تاکید بر سرمایه‌گذاری در صنعت برق

به گزارش «ایرنا» روحانی خاطرنشان کرد: ما در این ۱۱ سال و ۷-۸ ماهی که گذشت هیچ مشکلی به‌خصوصی برای برق نداشتیم حالا در این یکی، دو ماه اخیر این مشکلات پیش روی ما قرار گرفت که دلایل مختلفی دارد. وی با اشاره به روند صعودی مصرف برق ابراز کرد: مصرف برق ما روند صعودی ملایم داشته است. در سال ۹۷ و ۹۸، ۵۷ هزار مگاوات بوده و در ۹۹، ۵۸ هزار بوده ولی امسال به ۶۶ هزار مگاوات رسیده است. از یک طرف، تولید ما به خاطر وضع نیروگاه‌های برقآبی کم شده، هم رشد صنعت کم شده و هم رمزارزها موثر بوده‌اند.

روحانی ادامه داد: این‌گونه مشکلات برای مردم رنج‌آور هستند، ولی برای ما نیز سخت است. ما بیش از مردم رنج می‌بریم؛ اما کسانی نیایند جوری صحبت کنند که کاری نشده است. ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است، چطور می‌شود این را ببینند و بگویند نیست. مگر خوردنی است؟

رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت برق گفت: اگر تولید در بخشی می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت، تولید خاصی مدنظر ماست، باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. روحانی همچنین گفت: در مسائلی مثل کمبود برق و امثال اینها باید لمس کنیم که ریشه مشکلات چیست.

تشکیل کمیته ویژه مدیریت خاموشی‌ها

ازسوی دیگر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، نایب رئیس مجلس و معاونان وزیر نیرو به‌منظور بررسی علل خاموشی‌های اخیر و اطلاع‌‌رسانی تصمیمات به‌منظور مدیریت خاموشی‌ها برگزار کرد. در این جلسه پس از استماع توضیحات وزیر، نمایندگان نیز به ارائه پیشنهادهایی به‌منظور مدیریت وضعیت موجود پرداختند. درهمین ارتباط علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پیگیری جدی کمیسیون انرژی و تشکیل کمیته‌ای به‌منظور مدیریت بحران پیش آمده و مدیریت خاموشی‌ها خبر داد. او همچنین گفت که کمیته ویژه به‌منظور مدیریت خاموشی‌ها تشکیل می‌شود.

لغو مجوز تمام ماینرها تا پایان شهریور

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته پس از پایان جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی علل خاموشی‌ها تاکید کرد: یکی از بحث‌های مهم در خاموشی‌ها بحث استخراج رمزارزها بوده که قرار شد تمام مجوزها تا اطلاع ثانوی لغو شود و نظارت دقیقی با تدابیر اتخاذ شده در این حوزه صورت گیرد. به گزارش «ایسنا» وی در ادامه با اشاره به بحث درخصوص تاثیر استخراج رمزارزها بر خاموشی‌ها گفت: قرار شد تمام مجوزها لغو شود و به هیچ وجه اجازه فعالیت تا پایان شهریورماه داده نشود.

پیوستن نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مدار برق

در این میان مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از پیوستن ۳۰۰ مگاوات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مدار در روز‌های آینده خبر داد و گفت: تعدادی نیروگاه تجدیدپذیر داریم که در چند روز آینده، امکان عقد قرارداد و اضافه کردن ظرفیت آنها به ظرفیت‌های موجود را دارند.