از سوی دیگر، معصومه پاشایی‌بهرام، نماینده مرند و جلفا در توییتی نوشت: با توجه به دستور حضرت آقا درباره سرعت عمل در تشکیل دولت جدید، صبح آماده دریافت لیست کابینه بودیم، ولی متاسفانه موکول شد به چهارشنبه.

همچنین سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا»‌ با بیان اینکه هنوز فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ارائه نشده، گفت که ابهاماتی درباره زمان ارائه این فهرست به مجلس وجود دارد.

تغییر در زمان ارائه لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید ایران به مجلس شورای اسلامی درحالی صورت گرفته است که پیش از این بر اساس برخی گزارش‌ها قرار بود لیست پیشنهادی اعضای کابینه سیزدهم روز پنج‌شنبه همزمان با مراسم تحلیف به مجلس ارائه شود. در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره زمان ارائه لیست کابینه سیزدهم به مجلس، برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که این لیست روز گذشته ساعت ۱۰صبح برای آغاز بررسی صلاحیت‌ها به مجلس ارائه خواهد شد که در نهایت روز گذشته هیچ لیستی از گزینه‌های مورد نظر ابراهیم رئیسی‌ به مجلس نرسید.

بر اساس ماده‌(۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور حداکثر ظرف مدت دو هفته مهلت دارد لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کند. البته بر اساس همین قانون رئیس‌جمهور می‌تواند از این فرصت دو هفته‌ای استفاده کند یا اینکه در همان روز تحلیف اسامی را ارائه دهد. مجلس نیز یک هفته پس از معرفی دولت باید جلسات علنی خود را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز کند.

با این حال نمایندگان مجلس امید داشتند لیست موردنظر زودتر از فرصت قانونی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شود و در همین راستا روی مراسم تحلیف و پس از آن روز گذشته حساب ویژه باز کرده بودند تا هرچه زودتر کار بررسی صلاحیت‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزرای معرفی‌شده آغاز کنند.

در این میان از آنجا که گزینه ارائه لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس در روز گذشته محتمل‌تر به نظر می‌رسید، روز شنبه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که در صورت ارائه فهرست کابینه پیشنهادی دولت جدید تا یکشنبه ۱۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات هفته آینده مجلس انجام خواهد شد. او همچنین به «ایسنا» گفته بود مجلس از شنبه آینده یعنی ۲۳ مردادماه تا سه‌شنبه ۲۶ مرداد حداقل در دو شیفت کاری و شاید در سه شیفت کاری کار بررسی و رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را انجام خواهد داد و در نهایت نظر خود را درباره کابینه پیشنهادی اعلام و اعمال می‌کند. زمان‌بندی که حالا با عدم ارائه لیست وزرا به مجلس به هم خورده است.

در همین راستا روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تا روز سه‌شنبه این لیست به مجلس ارائه شود، گفت: ما دیروز منتظر بودیم تا رئیس‌جمهور لیست وزرای خود را به مجلس ارائه کند و ما آن را در جلسه علنی اعلام وصول کنیم حتی جلسات هفته آتی مجلس را به راین اساس تنظیم کرده بودیم ولی لیستی به دست مجلس نرسید.

به گزارش «ایسنا» وی در ادامه گفت: بر این اساس مجددا پیش‌بینی کردیم تا در روز سه‌شنبه جلسه علنی برگزار کنیم و در صورت ارائه لیست در جلسه علنی اعلام وصول شود. در صورتی که در روز سه‌شنبه لیست وزرا به دست مجلس برسد کمیسیون‌های تخصصی یک هفته صلاحیت وزرا را بررسی خواهند کرد و سپس بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 دلیل عدم ارائه لیست کابینه به مجلس

در همین حال به دنبال تاخیر در ارائه لیست کابینه دولت سیزدهم به مجلس، خبرآنلاین به نقل از اقتصادآنلاین، دلیل تاخیر در ارائه لیست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس را در روز گذشته، مخالفت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری با وزیر اقتصاد پیشنهادی و رئیس سازمان برنامه و بانک مرکزی عنوان کرد.

بر اساس این خبر ظاهرا تغییرات دقیقه ۹۰ رئیس‌جمهوری در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی مخبر انجام شده بود، منجر به عدم رسیدن لیست به مجلس برای روز گذشته شده است.  در همین ارتباط، احمد کریمی‌اصفهانی، چهره سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: آقای مخبر که قبلا صحبت شده بود یک «اِن قُلتی» و اختلافی داشت مبنی بر اینکه اگر می‌خواهند او به عنوان معاون اول باشد حتما کسانی باید حضور داشته باشند که او آن تسلط و تعامل کافی را که لازم است بین معاون اول و وزرا وجود داشته باشد، داشته باشد.

 درخواست رئیس مجلس از رئیسی

 در همین حال روز گذشته محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس در مراسم سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در جمع مدیران این نهاد، از رئیس‌جمهور خواست افرادی را به مجلس معرفی کند که در گذشته عملکرد مثبتی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، رئیس مجلس گفت: در موقعیتی که می‌خواهیم یک وزیر پیدا کنیم به دنبال این نیستیم که در این حوزه ببینیم، آن کسی که در میدان در ۳۰ تا ۴۰ سال قبل، درخشیده و آنجا را اداره کرده، او را انتخاب کنیم و بگوییم تو بیا این مسوولیت را بپذیر و این کار را انجام بده. وی افزود: همیشه به دنبال یک عده افراد خاص در یک محدوده خاص یا حتی در یک محیط صرف نظری دانشگاهی دنبال یک نفر هستیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: حتما امروز افرادی در حوزه صنعت یا بازرگانی هستند که واقعا نخبه این عرصه هستند، مثلا ممکن است مدرک تحصیلی‌شان لیسانس باشد، اما در ۳۰ سال گذشته کارشان نتیجه بخش بوده است.