روحانی «پاستور» را تحویل رئیسی داد عكس: president.ir

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، صبح روزگذشته در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رای ملت، سید ابراهیم رئیسی را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

به گزارش «ایسنا» پس از انقلاب احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ امام خمینی (ره) (آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای) و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، (آقایان اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است. بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم» از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «دوره‌ ریاست‌جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌شود.»

روز گذشته نیز پس از پایان مراسم تنفیذ، رئیس دولت سیزدهم با همراهی حسن روحانی به پاستور رفت و پس از تحویل دفتر کار ریاست‌جمهوری از سوی روحانی درساختمان ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران مستقر شد. به گزارش «ایرنا» هنگام تحویل دفتر رئیس‌جمهوری سابق با تبریک به رئیسی گفت: ان‌شاءالله مشکلات کشور به دست جنابعالی حل و فصل شود. رئیسی در پاسخ با تشکر و خسته نباشید به روحانی و جهانگیری اظهار کرد: ان شاءالله بتوانیم وظیفه خود را در قبال مردم به خوبی انجام دهیم و خداوند و روح شهدا از ما راضی باشد.

  گزارش وزیر کشور دولت دوازدهم از انتخابات

اما پیش ازآن عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشوردولت دوازدهم در آغاز مراسم تنفیذ و اعطای حکم ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، گزارش مختصری از روند برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری ارائه کرد. به گزارش «ایسنا» او در بخشی ازاین گزارش گفت: در این دوره، تعداد ۵۹میلیون و ۳۱۰هزار و ۳۰۷نفر واجد شرایط برای رای دادن بودند که با وجود مشکلات عدیده‌ای که در ابتدای گزارش به آن اشاره و تصریح شد، تعداد ۲۸میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۲۹ نفر از هموطنان عزیز در انتخابات شرکت و مشارکت قابل قبول، ۸/ ۴۸ درصدی را رقم زدند و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی با کسب تعداد ۱۸میلیون و ۲۱هزار و ۹۴۵رای، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

رحمانی فضلی همچنین گفت: برای این دوره از انتخابات و با احتساب تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده برای مرحله دوم، بیش از ۲۴۰میلیون تعرفه اخذ رای برای ۴ انتخابات، طراحی و چاپ شد و در راستای صیانت از آرای مردم، در تمامی تعرفه‌های مذکور، بیش از (۱۰) شاخص امنیتی و حفاظتی بی‌نظیر، لحاظ شد ضمن آنکه با توجه به تمهیدات اتخاذ‌شده در این دوره از انتخابات، هیچ استان یا شهرستانی در کشور، با کمبود تعرفه مواجه نشد.

او همچنین بااشاره به شرایط کرونایی کشور درزمان انتخابات گفت: استمرار همه‌گیری کرونا در کشور، موجب شد که در این دوره از انتخابات و برای نخستین بار با شرایط جدید و تجربه‌نشده‌ای در مقوله سلامت و امنیت انتخابات مواجه شویم. در همین راستا با مرور تجربه سایر کشورها و بر اساس قوانین و مقررات حقوقی موجود، اقدامات متعددی در جهت سلامت و امنیت جسمی رای‌دهندگان و عوامل اجرایی، از جمله افزایش شعب و ساعات اخذ رای، تدوین و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی و حذف اخذ اثر انگشت رای‌دهندگان طراحی و عملیاتی شد.

  غایبان و حاضران مراسم تنفیذ

اما مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری حاشیه‌هایی هم داشت. به گزارش خبرآنلاین، براساس تصاویری که رسانه ملی از مراسم تنفیذ منتشر کرده است، ظاهرا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسبق یکی ازغایبان این مراسم بود. ازسوی دیگر سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، در مراسم تنفیذ وی در حسینیه امام خمینی (ره) حضور داشت. علی لاریجانی، رئیس مجلس سابق و مشاور رهبر انقلاب نیز در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری رئیسی حضور داشت. به گزارش خبرآنلاین، همنشینی ظریف و سعید جلیلی در این مراسم جالب توجه بود. در حاشیه این مراسم تصویری از گپ و گفت سیدحسن خمینی، روحانی و رئیسی نیز منتشر شد. همچنین علیرضا زاکانی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری با فاصله از ظریف در صف اول حضور داشت. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی دیگر رقبای رئیسی هم درمراسم تنفیذ وی حضور داشتند. قرار است مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، عصر پنج‌شنبه ۱۴ مرداد با حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان کشورهای خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شود.