طحان نظیف درنخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رئیسی از سوی آملی لاریجانی، خدشه‌ای ایجاد می‌کند، گفت: بر اساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد؛ طبیعتا اشخاصی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند. به گزارش «ایلنا» وی افزود: طبیعتا زمانی بیش از این نبود که ما بتوانیم اعتبارنامه را نگه‌ داریم، باید خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کردیم. درتصاویری که از روز تایید اعتبارنامه سیدابراهیم رئیسی در شورای نگهبان منتشر شده است، از ۱۲ عضو این شورا ۱۱ تن اعتبارنامه را امضا و تایید کرده‌اند و یک عضو شورای نگهبان که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی است در این فرآیند غایب بوده است. پیش ازاین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان درتاریخ ۴خردادماه به ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی این شورا اعتراض کرده بود. براساس آنچه خبرگزاری مهر در آن تاریخ منتشر کرده است، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توییتی درواکنش به تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان نوشته بود: «‌از نخستین حضور اینجانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.» اوهمچنین نوشته بود:  «گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.» هرچند که او یک روز پس ازاین سخنان اعلام کرد که منظورش ازآن سخنان ازسردلسوزی بوده است و تنها نهاد رسمی متولی تایید صلاحیت‌ها شورای نگهبان است و باید همواره باید محترم شمرده شود.  براساس این گزارش، شورای نگهبان در جریان و روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صلاحیت افراد صاحب‌نامی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محمود احمدی‌نژاد را تایید نکرد که همین موضوع با انتقاد این چهره‌های سیاسی و واکنش گسترده سیاسیون مواجه شد. ازهمین‌رو برخی عدم تایید اعتبارنامه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ازسوی آیت‌الله آملی لاریجانی عضو شورای نگهبان را در ادامه اختلافات فوق تعبیر می‌کنند.

   دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی و پاسخ وی

در کنار تایید عدم امضای اعتبارنامه رئیس‌جمهور جدید کشور توسط آیت‌الله املی لاریجانی، روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز گفت: مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است. طحان نظیف در پاسخ به سوال «ایسنا» در رابطه با اعلام دلایل رد صلاحیت به کاندیداها گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا اینجا هم اعلام شده؛ اما اینکه دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم و نمی‌توانیم آنها را اعلام کنیم. به دنبال این سخنان بود که روزگذشته علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی درنامه‌ای خطاب به این شورا با امضای «بنده خدا، علی لاریجانی» نوشت: «احتراما سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز [صلاحیت] اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیرا برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به‌دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست. مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.»  

علی لاریجانی پیش از این هم پس از رد صلاحیت درانتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از شورای نگهبان دربیانیه‌ای خواسته بود تا دلایل عدم احراز صلاحیتش را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام کنند. به گزارش جماران، به دنبال بیانیه علی لاریجانی درتاریخ ۲۲خرداد ماه سال جاری، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان در همین تاریخ در توییتر نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، حکمی پیش‌بینی نشده است.»