تدارک نشست ایران و عربستان

در همین ارتباط، رئیس‌جمهور ایران، عصر دیروز سه‌شنبه در دیدار ‌فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با تشکر از دعوت نخست‌وزیر عراق برای شرکت در «نشست کشورهای همسایه عراق» گفت: اقدام عراق برای برگزاری این نشست اقدام مبارکی است. ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل فی‌مابین و بهبود روابط را امنیت‌ساز و ثبات‌ساز می‌داند، دخالت بیگانگان در امور منطقه را نیز تنش‌زا و تهدیدزا تلقی می‌کند، افزود: همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه بدون دخالت بیگانگان، شرط لازم برای پایداری امنیت منطقه و نیز برقراری آرامش در کشورهای منطقه و تامین رفاه برای ملت‌های منطقه است.

‌فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با تسلیم دعوت‌نامه نخست‌وزیر کشورش به آیت‌الله رئیسی، برگزاری «نشست کشورهای همسایه عراق» را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و تصریح کرد: این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌وگوی کشورهای منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز  دیروز سه‌شنبه میزبان فواد حسین همتای عراقی در تهران بود. وزیر خارجه عراق بعدازظهر روز سه‌شنبه در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو ‌کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۸ مرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران گفته بود این سفر در دستورکار است و به زودی انجام خواهد شد.

او درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وزیر خارجه عراق قرار است در این سفر از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشستی امنیتی با حضور برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و سوریه دعوت کند، نیز اظهار کرد: گمانه‌زنی درباره محتوای پیام که برای رئیس‌جمهور ارسال خواهد شد، زود است و ما برای پیامی که دریافت می‌کنیم تصمیم خواهیم گرفت. خطیب‌زاده در عین حال بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده و همه تلاش خود را کرده که کشورهای دیگر را نیز به چنین مراودات و ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند. قطعا کشور برادر عراق نیز می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

  تلاش برای تنظیم دیدار دوجانبه

شبکه خبری المیادین گزارش کرد عراقی‌ها در تلاش هستند در حاشیه اجلاس بغداد که سران عربستان، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن به آن دعوت شده‌اند، سران سعودی و ایران دوجانبه دیدار کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، عراق هم‌اکنون در تلاش است با هدف گرد هم آوردن سران منطقه با هدف یافتن نقاط مشترک میان آنان برای حل مشکلات منطقه، اجلاسی در سطح سران در بغداد برگزار کند. احتمال می‌رود این اجلاس طی چند هفته آتی در بغداد برگزار شود. عراق قصد دارد بعد از چند دور گفت‌وگوی اعلام نشده نمایندگان ایران و عربستان در بغداد طی ماه‌های گذشته، به قطع روابط دو کشور پایان دهد.  پیشتر روزنامه «فایننشال‌تایمز» گزارش داده بود، که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان‌سعودی، ۹آوریل ۲۰۲۱- ۲۰ فروردین‌۱۴۰۰، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام داده‌اند. «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را تایید کردند.

 حضور ۱۰ کشور در نشست بغداد

شبکه العربی الجدید نیز روز دوشنبه به نقل از برخی منابع اعلام کرد بغداد طی روزهای آتی از سید‌ابراهیم‌ رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در این مراسم دعوت خواهد کرد. عامل الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش از این اعلام کرد حدودا ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به علاوه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، بغداد پیش از این از ترکیه، عربستان و کویت برای مشارکت در این نشست دعوت کرده بود.

هفته گذشته یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور در پی برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه است. وی گفت نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای را در هیات دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت خارجه به ریاست «نزار الخیرالله»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، برای انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست داده است.

این مقام عالی‌رتبه عراقی تاکید کرد: ایران، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، سوریه و چند کشور تاثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت. وی گفت هدف از برگزاری این کنفرانس به میزبانی بغداد، نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره مسائل امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند. این مقام وزارت خارجه عراق با اشاره به اینکه قرار است این کنفرانس در اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آینده برگزار شود خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دعوتی از کشورها انجام نشده است و موضوع در مرحله تهیه محورها و پرونده‌های مربوط به کنفرانس است اما انتظار می‌رود همه کشورها به این دعوت پاسخ مثبت دهند و معلوم نیست که مشارکت در چه سطحی باشد. المیادین همچنین گزارش داده احتمال می‌رود امانوئل مکرون در کنفرانس بغداد حاضر شود. مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند و الکاظمی گفت «فرانسه شریک واقعی عراق است». در مقابل، مکرون نیز از «حمایت کامل خود از عراق» صحبت کرده و «دیپلماسی متوازن عراق» را ستوده است. مکرون همچنین روز دوشنبه با سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید ایران نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. رئیسی با تاکید بر اینکه هم آمریکا و هم اروپایی‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، گفت: در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تامین شود.

 سفر وزیر خارجه عراق به آنکارا و ریاض

وزیر خارجه عراق پیش از سفر به تهران روز یکشنبه راهی ترکیه شد و طی دیداری که با رجب طیب اردوغان داشت، درخواست رسمی الکاظمی از رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در نشست مذکور را به وی تحویل داد. فواد حسین عصر روز یکشنبه نیز با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود در ریاض دیدار و درباره مسائل مورد اهتمام طرفین و منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد. وزیر خارجه عراق از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی خواسته در نشست بغداد شرکت کند. بر اساس این گزارش، نشست سران کشورهای همجوار عراق میهمانانی از اروپا و کشورهای عربی نیز خواهد داشت و بنا به گفته منابع پارلمانی در عراق، این نشست بر چند مساله مربوط به منطقه از جمله پرونده‌های امنیتی منطقه متمرکز خواهد بود.