به گزارش «ایرنا»، سیما سادات‌لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: در هفته چهارم مرداد ماه تعداد ۲۳۳ هزار و ۵۳۲ بیمار سرپایی مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته سوم مرداد ماه حدود ۲/ ۱ درصد افزایش داشته است.  وی ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۴۰ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری ۵/ ۴۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری و گلستان‌(در هفته گذشته) به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

  استان‌های با بیشترین موارد مرگ کرونایی

 لاری ادامه داد: بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور به ترتیب در استان‌های قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است.  معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: روند بستری در برخی استان‌ها نزولی شده یا در حال عبور از قله بیماری است، ولی در مجموع همچنان شاهد تعداد بالای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز در‌مانی کشور هستیم.

  افزایش دو برابری مرگ جوانان

در همین ارتباط نادر توکلی، معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران با اشاره به دوبرابر ‌شدن آمار مرگ و میر در بیماران ۳۰ تا ۵۰ سال گفت: اگر دز یادآور برای کادر درمان تزریق نشود دچار چالش بزرگی خواهیم شد.  به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون برای افراد مسن، آمار مرگ و میر در این طیف سنی ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده، اما مرگ و میر در طیف سنی ۳۰ تا ۵۰ سال به دو برابر رسیده است.

  روند کرونا در تهران

معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران همچنین در گفت‌وگو با برنامه سلامت رادیو تهران درباره روند بیماری کووید-۱۹ در تهران گفت: همچنان در نقطه اوج بیماری هستیم و کماکان آمار بستری در شهر تهران به صورت روزانه بیش از ۲هزار نفر است و آمار‌ کل بستری‌شدگان به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد و پذیرش بیماران سرپایی در روز حدود ۲۰ هزار نفر است. این تعداد در برخی روزها کاهش مختصر دارد که در روز بعد جبران می‌شود. روند بیماری در روند ثابتی قرار گرفته است.  وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد به قله پیک پنجم رسیده‌ایم، گفت: امیدواریم عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی مراسم دهه اول محرم منجر به رشد مبتلایان طی ۱۰ روز آینده نشود و سرعت واکسیناسیون هم بیشتر شود.

  ۵۴۴ فوتی و ۲۴هزار و ۱۷۹ ابتلای جدید

درهمین حال بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۴ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و در همین بازه زمانی ۲۴هزار و ۱۷۹ بیمار جدید نیز شناسایی شدند که از میان آنها سه هزار و ۶۶۶ نفر بستری شدند. همچنین ۷ هزار و ۶۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

  افزایش ۵/ ۲ برابری فوتی‌های بهشت زهرا

همزمان سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا‌(س) با اشاره به افزایش ۵/ ۲برابری فوتی‌های کرونایی بهشت‌زهرا در پیک پنجم از کار سه شیفت پرسنل این سازمان خبر داد و از شهروندان خواست رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.  وی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در طول ۲۵ سال حضورم در بهشت‌زهرا شرایط فعلی بی‌سابقه بوده و حتی در دوران دفاع مقدس هم چنین شرایطی را شاهد نبودیم.  خال افزود: تصور نمی‌کردیم روزی متوفیان شهر تهران به عدد ۴۰۰ برسد، بهشت زهرا بر اساس آمار وزارت بهداشت ۴۰ درصد متوفیان کرونایی کل کشور را دارد، در حقیقت سهم بهشت‌زهرا ۴۰‌درصد و سهم سایر استان‌های کشور ۶۰‌درصد بوده است.  وی ادامه داد: در پیک پنجم شاهد تفاوت معناداری هستیم به شکلی که فوتی‌ها ۵/ ۲ برابر افزایش داشته و عدد ۲۱۶ فوتی در روز را تجربه کردیم و ظرف ۱۸ ماه گذشته بهشت زهرا ۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده است.  وی در مقایسه پیک‌های قبلی کرونا با پیک پنجم گفت: در موج اول در دوم اسفندماه با یک فوتی و در اوج آن با ۱۱۹ فوتی روبه‌رو بودیم. در موج دوم- ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۹- با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۱۶ فوتی رسید؛ در موج سوم -۱۷ شهریور ۹۹- با ۴۱ فوتی شروع و در اوج به ۱۷۳ فوتی رسید.  وی تاکید کرد: در موج چهارم در ۲۸ اسفند ۹۹ با ۹ فوتی شروع و در اوج به ۱۵۶ فوتی رسید و در موج پنجم که ۱۳ تیرماه سال جاری با ۵۵ متوفی شروع شده، در اوج به ۲۱۶ متوفی رسیده و روزهای ملتهب همچنان ادامه دارد.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین حال به گزارش «ایسنا» بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ نفر دز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دز رسید.

  آمادگی دریافت بیشتر واکسن از منابع مختلف

درهمین راستا، به گزارش «ایرنا» جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای درباره «واکسیناسیون کووید-‌۱۹ در ایران»، بر آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای دریافت بیشتر واکسن از منابع مختلف، تاکید کرد.

  تکمیل واکسیناسیون کادر مدارس تا قبل از مهر

همچنین به گزارش «ایسنا»، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پوشش فعلی واکسیناسیون در کشور در جمعیت بالای ۱۸ سال را ۴‌/ ۲۷ درصد خواند و گفت: تصمیم بر آن شده که پوشش دو نوبت واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از آغاز مهرماه به پایان برسد، درباره اساتید دانشگاه‌ها نیز به همین منوال خواهد بود و امیدواریم سال تحصیلی جدید با اطمینان خاطر بیشتری آغاز شود. گویا تاکید کرد: تیم‌های کارشناسی در حال بررسی واکسیناسیون دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر و انتخاب مناسب‌ترین واکسن برای آنها هستند. در کنار اینها واکسیناسیون گروه‌های متعددی از مشاغل پرخطر نیز در دست انجام است.