ایالات متحده از این تصمیم انتقاد کرده و اتحادیه اروپا نیز خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر ایران به مذاکرات شده است. در همین ارتباط، وزارت امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین واکنش نسبت به گفت‌وگوهای هسته‌ای مدعی شده جمهوری اسلامی با عدم بازگشت سریع به میز مذاکرات احیای برجام (توافق اتمی) فرجام این توافق را به مخاطره می‌اندازد. به گزارش رویترز، اگنس فون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دوشنبه ۴ مرداد (۲۶ ژوئیه) در کنفرانسی خبری تاکید کرد،«در صورتی که ایران به همین مسیر ادامه دهد، نه تنها لغو تحریم‌های آمریکا بلکه احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای احیای برجام نیز به خطر می‌افتد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکید کرد ایجاد وقفه در مذاکرات وین و موکول کردن آن به دولت جدید ایران آژانس را در وضعیت دشواری قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود دور هفتم مذاکرات وین اواخر مردادآغاز شود. دور ششم مذاکرات روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و این به معنای وقفه‌ای دوماهه در گفت‌وگوهاست.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد برگزار شد و با اعلام پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، عباس عراقچی معاون وزیرخارجه دولت حسن روحانی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی اعلام کرد دور بعدی مذاکرات برجام به بعد از زمان تحلیف آقای رئیسی محول شده است. مقامات غربی و روسیه اعلام کرده‌اند احتمالا دور جدید مذاکرات تا قبل از پایان مرداد برگزار نخواهد شد. اخیرا خبرگزاری رویترز از قول برخی منابع در گزارشی مدعی شد احتمالا دولت جدید ایران مخالف برچیده شدن سانتریفیوژهای پیشرفته و توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم باشد؛ موضوعی که خلاف تعهدات ایران در برجام سال ۲۰۱۵ است و با مخالفت غرب مواجه خواهد شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز سوم مرداد با اشاره به مصوبه آذر ۹۹ مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر دست و پای ما را نمی‌بستند، قطعا در پایان سال ۹۹ می‌توانستیم در روند مذاکرات تحریم را‌ برداریم.» اشاره او به روز ۱۱ آذر ۹۹ است که مجلس برای سرعت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کرد که اگر تا سوم اسفند سال ۹۹، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی برداشته نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود.

در طول ماه‌های گذشته ایران و کشورهای عضو برجام در شش دور مذاکرات وین که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شد، تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام دادند که هنوز به نتیجه نرسیده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آخرین گزارشی که روز ۲۱ تیر درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، ابراز امیدواری کرد مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت جدید تکمیل شود.

همزمان با این تحولات، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا درخواست کرده است برای بازگشت ایران به مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کند چرا که به ادعای او ایران با استفاده از این فرصت روند تهیه مواد مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای را از هفت ماه به دو تا سه ماه کاهش می‌دهد. از سوی دیگر علی ربیعی سخنگوی دولت ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد، گفت: ما هم این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم به‌طور جدی درباره آن موضع بگیریم. اما به‌طور کلی، طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند. بنابراین ما امیدواریم دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد. وی ادامه داد: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مساله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی‌معنی است. ربیعی افزود: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مساله، ابزارها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه‌ناپذیر ملی نگاه کند، دولت دوازدهم تمام مسوولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.