پوتین در این خصوص گفت: «وقتی درباره شرایط پیرامون توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کردیم، من و صدراعظم [مرکل] ابراز امیدواری کردیم که پس از تشکیل دولت جدید در ایران، تلاش‌های جدی برای حفظ برجام ادامه پیدا کند.» رئیس‌جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که در دیدار با آنگلا مرکل، وی را در جریان تماس تلفنی اخیر خود با رئیس‌جمهور جدید ایران [آیت‌الله رئیسی] قرار داده است.

همزمان نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به اظهارات نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره آینده مذاکرات وین، تاکید کرد که هنوز زود است که اظهارات بدبینانه درباره این مذاکرات مطرح شود.میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین جمعه شب در پیامی توییتری به ابراز تردید رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره آینده مذاکرات احیای برجام واکنش نشان داد.

این دیپلمات ارشد روس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «هنوز خیلی زود است که [نسبت به آینده مذاکرات وین] بدبین باشیم.شانس احیای برجام، واقعی به نظر می‌رسد؛ هرچند کاملا تضمین شده نیست.به همین دلیل است که مشارکت‌کنندگان [در مذاکرات] باید خلاقیت لازم را برای رفع موانع باقی مانده، از خود نشان دهند.» رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران روز جمعه در مصاحبه با پولیتیکو، ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی به عدم همکاری در روند مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سرنوشت برجام را «یک علامت سوال بزرگ» خواند.

وی اضافه کرد: «اعضای تیم من در حال آماده کردن برنامه‌هایی هستند که اگر ایران و آمریکا طی ماه‌های آینده به توافق نرسند، این برنامه‌ها اجرا خواهند شد. یکی از این برنامه‌ها، امضای توافق جداگانه بین تهران و واشنگتن خواهد بود. برنامه دیگر، اعمال برخی مجازات‌ها با همکاری شرکای اروپایی علیه ایران است.»

طرف‌های غربی بارها در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات جلوه دهند، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به ادعاهای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی تاکید کرده‌اند که طرف‌های غربی با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.