از شهریور ماه ۱۰ میلیون دز واکسن داخلی به دستمان می‌رسد. وی افزود: تاکنون ۳۰۰ هزار دز واکسن برکت به دست ما رسیده که توزیع شده و در هفته آینده واکسن تولید داخل و واکسن‌های وارداتی با سرعت بیشتری توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون روزانه توانایی تزریق ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار دز واکسن را داریم که به ۵۰۰ هزار دز واکسن هم می‌رسد و تا پایان سال همه گروه‌های مورد هدف در برابر کرونا واکسینه می‌شوند. رئیسی با بیان اینکه تاکنون ۷ میلیون دز واکسن بین مردم توزیع شده است، تصریح کرد: تقریبا ۲ میلیون نفر دز اول و دوم را دریافت کردند و ۴ میلیون نفر تنها دز اول را دریافت کرده و در هفته آینده نیز وضعیت تامین واکسن مطلوب‌تر خواهد بود.

وضعیت واکسن در کشور بهتر می‌شود

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته تصریح کرد: در موضوع واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می‌گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد، ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.

به گزارش «ایسنا‌»، رئیس‌جمهوری یادآور شد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع‌تر انجام می‌گیرد.

میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین حال براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۷۰۷ دُز رسید.

فوت ۱۱ بیمار کرونایی دیگر

اما مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۲۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین مدت ۱۱۱ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی

ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا با توجه به آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها از ممنوعیت سفر «به» و «از» شهرهای قرمز و نارنجی خبرداد. وی گفت: ممنوعیت تردد شبانه در تمام شهرهای کشور از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح اعمال شده و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اعمال خواهد شد.