فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ممنوع شد

در همین راستا، تمامی بازار‌های تهران که از روز شنبه به‌صورت غیر‌رسمی تعطیل بودند، از روز گذشته به‌طور رسمی تعطیل شدند. بنا بر اطلاعیه اتاق اصناف تمام واحد‌های صنفی باید نسبت به این امر اقدام کنند در غیر ‌این‌صورت با آنها برخورد می‌شود.

در همین‌حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه یکی از کانون‌های اصلی انتشار ویروس، رستوران‌هاست، گفت: گروه شغلی یک یعنی هیچ رستورانی نباید در تهران و سایر شهرهای قرمز باز باشد و تنها می‌تواند به‌صورت بیرون‌بر خدمات بدهد. مشاغل ضروری مثل داروخانه، نانوایی، مطب، سوپرمارکت و... می‌توانند باز‌باشند که پیش‌تر در قوانین رنگ‌بندی‌ها اعلام شده است.

مشاغل گروه یک که مجاز به فعالیت هستند شامل کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تا‌مین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت؛ حمل‌و‌نقل عمومی کالا و مسافر برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ کرایه خودرو بدون راننده، پارکینگ عمومی، مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی؛ فروشگاه‌های مواد غذایی، زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه‌و‌تره‌بار و مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته، مراکز بهداشتی، درمانی، اورژانس و تا‌مین آمبولانس (دولتی و خصوصی) و مشاغل مشابه؛ داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و بذر؛ مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفا بیرون‌بر (شامل تمام گروه‌های غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی و آبمیوه، خشکبار، شیرینی و مشاغل مشابه)؛ خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تا‌مین‌کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت) و رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه است.

مشاغل ممنوع

از سوی دیگر بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی. قنادی و شیرینی‌پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی‌فروشی و مشاغل مشابه در گروه دوم، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تا‌لارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی درگروه سوم از امروز مجاز به فعالیت نخواهند بود.

همچنین برگزاری همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی که درگروه ۴ مشاغل قرار دارند، ممنوع است.

فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ممنوع شد

وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان

در همین حال با توجه به وضعیت بحرانی استان سیستان و بلوچستان، سیدمحمد‌ هاشمی‌شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده‌شدن یک‌هزار و۵۱۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰ هزار و ۳۷۷ نفر رسیده است. به گزارش تا‌بناک، هاشمی از وضع فوق‌بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به‌دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ضمن تشریح وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان و با تا‌کید بر اینکه اوضاع در این استان به سیاهی نرسیده است، گفت: تصمیم ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های درگیر گرفته شد که از سنین پایین‌تر را واکسینه کنیم و حتی در سیستان و بلوچستان از هفته آینده سنین ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم.

سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، هم گفت: شدت بروز بیماری در حال‌حاضر در استان سیستان و بلوچستان از زمان شیوع بیماری در این استان بی‌سابقه است و موج فعلی بیماری در این استان به مراتب بزرگ‌تر و سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز‌ با بیان اینکه متاسفانه پروتکل‌ها به‌طور جدی رعایت نمی‌شود، عنوان کرد: حدود ۴۰‌درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند که شاید یکی از علت‌هایش این باشد که مردم ما مستضعف هستند و توان خرید ماسک ندارند البته بعضی هم اعتقادی به ماسکی ندارند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و شست‌وشوی مرتب دست‌ها را انجام نمی‌دهند.

به گزارش «ایلنا» وی تا‌کید کرد: در حال‌حاضر همه مملکت به‌خاطر توجهی که به استان سیستان و بلوچستان شده است، بسیج شدند و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها آن مشکل برطرف شود.

درپی وضعیت این استان، سعید نمکی وزیر بهداشت‌ هم در حکمی، حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رئیس گروه واکنش سریع کووید-۱۹ را به‌عنوان نماینده تا‌م‌الاختیار خود در استان سیستان و بلوچستان‌ منصوب کرد.

وضعیت کرونایی استان‌ها

تهران هم وضعیت مطلوبی ندارد. به گفته جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیماران و بستری‌ها نسبت به هفته‌های قبل با شیب خفیف در حال افزایش است. همچنین آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان درگفت‌وگو با مهر، با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در استان‌ گفت: حضور مسافران ومسافرت گیلانیان به سایر استان نگران‌کننده است. در حال‌حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش ۱۱ درصدی بیماران بستری

همزمان سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش ۲/ ۱۳درصدی بیماران سرپایی کرونا مثبت و همچنین افزایش ۱۱ درصدی بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا» لاری اظهار کرد: در هفته دوم تیر ماه استان‌های ایلام، کرمان، یزد و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌اند.

انتقاد از رنگ‌بندی و روند واکسیناسیون

در این میان انتقادها از نحوه واکسیناسیون و رنگ‌بندی شهرها براساس شیوع کرونا و عدم‌بستن مرزها بالا گرفته است. در همین ارتباط حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مکاتبه ۶‌ اردیبهشت با حسن روحانی و درخواست بستن مرزهای جنوبی و شرقی خبر داده است؛ درخواستی که برای کنترل ورود بیماری کرونای هندی ارائه شد، اما پاسخی به آن داده نشد.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا نیز با انتقاد از نحوه رنگ‌بندی شهرها گفت: بستری به ازای جمعیت نمی‌تواند به‌طور صرف ملاک رنگ‌بندی و تعیین وضعیت کرونایی شهرها و برآورد میزان خطر در جامعه باشد؛ زیرا بستری تنها یکی از متغیرهای موثر است و لازم است عوامل دیگر مانند میزان رعایت پروتکل‌ها، جابه‌جایی جمعیت، گردش ویروس در جامعه، نوع واریانت غالب و بسیاری از عوامل دیگر نیز در تعیین رنگ‌بندی شهرها در نظر گرفته شود.

به گزارش تسنیم، سوری با بیان اینکه در برخی شهرها ممکن است رنگ‌بندی تنها با افزایش چند مورد بستری‌ تغییر کند، تصریح کرد: این رنگ‌بندی شهرها، بدون در نظر گرفتن همه عوامل موثر بر اپیدمی است و بنابراین مداخلات نیز زمانی انجام می‌شود که تعداد بستری‌ها افزایش یافته است اما باید توجه داشت که کل بار کنترل کرونا بر دوش وزارت بهداشت نیست.

همچنین پیام طبرسی عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران‌برکت، گفت: متاسفانه هنوز حدود یک‌درصد از افراد واکسینه شده‌اند و باید متوجه باشیم که وعده‌ها به جایی نمی‌رسد و نیاز به اقدامات عملی است. به گزارش الف، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن اشاره به این موضوع که تمام پروژه‌های واکسن در دنیا مجوز اضطراری گرفته‌اند، اظهار کرد: با وجود این که دو واکسن‌ پاستور و کوو‌ایران‌برکت مجوز اضطراری مصرف گرفته‌اند، مساله این است که سازندگان واکسن برکت می‌گویند یک میلیون دز به وزارت بهداشت تحویل داده‌اند؛ اما وزارت بهداشت اظهار می‌کند که هیچ واکسنی دریافت نکرده‌ است و معلوم نیست این واکسن‌ها الان کجاست.

جهش آماری ابتلا به کرونا درکشور

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین بنابر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت، در این بازه زمانی ۱۶۵ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. سه هزار و ۲۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت‌مراقبت قرار دارند. ازسوی دیگر بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۴ تا‌ ۷ تیر ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۴۷۸ نفر در ایران مبتلا و بین ۵ تا‌ ۶ نفر قربانی کرونا شده و در هر ساعت حدود ۵۳۸ نفر نیز بهبود یافته‌اند. ازسوی دیگر بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا‌کنون ۴میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ نفر دز اول واکسن کرونا و یک‌میلیون و ۹۸۸ هزار و ۳۸۰ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ دز رسیده است.

محموله جدید واکسن در راه ایران

در همین حال به گزارش انتخاب، سیدرسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز گذشته در گفت‌وگویی درباره واردات واکسن کرونا از خارج از کشور گفت که محموله جدید واکسن قرار است این هفته وارد کشور شود.