به گزارش «ایسنا»، دو طرف در این ملاقات درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه آخرین تحولات افغانستان به مذاکره و تبادل نظر پرداختند. رایزنی درباره روابط و همکاری‌های دو‌جانبه ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف بخش دیگری از دستورکار این ملاقات بود.

همچنین با توجه به اینکه مورا در ادوار اخیر مذاکرات برجامی، نقش هماهنگ‌کننده نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را عهده‌دار بوده است، در این ملاقات آخرین وضعیت برجام و موضوع ادامه مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت. معاون وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات مواضع قطعی نظام با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را مورد تاکید قرار داد. نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وارد تهران شدند. «اشتفان کلمنت»، سفیر اتحادیه اروپا در وین و «برونو شول» رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا مورا را در این سفر همراهی می‌کنند. «انریکه مورا» همچنین عصر دیروز با محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار و رایزنی کرد.

   آمریکا گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان را ادامه می‌دهد

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن بیان اینکه کشورش آماده بازگشت به وین برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام است، گفت واشنگتن به بحث درباره تبادل زندانی با ایران ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ند پرایس» درباره گفت‌وگوهای احیای برجام مدعی شد، هیات آمریکایی آماده بازگشت به وین برای انجام مذاکرات است، اما تهران باید ابتدا درباره مشارکت خود تصمیم بگیرد.

پرایس اظهار کرد: ما آماده هستیم به وین بازگردیم تا مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را از سر بگیریم. بسیار واضح است که مقامات در دولت ایران به دنبال تصمیم‌گیری در سیستم خود درباره مسیری هستند که می‌خواهند پی بگیرند. به گفته وی، بازه زمانی دور احتمالی هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده همچنین گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی عملی‌ترین و موثرترین راه پیش رو را ارائه می‌دهد.

پیش از این سخنگوی کاخ سفید هم گفته بود آمریکا کاملا آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات درباره برجام است. «جن ساکی» اظهار کرد: «ما کاملا آماده بازگشت به وین جهت ادامه مذاکرات هستیم و امیدواریم برای انجام این کار فرصت وجود داشته باشد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنانش، به خبرنگاران گفت واشنگتن به بحث درباره تبادل زندانی با ایران ادامه خواهد داد.

او در ادامه مدعی شد: ما در تمام مدت گفته‌ایم که تامین آزادی این شهروندان آمریکایی که به‌طور ناعادلانه بازداشت شده‌اند برای ما اولویت مطلق است. ما پیگیری آزادی آنها را متوقف نخواهیم کرد تا زمانی که بتوانند با خیال راحت به خانواده‌های خود بپیوندند. پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود اولویت اول و قطعی ایران بازگشت ایرانیانی است که به بهانه واهی در زندان‌های آمریکا هستند.