به گزارش «ایسنا»، به نقل از نورنیوز، روز شنبه رسانه‌های بین‌المللی از عدم اجماع اعضای شورای امنیت در حمایت از ادعاهای انگلیس درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی در دریای عمان خبر دادند. ناکامی لندن در ائتلاف‌سازی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل در حالی است که این کشور حدود یک هفته است با بهره‌گیری گسترده از ابزارهای سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماسی پنهان، تلاش کم سابقه‌ای را برای وارد کردن فشار به ایران و متهم‌سازی کشورمان به ایجاد ناامنی در آبراه‌های بین‌المللی آغاز کرده است.

 «بورل» هم به صف اتهام‌زنان پیوست

همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران درباره حمله به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان را تکرار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران درباره حمله ادعایی به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان، در بیانیه‌ای که روی پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا حمله غیرقانونی ۲۹ ژوئیه علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل جزیره «مصیره» عمان را به‌شدت محکوم می‌کند.» بورل افزود: «این حمله که منجر به کشته شدن یک رومانیایی و یک شهروند انگلیسی شد، توجیهی ندارد.

ما به خانواده‌ها و دوستان آنها تسلیت می‌گوییم و همبستگی کامل خود را با کشور عضو آسیب‌دیده اعلام می‌کنیم.» این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «‌این‌گونه اقدامات بی‌پروا و یکجانبه که برخلاف قوانین بین‌المللی و تهدیدکننده صلح بین‌المللی است، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی ناوبری باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود.»

وی در ادامه به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در ادعایی بی‌اساس گفت همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می‌کند.

بورل در پایان اعلام کرد: «ما از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کنند. در این زمینه، اتحادیه اروپا به تلاش‌های شدید دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و موثر ادامه خواهد داد.»

پیش از این، انگلیس خواستار نشست شورای امنیت پشت درهای بسته در روز جمعه برای بحث درباره حمله ادعایی پهپادی علیه یک نفتکش صهیونیستی شده و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعا کرده بود «بسیار محتمل» است ایران مسوول این حمله باشد. واشنگتن هم در واکنش به این حادثه با ابراز حمایت از متحد خود، قول داد که برای اطمینان از پاسخگویی و شناسایی و برخورد با ایران در شورای امنیت، تلاش می‌کند.

با این حال یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «راشاتودی» گفت برخی از اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند. زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: «سخنان تحریف‌شده‌ای درباره حادثه کشتی مرسر استریت شنیدیم. بلافاصله بعد از این حادثه، مقامات اسرائیلی، ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند. این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است. هدف آن نیز منحرف ساختن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است.» ارشادی تصریح کرد: «شورای امنیت باید از ماجراجویی لجام‌گسیخته اسرائیل در منطقه جلوگیری کند. شورای امنیت باید همچنین ثابت کند که در دام فریب‌ها و اخبار ساختگی اسرائیل گرفتار نمی‌شود.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: «در عین حال، ما در دفاع از خود و تامین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد.»

صبح جمعه هشتم مرداد، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد یک کشتی شامگاه پنج‌شنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است. عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت در پی حمله به آن، کشته شدند.