افزایش واکسیناسیون کرونا درکشور

سعید نمکی اعلام کرد که از امروز با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود. وی گفت: به اندازه کافی در هفته جاری واکسن وارد خواهد شد و تزریق را به روزانه بیش از ۵۰۰هزار دز خواهیم رساند. از روز پنج‌شنبه تزریق واکسن «کوو برکت» در استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شد.

وزیر بهداشت در شرایطی از آغاز پرقدرت واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور خبر می‌دهد که از هفته گذشته، ایران وارد موج پنجم بیماری کرونا با سویه غالب ویروس دلتا

(کرونای هندی) شده است. افزایش روزانه آمار ابتلا به کرونا در کشور از سیر سریع این بیماری در کشور حکایت دارد. براساس گزارش وزارت بهداشت، تنها در روز پنج‌شنبه ۲۳هزار و ۳۹۱بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان هزار و ۷۰۶نفر بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۳۶بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. روز جمعه نیز بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت ۱۶هزار و ۵۹۶بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۷۵۹نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی ۱۴۶بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

به گزارش «ایرنا»، کمیته بهداشت و درمان نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی به ستاد مقابله با کرونا درخصوص خیز پنجم بیماری، از افزایش آمار مبتلایان و تسری وضعیت قرمز در برخی از استان‌های کشور خبر داد و بالا بودن سرعت ابتلا در سویه جدید بیماری موسوم به دلتاویروس را دلیل عمده افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر عنوان کرد و نسبت به افزایش تعداد مبتلایان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور طی روزهای آینده هشدار داد.

براساس این گزارش، بالا بودن سرعت انتقال دلتاویروس به حدی است که افراد کم‌سن و جوانان و نوجوانان را نیز مبتلا می‌کند.

در گزارش کمیته بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه در صورت عدم مقابله جدی و رعایت نکردن نکات بهداشتی، خیز بیماری در موج پنجم صعودی‌تر و دامنه آن گسترده‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود، درخواست شده است که همه دستگاه‌های نظارتی، همکاری و قاطعیت بیشتری در زمینه اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، صاحبان مشاغل و اصناف در دستور کار خود قرار داده و کادر درمان را در شناسایی و درمان بیماران و مبتلایان کمک کنند. حسن روحانی نیز تاکید کرد که تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش موج جدید بیماری در کشور اندیشیده شود.

آماده‌باش بیمارستان‌های تهران

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۵هزار و ۶۰۰بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند که از این تعداد قریب به ۲هزار بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: تعداد مراجعات سرپایی بیماران کرونایی طی هفته جاری رشد چشمگیری داشت، به طوری که روز جمعه شاهد مراجعه۱۴هزار بیمار سرپایی به بخش بهداشت و درمان استان تهران بودیم. در ۲۴ساعت گذشته یک‌هزار و ۳۴۰بیمار جدید در استان تهران بستری شدند که عملا می‌توان گفت، وارد پیک جدید ویروس کرونا شده‌ایم. رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران همچنین از آماده‌باش بیمارستان‌های استان تهران خبر داد.

ورود پنجمین محموله واکسن کرونا

ازسوی دیگر محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر روز گذشته اعلام کرد که پنجمین محموله واکسن کرونا خریداری‌شده توسط این جمعیت وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴میلیون و ۵۲۹هزار و ۸۴۵نفر دز اول واکسن کرونا و ۲میلیون و ۱۲۸هزار و ۸۵۰نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶میلیون و ۶۵۸هزار و ۶۹۵دز رسیده است.