افزایش ۲۲ درصدی فوتی‌های کرونا در کشور

 در همین حال روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه تعطیلی ۶ روزه فایده‌ای نداشت، گفت: یک عادی‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها ایجاد شده و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند. به گزارش انتخاب، حریرچی که در یک برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت اظهار کرد‌: در همین تعطیلات ۶ روزه رعایت دستورالعمل‌ها در تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است. وی گفت: در تهران رستوران‌های معروف پر‌پر است؛ هیچ‌کس ماسک ندارد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: نمی‌گذاریم بیماری پشت در بماند، اما این‌گونه نیست که به محض مراجعه یک شخص، به سرعت او را بستری کنیم. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران نیز با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل لاک‌داون شهر تهران، اظهار کرد: لاک‌داون شهر یا نباید صورت گیرد یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود.

به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت. زالی با بیان اینکه تعطیلی شهر به عنوان یک استراتژی باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد، افزود: در غیر این صورت تعطیلی در کنترل اپیدمی موثر نخواهد بود. در ادامه انتقادها علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز گفت‌: اینکه انتظار داشته باشیم با ۶ روز تعطیلی معجزه رخ ‌‌دهد، درست نیست. افرادی که اکنون در خیابان‌ هستند، مردمی هستند که رعایت نکردند. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در مورد رعایت پروتکل‌ها ما شاید انتظار داریم که همه جا پلیس و جرایم خیلی سنگین بگذاریم اما این کار در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد. ما از زمانی که ویروس وارد کشور شد می‌گوییم سفر نروید که سبب تجمع نشود.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴/ ۴۹ درصد رسیده و وضعیت در تهران به اندازه‌ای بحرانی است که باید از آن به عنوان عبور کرونا از خطوط قرمز و سیاه شدن وضعیت پایتخت یاد کرد.

 ۱۴۶۲ مورد فوتی کرونا در یک هفته

همه اینها درحالی است که پیک پنجم کرونا با پیشتازی ویروس دلتا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد؛ ویروسی که انتشارش را از مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور آغاز کرد و حالا در کل کشور گسترش یافته است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت‌، در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن، شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۵/ ۱۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۲۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده بوده‌ایم. در واقع تنها در هفته گذشته ۱۴۶۲ مورد فوتی جدید کرونا در کشور ثبت شده است.

همچنین به گزارش «ایسنا» در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۲۳۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و تنها ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

روز گذشته نیز ۲۷هزار و ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی که ۲۹۳۵  نفر از آنان بستری شدند. ۲۶۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

 افزایش قربانیان کرونا در تهران

در این میان در تهران که طی روزهای گذشته حتی یک تخت خالی برای بستری بیماران کرونا وجود نداشته است در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۹۸۵۲ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۸۴۵ مورد و تعداد موارد فوتی جدید ۲۸۹ نفر بوده است. به گزارش «ایسنا» بر این اساس در تهران در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل، کاهش ۲۱ درصدی در موارد مثبت سرپایی، کاهش ۴ درصدی در موارد بستری مثبت و  افزایش ۵/ ۲۴ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را شاهد بوده‌ایم.

 بیماران بدحال با ۱۱۵تماس بگیرند

وضعیت در تهران به اندازه‌ای بحرانی است که به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، زمان ادامه این شرایط در تهران قابل پیش‌بینی نیست و حداقل تا دو هفته دیگر همین روند ادامه خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه اوضاع بیماری در تهران خراب است، درباره نحوه مراجعه مردم به بیمارستان‌ها، گفت: بیماری که شرایط بدحال و اورژانسی دارد، با ۱۱۵ تماس بگیرد تا او را منتقل کنند.

 پیش‌بینی افزایش بستری شدگان در تهران

با تمام این شرایط سخت و بحرانی که در پایتخت حکمفرماست‌، آن‌طور که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: هنوز به قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم. او همچنین پیش‌بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران در روزهای آتی به ۹ هزار نفر نیز برسد. به گزارش «ایرنا» زالی درباره وضعیت کرونای استان تهران در خیز پنجم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۴۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۱۷۷ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی سرپایی و بستری در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ هزار نفر می‌رسد، گفت: اگر تعداد مراجعان سرپایی به کمتر از ۱۰ هزار نفر در روز نرسد نباید در انتظار تنزل تعداد بیماران بستری باشیم. زالی مدیریت خیز پنجم کرونا را مستلزم همراهی و همکاری مردم تهران دانست و گفت: امروز میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا در تهران ۹۸ نفر بوده است.

 انتقاد از مراسم‌های خانگی

در همین حال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت‌، با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در کشور گفت‌: افرادی که در ایام مسلمیه مراسم‌های مذهبی برگزار کردند و افرادی که می‌گویند ما برای محرم امسال دیگر تحمل نداریم و می‌خواهند مراسم‌های خانگی را توسعه دهند باید شجاعت داشته باشند و از مردم عذرخواهی کنند. به گزارش انتخاب‌، وی گفت: هر نوع تجمع بیش از دو نفر از جمله دورهمی خانوادگی یا اجتماع مذهبی و ملی، باعث افزایش انتقال و افزایش مرگ و میر می‌شود.

 افزایش سرعت واکسیناسیون

در این میان تنها امید مسوولان، واکسیناسیون گسترده و سریع مردم است. هر چند به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت‌، بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها ۲۰ تا ۲۸ درصد افراد گفته‌اند واکسن نمی‌زنند، و در اغلب شهرستان‌ها مراکز واکسیناسیون عمومی در نیمی از ساعات کاری خود مراجعه کننده ندارند. با این حال با ورود واکسن‌های جدید به کشور شاهد افزایش سرعت تزریق واکسن در کشور هستیم.

 وضعیت واکسن در تهران

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم روز گذشته در تشریح وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت‌: تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۴۹ هزار واکسن در استان تهران تزریق شده که ۵۶۹ هزار واکسن، دز دوم بوده است.

به گزارش «ایرنا» زالی افزود: برای دز اول و دوم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در تهران منابع کافی لجستیک شده است. وی همچنین درباره آمار واکسیناسیون در تهران گفت: در افراد بالای ۸۰ سال ۷۴ درصد، در افراد بین ۷۵‌تا‌۸۰ سال ۷۶ درصد، در افراد بین ۷۰‌تا‌۷۵ درصد نیز حدود ۷۸ درصد واکسینه شده‌اند.

 نوع  واکسن‌های تزریق شده

زالی تعداد واکسن‌های سینوفارم تزریق شده در استان تهران را ۶۶ درصد، آسترازنکا را ۲۲ درصد و ۱۲ درصد باقی را برکت و اسپوتنیک‌وی عنوان کرد و گفت: این نسبت ممکن است در روزهای آتی تغییر یابد، اما تدارکات برای د‌ز دوم واکسن‌ها متناسب با همین مقادیر است.

 زمان واکسیناسیون گروه سنی بالای ۴۰

از سوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به وضعیت بیماری در کشور درباره روند واکسیناسیون کرونا، گفت: تا آخر مهر قطعا گروه سنی بالای ۴۰ سال را واکسینه کرده‌ایم.

 برنامه هدف برای واکسینه کردن مردم

وی افزود: مجموع واکسن وارداتی ما حدود ۱۴ میلیون است که حدود ۱۰ میلیون آن توسط هلال احمر وارد شده است. تاکنون حدود ۱۵ میلیون واکسن در اختیار داریم که ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتای آن توزیع شده و بالای ۱۰ میلیون از آن تزریق شده است. خوشبختانه ژاپن هم برای‌مان واکسن آسترازنکا ارسال کرد که قسمتی از آن آمده است و جمعه آینده هم حدود ۲ میلیون واکسن دیگر به ما می‌دهند. تا آخر مرداد ۷ میلیون واکسن دیگر به دستمان خواهد رسید.

ما ۶۰ میلیون نفر داریم که باید واکسن دریافت کنند و برنامه‌ریزی ما این است که تا آخر امسال همه این افراد حداقل دز اول را دریافت کنند. خوشبختانه واکسن تولید داخل از مرداد، هفته‌ای یک میلیون قرار است به ما تحویل دهند اما از شهریور با توجه به راه‌اندازی خط صنعتی این میزان حداقل دو برابر می‌شود و می‌توانیم ماهی ۷ تا ۸ میلیون دز روی تولید داخل حساب کنیم.

با احتساب واکسن‌های خارجی و سبد کواکس به شکل میانگین از شهریور، ماهانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون واکسن به دستمان می‌رسد که تا پایان ۷ ماه یعنی حدود ۷۰ میلیون واکسن خواهیم داشت بنابراین خیال مردم راحت باشد که تا پایان سال همه گروه هدف حداقل یک دز واکسن را دریافت خواهند کرد.

 افزایش پذیرش در تهران

در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما‌، زالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران با اشاره به افتتاح ۴ مرکز تجمیعی در شهر تهران گفت: ظرفیت پذیرش واکسیناسیون کرونا در شهر تهران از امروز به حدود ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

  تزریق ۱۰میلیون دز واکسن

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت‌، تاکنون ۷ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۱۰۴ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۹۴ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۱۱ دز رسید.