حکم رئیسی برای مخبر
عکس: setad.ir

پیش ازاین هم خبرها حاکی از انتخاب محمد مخبر به سمت معاون اولی در دولت ابراهیم رئیسی بود. هرچندکه او پیش از این حضورش در دولت سیزدهم را تکذیب کرده بود، اما همه خبرها از حضورش در دولت ابراهیم رئیسی حکایت می‌کرد. همچنان‌که چند روز پیش پس از اعلام خبری مبنی برانتصاب محمد مخبر به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری، دفتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری بدون تکذیب اصل این خبر تنها اعلام کرد که صدور احکام انتصابات از سوی سیدابراهیم رئیسی پس از انجام مراسم تحلیف صورت خواهد گرفت. دراین میان حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مراسم تحلیف در ردیف اول میهمانان، به حرف و حدیث‌ها پیرامون معاون اولی وی در دولت سیزدهم قوت بخشید. این گمانه پس از استقبال محمدمخبر از برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و هیات همراه برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوردر تهران قوت بیشتری یافت. تا اینکه سرانجام روزگذشته حکم معاون اولی وی به‌صورت رسمی ازسوی رئیس‌جمهور جدید اعلام شد.

 سوابق مخبر

مخبر پیش از این با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۶ تاکنون ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را بر عهده داشت. او ۶۶ساله، دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل، متولد دزفول در استان خوزستان و دارای سوابق و فعالیت‌های انقلابی در دوران طاغوت و سوابق مدیریتی پس از پیروزی انقلاب است. مخبر مسوولیت بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات دزفول، معاون استانداری خوزستان و معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده و از سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را برعهده داشته ‌است.

به گزارش «ایرنا» از جمله اقدامات وی در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌توان به تاسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش‌بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفین و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) اشاره کرد.

فلسفه وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب‌وکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق کم‌برخوردار کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و...، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارائه خدمات سلامت، عام‌المنفعه و بیمه‌ای، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه کارآفرینی، محرومیت‌زدایی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است.

شناخته‌شده‌ترین بخش فعالیت‌های ستاد نزد افکار عمومی در دوره ریاست محمد مخبر را شاید بتوان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و ورود همه‌جانبه این مجموعه برای مبارزه با این بیماری دانست که کمبودهای به‌وجودآمده در سطح کشور را مرتفع می‌کرد که در این عرصه می‌توان به دستاوردهای زیر اشاره کرد: تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) و کسب مجوز تزریق عمومی به‌عنوان نخستین واکسن تاییدشده از سوی وزارت بهداشت، احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن خاورمیانه توسط دانشمندان ایرانی، احداث بزرگ‌ترین شهرک دارویی کشور، احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک در منطقه با ظرفیت ۵میلیون ماسک در روز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف ۲۰ روز درنخستین ماه‌های آغاز کرونا و در ایامی که کشورهای خارجی حاضر به فروش و ارسال ماسک نبودند، راه‌اندازی کارخانه تولید و داروی رمدسیویر و ایورمکتین و شکستن بازار سیاه و نجومی این دارو و راه‌اندازی خطوط تولید انواع کیت‌های تشخیص فوری کرونا.

محمد مخبر دارای مدرک دکترا در رشته‌ حقوق بین‌الملل است و مقالات و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های اقتصاد و حقوق تالیف کرده که رهیافتی به توسعه اقتصادی توام با عدالت، رشد اقتصادی شتابان در ایران، اقتصاددانان برتر جهان (۲ جلد)، مبانی لزوم ایجاد نهاد تجدیدنظر در مرکز بین‌المللی حل اختلاف‌های ناشی از سرمایه‌گذاری (ایکسید)، معاذیر معاف‌کننده مجازات‌ها در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری و اقتصاد دریا؛ محور توسعه، از جمله آنهاست. پدر مخبر، حجت‌الاسلام علامه‌عباس مخبر است که از واعظان سرشناس شهرستان دزفول است.

 نخستین توییت معاون اول

در همین حال روز گذشته مخبر در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور نخستین توییت خود را منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: خداوند منان را شاکرم که در سنگر خدمت به مردم عزیز فرصت و مجالی فراهم شد تا با صمیمیت و بی‌پیرایه و بی‌واسطه بگویم و با صراحت بشنوم از شما مردان و زنان تاریخ‌ساز کشورم که افتخار سرزمین ایران اسلامی هستید.

 اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری شد

همچنین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری روز گذشته در حکمی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه را رئیس دفتر خود انتخاب و معرفی کرده است.

به گزارش «ایرنا» غلامحسین اسماعیلی از جانبازان دوران دفاع مقدس، دارای سوابق متعدد اجرایی از جمله در دستگاه قضایی بوده و پیش از این سخنگو و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه بوده است. غلامحسین اسماعیلی متولد ۱۳۴۴ در بیرجند است و سمت‌های مختلفی را در کارنامه کاری‌اش دارد. دادستانی مشهد، رئیس سازمان زندان‌های کشور، رئیس کل دادگستری استان تهران و سمت‌های دیگری که در حوزه قضایی کشور تجربه کرده و سخنگوی قوه قضائیه هم بوده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه و قبل از آن، رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس شعبه اول دادگاه تجدید نظر بوده است. وی از سال ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۳، ریاست سازمان زندان‌های کشور را بر عهده داشت.

 

 تعویق اکران تیم اقتصادی

 لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس نرسید

 

Untitled-1 copy