به گزارش «ایسنا» ظریف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حتما رفع تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور بود، اظهار کرد: بدون اینکه کشور بخواهد چشمش به خارج باشد ما به‌عنوان دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم که بار را از روی دوش اقتصاد کشور‌ برداریم. تلاش‌هایی هم کردیم و موفقیت‌هایی هم در دو سال اول بود که نتیجه‌اش در رشد بی‌سابقه کشور خود را نشان داد؛ اما متاسفانه بدعهدی آمریکایی‌ها بود که در نامه اخیر به دبیرکل سازمان ملل سابقه آن از شهریور سال ۹۵ را ثبت کردیم و این بدعهدی‌ها به‌صورت یک کتاب هم در روزهای آتی منتشر می‌شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ما تلاش خود را کردیم و عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم. دومین چیزی که باید برای مردم فراهم می‌کردیم واکسن بود که توجه ما به تولید بود؛ اما به عنوان وزارت خارجه وظیفه داشتیم که کمک کنیم برای دسترسی به واکسن خارجی و برای این کار در خدمت وزارت بهداشت بودیم و خوشحالیم که تاکنون بیش از ۱۰میلیون واکسن خارجی وارد کشور شده است. ظریف یادآور شد: با برنامه‌ریزی که شده چند ده میلیون واکسن دیگر هم وارد کشور می‌شود و ان‌شاءالله این نقیصه مهم که واکسیناسیون عمومی است، رفع خواهد شد.

   دعا برای کابینه جدید

وی در پاسخ به این پرسش‌ که برای کابینه جدید دعوت شده‌اید، تصریح کرد: ما دعوت شده‌ایم که برای کابینه جدید دعا کنیم و همین کار را هم خواهیم کرد. وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بعد از پایان دوره وزارت در چه جایگاهی ادامه کار خواهد داد، گفت: در دانشگاه. چه جایی بهتر از دانشگاه؟

   آرزوی جذب سرمایه

وی در پاسخ به این پرسش که در دوران وزارت خود چه کاری بوده که دوست داشتید انجام شود اما نشده، تصریح کرد: دلم می‌خواست که سرمایه بسیار بیشتری را به کشور جذب کنیم. می‌دانید که ۸۵میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری بود. دلمان می‌خواست که می‌توانستیم این سرمایه‌ها را برای خدمت به مردم ایران جذب کنیم که اگر فرصت کرده بودیم که جذب کنیم، حتما تحریم ایران دشوارتر می‌شد. وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما اصلا اعتمادی به هیچ بیگانه‌ای نداریم، گفت: نه اینکه به غرب اعتماد نداریم، بلکه ما به غیر از خدا و مردم خودمان به هیچ کس اعتماد نداریم و راه زندگی در دنیا این است؛ ولی اعتماد نداشتن به معنی تعامل نداشتن نیست. وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاهش نسبت به این احتمال که دولت رئیسی احیای برجام را ادامه ندهد چیست، تصریح کرد: بنده وظیفه‌ام همان است که خودم باید انجام دهم. صلاح مملکت خویش خسروان دانند. وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما دستاوردی داشتیم و اگر برجام به نفع ما نبود و نکات ما را نداشت، امروز آنها برای ادامه برجام شرط و شروط نمی‌گذاشتند. آنها احساس می‌کنند که در برجام مغبون شدند و احساس می‌کنند که باید مسائل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند. ما چه می‌خواهیم به برجام اضافه کنیم؟ ما که می‌گوییم برجام بدون یک کلمه کم و یک کلمه بیش. وی در پاسخ به این پرسش که برای احیای برجام در دولت آینده چه کاری لازم است، گفت: به مجلس گفتم که توافق آماده است و فقط نیاز به واقع‌بینی از سوی غربی‌ها دارد.