همچنین نابیلا ماسرالی، یک سخنگوی سرویس خارجی اقدام اروپا بعد از حضور انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی به نیابت از جوزپ بورل در مراسم تحلیف رئیسی گفت که «تعامل دیپلماتیک با دولت جدید برای رساندن مستقیم برخی پیام‌های مهم اهمیت حیاتی دارد.» به گزارش خبرگزاری فارس وی اضافه کرد: «‌اولویت کلیدی اتحادیه اروپا تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است.»

  درخواست آمریکا از ایران

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مراسم تحلیف آیت‌الله «سید‌ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور جدید ایران گفت امیدوار است تهران اکنون از فرصت‌ها برای پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کند.

در شرایطی که هنوز تقویم زمانی مربوط به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است پرایس گفت آمریکا از ایران می‌خواهد که به زودی به مذاکرات وین بازگردد. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این نشست خبری بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌های دولت کشورش خواند اما گفت مذاکرات وین درباره برجام نمی‌تواند «برای مدت نامحدود» ادامه داشته باشد. ند پرایس گفت: «ما از ایران می‌خواهیم به زودی به مذاکرات برگردد.[این مذاکرات] برای ما جزو اولویت‌های فوری است. اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزم خود برای رفع تحریم‌ها راستین است، این دقیقا همان چیزی است که در وین روی میز قرار دارد.» ندپرایس در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست خبری تاکید کرد: «فرصت برای رسیدن به پایبندی دوجانبه به برجام تا ابد ادامه نخواهد داشت.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ‌گونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این نیز تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» برای پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

این در حالی است که اخیرا مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تاکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن‌ بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر‌می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعدا درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پنج‌شنبه شب گفت کشورش همچنان برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام آمادگی دارد. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا برای مذاکرات احیای برجام ضرب‌الاجلی در نظر دارد گفت: «رئیس‌جمهور [جو] بایدن معتقد است دنبال کردن مسیر دیپلماتیک به سود ما است، زیرا با اینکه نگرانی‌هایی جدی درباره برخی فعالیت‌های مشکل‌زای ایران در جامعه جهانی داریم و آنها را تایید نمی‌کنیم، شفافیت هسته‌ای ایران جزو منافع ملی ما است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، ساکی افزود: «برنامه زمانی [مذاکرات] نامحدود نیست و می‌دانیم که وزیر امور خارجه این مساله را به روشنی تایید کرده است. اکنون ما برای دور هفتم مذاکرات آمادگی داریم و بعد از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران باید ببینیم چه رخ می‌دهد.»

  ادامه مذاکرات در ماه جاری بعید است

همزمان با تاکید مقامات غربی بر ازسرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات احیای برجام، دو دیپلمات اروپایی گفته‌اند موافقت ایران با آغاز هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در ماه جاری میلادی را بعید می‌دانند. به گزارش خبرگزاری فارس، وبگاه شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از دو مقام ارشد اروپایی نوشته به نظر می‌رسد موافقت ایران با از سرگیری مذاکرات وین در ماه جاری، «بعید و بعیدتر» به نظر می‌رسد.«کریم سجادپور»، تحلیلگر ارشد اندیشکده کارنگی به ان‌بی‌سی‌نیوز می‌گوید: «آنها (ایرانی‌ها) اعتماد به نفس یک تاجر بازاری را دارند که معتقدند توریست آمریکایی بدون خریدن فرش مغازه را ترک نخواهد کرد.»مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خرداد آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. هنوز زمان برگزاری دور هفتم این گفت‌وگوها مشخص نشده است.

  درخواست جدید کنگره آمریکا

همزمان با این تحولات گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا از دولت «جو بایدن» خواسته‌اند سوابق تمامی اسناد مربوط به چگونگی رفع تحریم‌ها علیه ایران در اختیار نهاد قانون‌گذار قرار داده شود. قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری آمریکا که به گزارش وزارت خارجه ایران به مجلس استناد کرده، مدعی شده‌اند دولت بایدن قصد دارد برخی از تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را رفع کند.