آوار مرگ در سیستان و بلوچستان عکس: خبرگزاری تسنیم

همچنین آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در پایتخت ۳برابر شده است و به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، آمار قربانیان کرونا در تهران در حال نزدیک شدن به مرز ۱۰۰ نفر در روز است. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اعلام سه برابر شدن آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در تهران گفت: در روز جمعه هفته گذشته ۹۵ نفر فوتی و در روز پنج‌شنبه ۷۲ فوتی داشتیم. وی افزود: از یک اسفند ۹۸ تا روز جمعه ۱۸ تیر در تهران ۳۳هزار و ۲۴۰نفر به‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی بابیان اینکه ظرف یک هفته آمار متوفیان چند برابر شده است، گفت: این آمار برای مرگ‌هایی است که در جواز دفن آنها تشخیص کرونا بوده است. برخی مواقع هم تشخیص قطعی نبوده و به‌نظر می‌رسد مجددا آمار مرگ‌و‌میر در تهران سه رقمی شود.

وضعیت فوق قرمز در سیستان و بلوچستان

دورتر از تهران، وضعیت در سیستان و بلوچستان هنوز بحرانی است و مرگ در شهرهای این استان قدم می‌زند. شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به‌دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز قراردارد و روزانه افزون‌بر ۲هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹درصد آنها مثبت است. به گزارش خبرگزاری فارس، بنابه گفته مسوولان، افزون‌بر ۹۰درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی و دلتا است. آن‌طور که مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان اعلام کرده است، سردخانه‌ها از جنازه پر شده و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. او همچنین با اشاره به سخنان وزیر بهداشت مبنی‌بر خالی بودن تخت‌ها دراین استان گفت: اگر تخت‌ها خالی است چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در اورژانس بستری هستند؟ شمس‌آبادی همچنین روز گذشته از وزیر بهداشت درخواست کرد که در این استان حاضر شود.  همزمان معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز شنبه شب در لایو اینستاگرام با بیان اینکه در جنوب استان فقط یک متخصص عفونی حضور دارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجبور شد بخش سی‌سی‌یو را به بیماران کرونایی اختصاص دهد، با این اقدام نمی‌شود گفت که تخت خالی داریم، بلکه می‌توان گفت که مردم خیلی از خدماتی را که باید، نمی‌توانند بگیرند. او با اشاره به نبود کیت تشخیص کرونا در جنوب استان گفت: در خیلی از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان کیت تشخیص کرونا وجود ندارد، مردم از دنیا می‌روند، بدون اینکه مشخص شود دلیل آن کرونا بوده است. درهمین راستا، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت از اعزام ۲۳۰ پرستار با همکاری فرماندهی بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سیستان و بلوچستان خبر داد.

شهرهای درگیر با کرونا

در حال حاضر ۱۴۳شهرستان قرمز، ۱۸۶شهرستان نارنجی و ۱۱۹شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند. بیشترین شهرهای درگیر بیماری شامل کرمان با ۱۶ شهر درگیر، فارس با ۱۳ شهر، تهران با ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر ۸ شهر و یزد ۸ شهر درگیر بیماری هستند. همچنین سایر استان‌ها مانند گلستان و گیلان و همچنین اصفهان بین ۵ تا ۶ شهرشان درگیر است. در برخی از استان‌ها نیز یک یا دو شهر هستند که به سمت تغییر رنگ به سمت قرمز متمایل هستند. همه اینها نشان‌دهنده سرعت عمل ویروس دلتا (ویروس کرونای هندی) در کشور است؛ ویروسی که ظرف ماه‌های گذشته هند را درگیر کرد و هزاران قربانی برجا گذاشت. حالا این ویروس با قدرت در ایران هم در حال پیشروی است و به‌عنوان ویروس قالب کرونا در حال قربانی گرفتن است. بر همین اساس روز گذشته نیز ۱۷هزار و ۶۶۴ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و از میان آنها هزار و ۸۲۱ نفر هم بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۱۶۵ بیمار دیگر جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند.

آمار مرگ‌های کرونایی در کشور در حالی سه رقمی است که از زمان اعلام پایان موج چهارم کرونا در کشور در نیمه اردیبهشت‌ماه آین آمار از پله روزی ۱۰۰ نفر پایین نیامد و با این حساب می‌توان گفت که کشور در شرایطی که هنوز از موج چهارم کرونا نجات پیدا نکرده بود، مجدد درگیر موجی دیگر شد. به‌عبارتی به گفته پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به‌دلیل مدیریت اشتباه بیماری به کشور موج‌خیر کرونا در دنیا تبدیل شده‌ایم و تا زمانی که این اقدامات درست نشوند، پشت سر هم با موج‌های کرونا درگیر می‌شویم.

هرمزگان جبهه اصلی مقابله با کرونا

در همین حال روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به روند صعودی کرونا در کشور به‌ویژه شهرهای جنوبی گفت: استان هرمزگان اکنون جبهه اصلی مقابله با کرونا است. درحالی‌که این استان ۲/ ۲درصد جمعیت کل کشور را دارد، اما حدود ۱۱درصد بستری مثبت کشور در این استان است. وی با تاکید بر اینکه جبهه اصلی مقاومت ما در استان‌های جنوبی است، تاکید کرد: شهرها از جنوب قرمز شدند. در استان هرمزگان ۱۱درصد موارد بستری، استان کرمان ۹درصد و استان سیستان و بلوچستان ۴درصد از بستری کل کشور را تشکیل می‌دهند. یعنی این سه استان در حالی که بیش از ۶ تا ۷درصد از جمعیت کشور را بیشتر ندارند، به تنهایی ۲۴درصد موارد بستری بیماران کرونایی را به خود اختصاص داده‌اند.

شدت بیماری در تهران بیشتر شده است

به گزارش «ایسنا» حریرچی با اشاره به اینکه شدت بیماری در تهران بیشتر شده است، اظهار کرد: در تهران موارد سرپایی ما حدود ۴۷درصد افزایش پیدا کرده و به‌عبارتی یک و نیم برابر بیشتر شده است. وی همچنین گفت: افزایش بیماری از مرکز به سمت بالا است و از تهران وارد مازندران شده است.

وضعیت وخیم کرونا درآمل

در همین حال روز گذشته فرماندار آمل با اعلام افزایش ۱۰برابری تعداد بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌ها طی کمتر از یک ماه گذشته، نسبت به وخامت وضعیت کرونایی این شهرستان هشدار داد. به گزارش «ایرنا» علیرضا شریعت گفت: متاسفانه وضعیت کرونایی آمل مجددا همانند موج‌های قبلی همه‌گیری وخیم شده و تعداد بیماران بستری و سرپایی روزانه به شدت افزایش یافته است. بر اساس نتایج تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، از ۲۲شهرستان مازندران، ۱۳ شهرستان از جمله آمل در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

عذرخواهی وزارت بهداشت ازمردم

ازسوی دیگر با افزایش وارات واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون نیز به‌زودی سرعت پیدا خواهد کرد. بر همین اساس روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از مردم به‌دلیل شلوغی در مراکز واکسیناسیون کرونا عذرخواهی کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نمکی در اجلاس مشترک وزارت بهداشت و فرماندهان سپاه کشور گفت: از سالمندانی که باید مورد تکریم باشند، به‌دلیل شلوغی در مراکز واکسیناسیون و ایستادن در صف، عذرخواهی می‌کنم. ازسوی دیگر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در انجام فرآیند واکسیناسیون کرونا در عین حال بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حصول ایمنی جمعی تاکید کرد.

آغاز ثبت‌نام واکسن برای متولدان ماقبل ۱۳۳۵

در همین حال بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴میلیون و ۶۹۳هزار و ۱۷۴نفر دز اول واکسن کرونا و ۲میلیون و ۱۴۴هزار و ۶۴۸نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶میلیون و ۸۳۷هزار و ۸۲۲ دز رسید. درهمین ارتباط روز گذشته سامانه  salamat.gov.ir برای ثبت‌نام متولدین ۱۳۳۵ و ماقبل آن برای ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا بازگشایی شد. ازسوی دیگر مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن اشاره به روند تولید واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: در شهریور وضعیت واکسیناسیون خوب خواهد شد؛ اما باید تا شهریور صبر کنیم و به‌نظر می‌رسد کل ایرانیان در بهمن ماه بتوانند واکسیناسیونشان را کامل کنند.