وزارت خارجه انگلیس صبح روز دوشنبه، سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای دیدار با «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا احضار کرده بود و از طرف دیگر، کاردار انگلیس در تهران نیز بعدازظهر روز دوشنبه در نبود سفیر این کشور و در اعتراض به اتهامات «دومینیک راب» وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

بهاروند در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز ضمن انتقاد از اتهام‌زنی انگلیس به ایران تصریح کرد این جنجال‌ها نباید به روابط میان دو کشور ایران و انگلیس لطمه بزند و گفت‌وگوها با انگلیس و دیگر کشورهای امضاکننده برجام برای احیای توافق هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی منحرف کند.

این دیپلمات ایرانی توضیح داد: «ما درک می‌کنیم که یکی از شهروندان انگلیس جان خود را از دست داده است و برای همه این یک اقدام تاسف‌بار است اما این به مفهوم آن نیست که شما می‌توانید خیلی فوری یک کشور را مقصر جلوه دهید. شما باید درباره این پرونده تحقیق کنید و باید شواهد داشته باشید.»  بهاروند با اشاره به این موارد تاکید کرد: «ما به دنبال تنش‌زایی نیستیم-تنش‌‌زایی به هیچ‌کس کمکی نمی‌کند.»

در جریان هدف قرار گرفته شدن کشتی مرسر استریت، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی جان خود را از دست دادند و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر تلاش کرده بدون ارائه هرگونه سند و مدرک، کشورهای دیگر را علیه ایران تحریک کند و در همین راستا «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند ایران در انجام این حمله دست داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای وارد کردن هجمه به ایران در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران در «وین» برای احیای برجام گفت توافق هسته‌ای ایران یک «پرونده بسیار ویژه» است که روند آن و مذاکرات درباره این توافق «نباید تحت تاثیر هیچ‌چیز قرار گیرد».

وی ادامه داد مذاکرات «وین»، شاهد «پیشرفت‌های بسیار خوبی» بوده است اما ایران سه درخواست کلیدی دارد و شامل ارائه تضمین برای اینکه ایالات متحده نتواند به‌طور یکجانبه این توافق را در آینده ترک کند، برداشته شدن تحریم‌ها و عدم ارتباط دادن مذاکرات به برنامه موشکی و دیگر مسائل منطقه‌ای می‌شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس همچنین به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند مذاکرات برجامی اشاره کرد و گفت تل‌آویو که به‌شدت با توافق هسته‌ای ایران مخالف است، در منطقه تنش‌زایی می‌کند. بهاروند سپس توضیح داد رژیم صهیونیستی در سال جاری به ۱۱ کشتی تجاری ایران حمله کرده است و افزود: «اگر شما نگران تجارت [و] کشتیرانی هستید، باید ببینید آنجا چه می‌گذرد. اسرائیل از برجام عصبی است. آنها از قدرت ایران عصبی هستند.»

  ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران

در ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعای قبلی‌اش مبنی بر اینکه با بررسی‌های انجام گرفته این کشور، ایران مسوول حمله اخیر به یک کشتی تجاری اسرائیلی است، گفت آمریکا با کشورهای ذی‌ربط در تماس است و پاسخی جمعی در کار خواهد بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن روز دوشنبه در این راستا ادامه داد: «ما ارتباطی نزدیک با انگلیس، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها داریم و پاسخی جمعی در کار خواهد بود.»

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا با موج‌سواری بر اتهام‌‌زنی‌های رژیم صهیونیستی و متحدانش درباره حمله به کشتی «مرسر استریت»، بر ضرورت توقف مذاکرات دولت جو بایدن با ایران درباره برجام تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پمپئو در مصاحبه با «شان هانیتی» مجری سرشناس فاکس نیوز، ادامه مذاکرات دولت بایدن در وین برای احیای برجام را «دیوانگی» خواند و خواستار توقف آن شد. همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت این اقدام پیامدهایی خواهد داشت و ایران باید با عواقب آن مواجه شود.

وزارت امور خارجه کانادا نیز در بیانیه‌ای با ادعای حمله به کشتی اسرائیلی از سوی ایران، گفت کانادا در پاسخگو دانستن ایران در کنار جامعه جهانی می‌ایستد. در عین حال سازمان ناتو روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت آزادی کشتیرانی در تمام آب‌های آزاد جهان، گفت: «از تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این سازمان همچنین ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه چند روز پیش برای کشتی تجاری صهیونیستی در غرب آسیا، ادعا کرد: «ما نگران اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه هستیم.» این در حالی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این ادعاها گفت اسرائیل یک دولت مستقل است و تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد. ساکی همچنین گفت: «‌دولت بایدن همچنان بر این باور است که پیشبرد مسیر دیپلماتیک بهترین راه مواجهه با ایران است.» به گزارش «ایسنا»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود ادامه داد: «در عین حال تمرکز واشنگتن روی گفت‌وگوها برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باقی خواهد ماند.»

جن ساکی همچنین در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد: «دیدگاه ما این است که هرگونه تهدید از سوی ایران باوجود یک برنامه هسته‌ای نامحدود خطرناک‌تر خواهد بود.» سخنگوی کاخ سفید افزود:‌«‌به طور قطع، بازگشت به توافق هسته‌ای ما را در موقعیت بهتری برای رسیدگی به این تهدیدات قرار می‌دهد.»

  مشاجره لفظی بنت و نتانیاهو بر سر ایران

از سوی دیگر نخست وزیر فعلی و پیشین رژیم صهیونیستی در جلسه پارلمان این رژیم به مشاجره لفظی علیه یکدیگر درباره ایران پرداختند و هر یک دیگری را متهم کرد که اسرائیل را در برابر ایران آسیب‌پذیر‌تر و ضعیف‌تر کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، نفتالی بنت، نخست وزیر فعلی در جلسه روز دوشنبه پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) فهرستی از ناکامی‌های دولت نتانیاهو ارائه کرد و مدعی شد: «‌ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. ما با آن برخورد خواهیم کرد. ما می‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم. اما جنگیدن با هر کشوری در جهان درحالی که ایران برنامه نظامی خود را توسعه می‌دهد، غیرمسوولانه است.» وی خطاب به نتانیاهو گفت: «اما این میراثی است که شما برای ما به جا گذاشته‌اید.»