به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را دوستانه، ریشه‌دار و عمیق توصیف کرد و گفت: زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم. رئیسی تاکید کرد: متاسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتا از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند. بیسرا تورکویچ وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با تبریک انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره قدردان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم سطح مناسبات و روابط خود را با تهران هر چه بیشتر گسترش دهیم. وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: بوسنی خود را در کنار و حامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی می‌داند.

   تقویت مناسبات با آمریکای لاتین از اولویت‌های ایران است

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار دبیرکل اتحادیه آلبا تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران برشمرد. سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه شب در دیدار دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما» (آلبا) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترکی برخوردار هستند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.رئیسی بر ضرورت همکاری دوجانبه تصریح و اظهار کرد: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را در عرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش دهیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، اظهار کرد: بی‌تردید فعال شدن هرچه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند آمریکایی‌ها و سایر مستکبران را منفعل کند.

   مدعوین مراسم تحلیف رئیسی

مراسم تحلیف قرار است امروز پنج شنبه، ١٤ مردادماه با حضور ١١٥ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در تهران برگزار شود.در همین ارتباط مقامات بسیاری از کشورها از روز سه شنبه همزمان با مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وارد تهران شده‌اند.وزرای خارجه قطر و عمان، رئیس مجلس سنای پاکستان، رئیس پارلمان سوریه، روسای مجلس ازبکستان، تاجیکستان، نیجریه و نمایندگان اتحادیه اروپا تاکنون وارد تهران شده‌اند.