تهران سیاه‌تر می‌شود مرکز بستری موقت بیماران کرونایی بابل/ عکس: ایرنا

ایران همچنان درتب کرونا می‌سوزد. تبی که هر روز داغ‌تر از روز قبل می‌شود و قربانیان بیشتری می‌گیرد. روز گذشته نیز ۵۸۸ جان دیگر قربانی ویروس کرونا شد. رکوردی دیگر ظرف دوروز گذشته که درصورت ادامه بی‌توجهی مقامات برای کنترل این ویروس مرگبار طی روزهای آینده شاهد افزایش مجدد این آمار خواهیم بود. روز یکشنبه نیز ۵۴۲نفر در یک روز بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته بودند. این در حالی است که بالاترین آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشورمان مربوط به ششم اردیبهشت ماه امسال با ۴۹۶ فوتی بوده است. اما این تمام ماجرای این روزهای سیاه کشور نیست. کشور این روزها درباره میزان موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی نیز رکوردشکن است. موضوعی که به باور کارشناسان درصورت ادامه بی‌توجهی مقامات مسوول موجب فروپاشی نظام سلامت کشور می‌شود. بر این اساس روز گذشته رکورد موارد ابتلای رسمی به کرونا نیز شکست و به رقم ابتلای روزانه ۴۰هزار و ۸۰۸بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری ۵هزار و ۸۱نفر از آنها رسید.

این رقم روز یکشنبه مطابق گزارش رسمی وزارت بهداشت، ۳۹هزار و ۶۱۹بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور بود که به بستری شدن ۴هزار و ۱۰۲نفر از آنها منجر شد. در همین حال ۶هزار و ۵۶۱نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها درحال حاضر تحت مراقبت قرار دارند.

ازسوی دیگر بررسی آماری وزارت بهداشت نشان می‌دهد آمارمبتلایان به کرونا از تاریخ ۱۸تیرماه تا ۱۸مرداد ماه (روزگذشته) از ۱۶هزار و ۵۹۶ نفر به ۴۰هزار و ۸۰۸نفر در روز گذشته رسیده است. همچنین میزان فوت‌شدگان دراین بازه زمانی از ۱۴۶نفر به ۵۸۸نفر درروز گذشته رسیده است.

دورقم قابل تاملی که می‌تواند بیانگر نحوه مدیریت کرونا طی یک ماه گذشته از سوی مدیران کشور و از سوی دیگر بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی باشد. همچنین به گزارش «ایسنا» بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۹ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۱۴۵۲نفر در ایران مبتلا و ۱۸نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۹۰۵نفر نیز بهبود یافته‌اند. ازسوی دیگر در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همه این آمارها نشان می‌دهد که ایران گرفتار بی‌سابقه‌ترین موج اپیدمی کرونا از آغاز شیوع کرونا درکشور شده است. پیش‌تر نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داده بود درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

   رکورد مرگ کرونایی درتهران هم شکسته شد

درتهران هم همه رکوردهای کرونایی روز گذشته شکسته شد. آن‌طور که نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران می‌گوید: درحال حاضر بالغ بر ۱۰هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند و مرگ ۱۵۶نفر تنها درتهران ثبت شده است که که این عدد مرگ‌ومیر رکورد تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است.

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران همچنین پیش‌بینی کرد در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت.

نادر توکلی همچنین درگفت‌وگو با «ایسنا» درباره مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها اظهار کرد: همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌ها است. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود. توکلی درباره اخباری که پیرامون کمبود سرم و داروهایی نظیر رمدسیویر به گوش می‌رسد نیز گفت: خوشبختانه مساله کمبود سرم و رمدسیویر تا حد زیادی مرتفع شد؛ اما کمبود داروی اکتمرا هم وجود داشت که پس از برگزاری جلسه پیرامون آن تامین آن هم به حد معقولی رسید.

وی درباره زمان رسیدن به قله پیک پنجم کرونا در تهران تاکید کرد: فعلا هیچ تصوری برای زمان رسیدن به قله پیک پنجم وجود ندارد؛ زیرا ماهیت ویروس جهش‌یافته چنین است. اگر موفق می‌شدیم ۷۰درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم، می‌توانستیم نظر دهیم؛ اما چون این اتفاق نیفتاده ممکن است تا ابتلای ۷۰درصد جامعه پیشروی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت.

   دستور رئیسی برای کنترل کرونا

درچنین شرایطی روزگذشته ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید کشور، به وزیر بهداشت دولت دوازدهم که تا معرفی وزیر دولت سیزدهم عهده‌دار مسوولیت وزارت بهداشت است، دستور داد تا از همه ظرفیت‌های لازم برای کتترل ویروس کرونا و درمان بیماران استفاده شود.

به گزارش «ایرنا» رئیسی ‌در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر بهداشت و استاندار خراسان رضوی پیگیر آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین استان خراسان رضوی شد. رئیس‌جمهوری در این تماس تلفنی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای تسریع در کنترل بیماری، درمان و ارائه خدمات به بیماران تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.

او عصر یکشنبه نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: اگرچه ذکر مناقب اهل بیت (ع) در ایام محرم برکات زیادی دارد، اما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از ضرورت‌هایی است که عاشقان اهل بیت (ع) و مسوولان هیات‌های عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حفظ جان مردم، اولویت اول است، اظهار کرد: متولیان ورزشگاه‌ها و اماکن غیرمسقف، با هیات‌های عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداری‌های محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کنیم تا کشور از این شرایط سخت به سلامت عبور کند.

   توصیه به عدم شرکت در مراسم عزاداری

به دنبال دستور رئیس‌جمهوری درباره برگزاری مراسم محرم، روزگذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درگفت‌وگو با «ایسنا»، درباره مراسم‌های عزاداری ماه محرم، گفت: قاعدتا شرکت در هیچ‌گونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود. اجتماعات بیش از یک ساعت حتی در فضای باز توصیه نمی‌شود؛ زیرا تجمع بیش از یک ساعت خطرآفرین است و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. از طرفی تاکید می‌کنیم افرادی که در مراسمات شرکت می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند.

   درخواست نمکی از رئیسی درباره مراسم محرم

از سوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و همچنین در پیش بودن ایام محرم و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: تقاضا می‌شود به‌عنوان رئیس محترم ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمایید به نحو مقتضی اهمیت تاثیرگذاری تجمعات غیرمنطبق با پروتکل‌ها به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها ابلاغ شود. به گزارش «ایسنا» دربخشی ازاین نامه آمده است: امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند؛ گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است، با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل‌شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب‌آوری مراکز درمانی موثر باشد. همزمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم تاکید کرد.

   لزوم ممانعت از ورود مسافران

همزمان باتوجه به در پیش بودن تعطیلات تاسوعا وعاشورا، روز گذشته پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر خواستار ممانعت از ورود مسافران به استان‌های مسافرخیز در تعطیلات تاسوعا و عاشورا شد و نوشت: گیلان تبدیل به ‎قتلگاه شده و ضرورت ممانعت از ورود مسافران درتعطیلات پیش رو به استان گیلان بیش از پیش احساس می‌شود.

   ورودی‌های خراسان رضوی بسته شد

ازسوی دیگر با توجه به وضعیت وخیم استان خراسان رضوی ازنظر شیوع کرونا، روز گذشته محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: ورودی‌های استان به روی همه خودرو‌ها بسته است. وی درگفت‌وگو با خبرگزاری صداو سیما، بابیان اینکه نیروی انتظامی با استقرار در مبادی و خروجی استان در این زمینه اعمال قانون می‌کند، تصریح کرد: وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی حاد است. بنابراین از ۱۷ مرداد ماه از ورود همه انواع خودرو‌ها در چهار مسیر جاده‌ای گناباد، فیض‌آباد، قوچان و سبزوار تا اطلاع بعدی جلوگیری شده است.

   میزان تزریق واکسن به ۱۶میلیون دزرسید

درکنار دستور رئیس‌جمهور برای کنترل کرونا، واکسیناسیون کرونا در کشور سرعت بیشتری پیداکرده است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۳میلیون و ۲هزار و ۲۴۵نفر دز اول واکسن کرونا و ۳میلیون و ۱۴۶هزار و ۱۳۰نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۶میلیون و ۱۴۸هزار و ۳۷۵دز رسید.

   موجودی واکسن بیشتر از میزان تزریق

درهمین حال به گزارش «ایرنا» کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر با تاکید بر تداوم تامین واکسن و داروی مورد نیاز هموطنان برای مقابله با کرونا افزود: اکنون میزان موجودی واکسن در کشور از میزان تزریق بیشتر است و ورود هلال‌احمر در این عرصه آرامش جامعه را در پی خواهد داشت.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک از واردات ۲۱میلیون دز واکسن کرونا در قالب ۳۳ محموله به کشور خبر داد.