ازسوی دیگر سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه استعفای علیرضا زاکانی تقدیم هیات رئیسه شده است، گفت: این استعفا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. به گزارش «ایرنا» موسوی تصریح کرد: براساس آیین‌نامه مجلس ابتدا تقاضای استعفا در جلسه علنی قرائت می‌شود و سپس شخص متقاضی استعفا یا یک نماینده دیگر که تعیین می‌کند، حداکثر به مدت نیم‌ساعت از استعفا دفاع می‌کند. بعد مخالف یا مخالفان هم ۳۰ دقیقه اظهارنظر می‌کنند و درنهایت پس از رای‌گیری چنانچه درخواست استعفا تصویب شود، از طریق رئیس مجلس به وزیر کشور اعلام می‌شود. همچنین علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: احتمالا استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس در نخستین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. وی درگفت‌وگو با «ایسنا» افزود: با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در حین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امکان بررسی دستور کار دیگری وجود ندارد، ممکن است بررسی استعفای آقای زاکانی به بعد از رای اعتماد وزرای کابینه موکول شود. درهمین حال به گزارش «ایرنا» زاکانی نیز درباره استعفای خود از نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: چهارشنبه گذشته که رای استمزاجی اعضا اعلام شد، استعفایم را تقدیم رئیسه مجلس کردم و طبق آیین‌نامه داخلی باید هفته اول بعد از استعفا در تریبون مجلس قرائت و به بحث نمایندگان گذاشته شود. درهمین حال به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس دیدار کرد و درباره آینده شهر تهران به تبادل نظر پرداخت.

   اعتراض سازمان بازرسی به انتخاب زاکانی؟

درهمین حال به دنبال انتخاب زاکانی به عنوان شهردارتهران، روز گذشته سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تاکید کرده است که انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود. به گزارش انتخاب در این نامه همچنین تصریح شده است که شورای شهر باید از هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس فشار‌های سیاسی، امور حزبی و جناح‌بندی گروهی برخلاف منافع عمومی و مصالح شهروندان اجتناب کند. بر اساس این گزارش، رشته تحصیلی زاکانی یعنی پزشکی هسته‌ای از رشته‌های مجاز برای احراز سمت شهرداری محسوب نمی‌شود.

براساس بند چ ماده۳ انتخاب شهردار، شهردار باید سه‌سال سابقه مدیریت پایه یا پنج‌سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری‌های شهرهای تا ده هزار نفر جمعیت باشد یا دارای پنج‌سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۱۰هزار تا پنجاه‌هزار نفر، پنج‌سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت پنجاه‌هزار تا دویست‌هزار نفر، هفت سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت دویست‌هزار تا پانصدهزار نفر، ۹سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت پانصدهزار تا یک‌میلیون نفر، ۹سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفرباشد. همچنین براساس تبصره یک این قانون، مدارک و رشته‌های تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین می‌شود.