همه اینها درحالی است که به گفته علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، حتی در فضای باز هم میزان سرایت‌پذیری سوش دلتا بسیار بالاست و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند. به گزارش «ایسنا»، زالی همچنین گفت: هیچ ضمانتی برای عدم ابتلا وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر افراد مسن و پرخطر باید بر حسب ضرورت در جامعه حضور یابند حتما از دو ماسک استفاده کنند و هر ۳ ساعت یک‌بار آن را تعویض کنند. زالی در ادامه گفت: میزان مراجعه سرپایی حدود ۲۰ هزار نفر است که ۷۰ درصد به مراکز درمانی و ۳۰ درصد به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند.

   ۹۴۰۰ بیمار بستری کرونا در تهران

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران همچنین گفت : هنوز در تهران بالغ بر ۴ هزار نفر روزانه از ظرفیت بستری موقت استفاده می‌کنند. زالی در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز گفت: در حال حاضر ۹۴۰۰ بیمار بستری داریم که حدود ۲۵۰۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی افزود: درحال حاضر ۱۱۸ بیمارستان در تهران میزبان بیماران کرونایی هستند و عملا در این زمینه مشارکت دارند، اما از این تعداد ۱۵ بیمارستان بیشترین بار کرونا را به دوش می‌کشند.

   عدم‌توازن بین ترخیص و ورودی بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، زالی اظهار کرد: روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ بیمار در تهران ترخیص می‌شوند و هنوز توازن مثبت به نفع ترخیص در این مناطق به وجود نیامده است.

وی افزود: در چهار هفته اخیر بین تعداد ترخیص‌شدگان و ورودی بیماران کرونا به بیمارستان‌ها، تناسبی برقرار نشده و هنوز مجبور به افزایش ظرفیت‌های بیمارستانی از جمله تخت هستیم.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: تهران هم مانند برخی از استان‌های کشور سیر به شدت فزاینده و صعودی را در خیز پنجم کرونا طی می‌کند.

   گسترش کرونا به سمت مرکز

ازسوی دیگر رئیس گروه واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسم‌های پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید ‌سنجیده اقدام کنیم.

به گزارش «ایسنا»، حمید سوری با بیان اینکه انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود گفت: پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا درنمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.  فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت‌وگو با «ایرنا»، با اشاره به وضعیت کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه و همچنین شروط یک تعطیلی موثر برای مقابله با کرونا در پیک پنجم، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲هزار بستری داریم که از زمان پیک اول تاکنون، هیچ وقت به این مقدار بستری نرسیده بودیم.

   وضع فوق‌بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان

در کنار تهران، وضعیت در استان سیستان و بلوچستان نیز همچنان بحرانی است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، با افزوده شدن هزار و ۲۰۵ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۹۸ هزار و ۶۹۸ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی‌شهری در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه ۸۲۴ بیمار حاد تنفسی و ۲۹۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند. وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی و دلتاست. هاشمی از وضع فوق‌بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

   وضعیت جنوب غرب خوزستان

ازسوی دیگر، شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در خصوص وضعیت شیوع کرونا در جنوب غرب خوزستان گفت: سرعت انتشار بیماری در منطقه بسیار بالاست و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند و شهرها تعطیل نشوند فاجعه اتفاق خواهد افتاد.

سلمان‌زاده ادامه داد: بخش‌های بستری و درمان سرپایی بیماران در تمامی بیمارستان‌های منطقه افزایش پیدا کرده و هیچ بیمارستان سفیدی نداریم. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: همت مقابله با ویروس چینی کرونا که نسبت به ویروس‌های دیگر، ویروس نجیبی بود بسیار بالاتر بود اما متاسفانه این همت را در مقابله با ویروس دلتا نداریم و اکنون رعایت دستورالعمل‌های ساده هم کمرنگ شده است.

   مرگ ۴۰۹ بیمار کرونایی دیگر

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶۳ نفر از آنان بستری شدند. ۵۹۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در این بازه زمانی ۴۰۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

   میزان تزریق واکسن

همچنین به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۱ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۸۵ هزار و ۲۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دُز رسید.