خداحافظی دولت روحانی عکس: President.ir

همزمان عکسی از برگه‌ طلب حلالیت روحانی و اعضای هیات دولت از مردم نیز در پوشه‌ای در دستان واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم منتشر شده است. روحانی که تنها یک روز دیگر در سمت رئیس‌جمهور ایران فعالیت خواهد کرد، روز گذشته در آخرین سخنانش درکسوت رئیس‌جمهور ایران گفت: تلاش این بود که عیب ما کمتر باشد، اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم و از آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم برای اینکه ما در حد توان اقدامات خودمان را در آن شرایط انجام دادیم. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: آنچه با مردم گفتیم چیزی برخلاف واقعیت نبود؛ ولی بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم؛ چون آن را مفید نمی‌دانستم و می‌ترسیدم به وحدت ملی صدمه بزند. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی گفت: در گذشته با مردم صحبت و اعلام کردیم چیزی برخلاف واقعیت نبوده است و آنچه را که واقعیت بود، به مردم گفتیم. البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بیان کنیم؛ به دلیل اینکه من آنها را مفید نمی‌دانستم. رئیس‌جمهوری افزود: یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم، وحدت ملی است. می‌ترسیدم این در گرانبها صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور ما حفظ شود.

   شرایط چهارسال اول ودوم یکسان نبود

روحانی ادامه داد: مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال نخست با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول از لحاظ داخلی، بین‌المللی و سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم. در چهار سال دوم کمی متفاوت بود. به هر حال در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان کاملا اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم. وی بیان کرد: حتی ‌یک در میلیون تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم و باز هم اگر مذاکره‌ای باشد، شکست نمی‌خوریم. آنقدر دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های قوی و توانمند در خط مقدم داریم که دیدیم که در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: وقتی در تعامل و در مذاکره با یک یا چند قدرت یا با جهان هستیم، آنچه را که پیروزی می‌نامیم نهایت امر است. ممکن است جایی شکست و جای دیگری پیروزی باشد؛ اما وقتی پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود، تفاضل ما می‌شود ۷۰. بنابراین می‌گوییم پیروز هستیم و پیروز هم بودیم. روحانی گفت: آثار آن این پیروزی را هم مشاهده کردید. پیروزی یا شکست تنها به گفتن نیست که کسی بگوید، بلکه علائم و شاخص دارد. بعد از مذاکره در ۲۳ تیر ۹۴ دیدید که تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا رفته و صادرات بیشتر از واردات بود و در ده‌ها شاخص دیگر پیروز شدیم. رئیس‌جمهوری افزود: ما که مذاکره نکردیم فقط در سیاست پیروز شویم؛ البته در سیاست هم پیروز شدیم، در اقتصاد آثارش را دیدیم البته آرزوی ما این بود.

   سخنان رهبری درباره برجام

روحانی دربخش دیگری ازسخنانش گفت: من یک‌بار این را توضیح داده‌ام که مقام معظم رهبری در ۱۳ دی‌ماه سال ‌گذشته برای بازگشت آمریکا به برجام و ما هم به تعهداتمان به برجام به ما اعلام کرده بودند که چه کاری انجام بدهیم؛ البته قبل از آن هم خصوصی به من فرموده بودند، بعد از آن هم ایشان علنی در سخنرانی روز اول فروردین اعلام کردند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: می‌توانستیم براساس همان دستورات و چارچوب اجرا کنیم و تحریم را‌برداریم؛ اما در جای دیگر گرفتار شدیم و الان جای بحث آن نیست. اگر این اتفاق نیفتاده بود، امروز در شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.

   تغییرنرخ تورم با جنگ اقتصادی

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش گفت: در اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵درصد را کاهش دادیم و  به ۱۵ درصد در سال ۹۳ رساندیم و در اواخر سال ۹۴ نرخ تورم، تک‌رقمی شد. این در حالی است که در سال ۹۵ و ۹۶ و سه ماه اول سال ۹۷ نرخ تورم تک رقمی بود؛ اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم، نرخ تورم تغییر کرد. روحانی خاطرنشان کرد: شرایط خیلی روشن و واضح است اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص نمی‌دهد، باید غصه خورد. این جنگ بر ما تحمیل شد؛ زیرا آغازگر این جنگ نبودیم. اگر دوران جنگ تحمیلی نبود، آثار و علائم اقتصادی نشان می‌داد همان روند را ادامه می‌دادیم.

   دفاع از عملکرد دولت درجنگ

رئیس قوه مجریه افزود: اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحت هستند که حق آنها است، باید ببینیم که در شرایط جنگ چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم. در شرایطی که نگذاشتند نفت ما صادر شود و صادرات ما را با مشکل مواجه کردند و روابط بانکی ما را مسدود کردند. وقتی روابط بانکی در کشور نباشد و از طریق صرافی و دلال معامله می‌کنید، حداقل ۲۰درصد درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و اگر چیزی وارد می‌کنید ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند. روحانی با اشاره به توقف واردات در دوران تحریم گفت: در این شرایط فشار بر مردم وارد شد و ما به‌دلیل شرایط تحریم واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را متوقف کردیم وقتی واردات ممنوع شود، آثارش معلوم است مثلا وقتی واردات خودرو را ممنوع می‌کنیم در داخل گران می‌شود، اما چاره‌ای نبود. رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانه‌ها برای اشتغال است به آن اولویت دادیم. موادی که جزو کالاهای اساسی و برای زندگی مردم بود با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کردیم و همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم. روحانی گفت: در شرایط جنگ توزیع کالاهای اساسی کوپنی می‌شود؛ اما جیره‌بندی نکردیم و در این شرایط کشور اداره شد. رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: در جلسات اولیه اقتصادی سال ۹۷ این را تکرار کردم که سیاست من وفور در بازار است؛ جنس باید در بازار باشد، اما قیمت دست ما نیست تا جایی که بتوانیم باید کنترل کنیم. روحانی با بیان اینکه برای کالاهای اساسی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردیم، گفت: قیمت کالا فقط ارز نیست، حمل‌ونقل و مسائل دیگر هم هست. تورم کل کشور در قیمت جنس تاثیرگذار است. ما توان خود را در این زمینه به‌کار گرفتیم و کار ما بی‌نقص نبوده است، ما عیب داریم و معصوم نیستیم. وی با بیان اینکه در بنزین نه تنها خودکفا شدیم، بلکه بنزین را صادر می‌کنیم، گفت: مجبور نیستیم از پتروشیمی بنزین بگیریم که سلامتی همه مردم دچار خطر شود. ما برای سلامت مردم و برای خودکفایی پالایشگاه عظیمی را که ۱۸ تا ۱۹درصد کار آن انجام شده است، به افتتاح رساندیم و تکمیل کردیم. روحانی ادامه داد: این مسائل آشکار و روشن است و جای تردید نیست پس ما توسعه را رها نکردیم. البته شاید تلاش‌ها در شنبه و یکشنبه را انکار کنید؛ اما نمی‌توانید پنج‌شنبه‌های افتتاح را انکار کنند. به عبارتی پنج‌شنبه‌های افتتاح در تاریخ ما ماندگار خواهد شد.

   برنامه‌های دولت در خط ریلی

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای ایجاد خط ریلی قطار سریع السیر داشت، ‌افزود: پیش از این نیز گفتم که در دولت یازدهم و دوازدهم تکنولوژی قطار سریع‌‌السیر وارد کشور شود و این فقط آرزو نبود، بلکه قرارداد آن بسته شد و برای آن پول پرداخت شد، تمام شد و مطالعات آن تمام شد. حتی یکی از طرح‌های زیربنایی آن اجرا شد که تحریم‌ها اجازه ادامه کار را نداد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اگر تحریم ترامپ نبود، ‌راه آهن تهران - اصفهان افتتاح می‌شد و حتی قطار سریع‌السیر کشور برقی شده بود و بسیاری از پروژه‌ها از جمله راه آهن تهران - مشهد به اتمام می‌رسید. همه این طرح‌ها، پروژه‌هایی بود که قرارداد آن منعقد شده و همه کارهای آن را انجام دادیم؛ ولی در محل اجرا دچار مشکل شدیم.

   نوسازی تجهیزات دفاعی

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی از مواردی که در پی نوسازی بودیم، تجهیزات دفاعی است، افزود: این طرح به این صورت بود که ارتش و سپاه ما را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنیم و وزیر دفاع شهادت می‌دهد که ما در پی اجرای شدن این موضوع بودیم و قرارداد این موضوع بسته شد و جزئیات آن نیز انجام شد؛ ولی گفتند وقتی تحریم سازمان ملل برداشته شود، این تجهیزات را در اختیار کشور قرار می‌دهند. روحانی ادامه داد: ترامپ خودش را کشت تا تحریم نظامی و دفاعی ایران در سازمان ملل برداشته نشود؛ ولی موفق نشد، ما این تحریم را نیز برداشتیم. در مهرماه سال گذشته تحریم سلاح برداشته شد؛ ولی به‌دلیل تحریم و عدم فروش نفت پول خرید نداشتیم؛ ولی قرارداد آن کاملا آماده است.

   دسترسی مردم به فضای سایبری

رئیس‌جمهوری افزود: در این دولت در بخش سلامت و طرح تحول سلامت کار بسیار عظیمی صورت گرفته است و یکی از آرزوهایی که محقق شد، طرح تحول سلامت بود. یکی از آرزوهایی که محقق شد، مساله دسترسی مردم به فضای سایبری و پهنای باند بود و اگر اینها محقق نمی‌شد، ما در شرایط کرونا با مشکلاتی زیادی مواجه می‌شدیم.

   گلایه ازعدم همکاری با دولت

وی در ادامه گفت: آنچه که ما می‌گوییم انجام دادیم و در شرایط سخت جنگ و کرونا و خشکسالی انجام دادیم. اگر کسی می‌خواهد راجع دولت صحبت کند هر سه را در کنار هم ببیند. روحانی یادآور شد: اگر شرایط، شرایط مناسب‌تری بود و همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر دولت را یاری کرده بودند، ‌اگر فاصله‌ها کمتر بود و انسجام ملی بیشتر بود، به نقاط بهتری می‌رسیدیم.

   عذرخواهی برای رنج ملت

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مردم ایران قدرشناس هستند، افزود: مردم در این سه‌سال و نیم از لحاظ تامین زندگی، اجاره مسکن در رنج و سختی بود و روزهای بسیار سختی بر آنها گذشت. البته کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم این بود که بسته معیشتی را اضافه کنیم و در کنار آن حقوق را بالا ببریم. در حدی که توان داشتیم یاری و کمک کردیم؛ اما در عین حال از ملت بزرگ ایران برای رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی می‌کنم و برای پیروزی‌ای که به‌دست آوردند، تشکر می‌کنم. روحانی همچنین گفت: لازم می‌دانم از معاون اول، دیگر معاونان و همه وزرا در حضور ملت ایران تشکر و قدردانی کنم. بنده می‌دانم چه روزهای سختی بر آنان گذشت. به خوبی می‌دانم در روزهای زلزله، سیل و کرونا آنان با چه سختی‌هایی مواجه شدند.

p08-01