ادعای آکسیوس در حالی مطرح شده که آیت‌الله رئیسی در چند اظهارنظر درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم تصریح کرده چنانچه طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرا کنند ایران به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. در جریان جلسه روز چهارشنبه، نفتالی بنت، ارزیابی خود را از برنامه هسته‌ای ایران و سیاست کابینه‌اش در این خصوص به ویلیام برنز اعلام کرده است. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند به نظر می‌رسد ویلیام برنز هم درباره اینکه ایران آماده توافق بر سر برجام باشد مردد بوده است.  ساعاتی قبل‌تر «یاییر‌لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که به مراکش سفر کرده تصریح کرد که توافق هسته‌ای برجام جایگزین دیگری ندارد. لاپید که در مراکش حضور داشت گفت: «من جزو طرفداران این توافق (برجام) نیستم و فکر می‌کنم توافق صحیحی نیست. همواره این را گفته‌ام و اینجا هم می‌گویم که مساله فقط این است که من جایگزینی برای آن نمی‌بینم.»

اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره اینکه برجام جایگزینی ندارد احتمالا از سوی برخی از تحلیلگران به عنوان تازه‌ترین نشانه از تغییر خط مشی تل‌آویو با واشنگتن درباره پرونده برنامه هسته‌ای ایران دیده خواهد شد. این دسته از تحلیلگران معتقدند کابینه جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد بر‌خلاف کابینه «بنیامین‌نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم از علنی کردن اختلافات با آمریکا درباره ایران بپرهیزد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی

زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تاکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.  ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد. این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرده بود اعضای هیات آمریکایی به ریاست «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در دیدار با همتایان صهیونیست خود گفته‌اند فکر نمی‌کنند برجام احیا شود.