Untitled-1 copy

 وی افزود: یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند و طی بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده، با انتظارات نمایندگان آشنا شدند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: این اتفاق خاص بود و باعث شد حواشی کمترین تاثیر را در نظر نمایندگان بگذارد. امیدوارم در این هفته این فرصت فراهم شود که با گفت و شنود به نتیجه نهایی برسیم.

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح مجلس با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

 در ادامه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به دفاع از کابینه پیشنهادی پرداخت و در سخنان صبح خود مهار کرونا و ثبات اقتصادی را دو اولویت مهم دولت خود اعلام کرد و از 19 وزیر پیشنهادی‌اش در سخنانی دفاع کرد. عمده دفاع او از چهار وزیر پیشنهادی‌اش برای وزارتخانه‌های نفت، راه‌وشهرسازی، وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که این روزها معرفی آنها با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شده است.

بعد از آن، موافقان و مخالفان کلیات کابینه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و نظرات خود را درباره کلیت برنامه‌ها‌ی وزرای پیشنهادی و کلیات کابینه سیزدهم مطرح کردند. انتقاد از عدم معرفی زنان در کابینه، ‌فراجناحی نبودن و عدم ارائه برنامه هماهنگ اعضای کابینه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از مهم‌ترین انتقادها به کلیات کابینه سیزدهم بود.

  دفاع مجدد رئیسی از کابینه پیشنهادی

 بعد از طرح دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف، پایان نخستین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم اعلام شد و در ادامه در شیفت دوم جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بار دیگر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به دفاع از برنامه‌های دولت خود پرداخت و به انتقادهای نمایندگان پاسخ داد. در این جلسه نیز همچون نشست صبح ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به همراه اسماعیلی رئیس دفتر و مخبر معاون اولش و همچنین وزرای پیشنهادی در صحن علنی حضور دارند.

در ابتدای این جلسه سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد: برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیش‌نویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می‌شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: این برنامه مانند سند تحولی است که در قوه قضائیه داشتیم، اما گسترده‌تر از آن است.

به گزارش «ایرنا» وی درباره برنامه‌های خود گفت: آنچه تقدیم مجلس کردم یک برنامه خلاصه چند صفحه‌ای بود و برنامه کلان را بعدا تقدیم می‌کنم. آنچه به عنوان برنامه دولت سیزدهم تقدیم مجلس شد همه آنچه در برنامه بود در آن چند صفحه گنجانده نمی‌شد و چند صفحه داده شد که رویکردهای برنامه در آن باشد که خلاصه آن را قرائت کردم. بنابراین برنامه کوتاه‌مدت و آنی ۶۵ صفحه با اولویت مسائل پیش روی دولت مانند کرونا و بازار سرمایه و کسری بودجه است.

  اصلاح نظام بانکی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم بازسازی اعتماد مردم گفت: عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند و برگرداند و بنای بنده به عنوان یک خدمتگزار و دولت این است که به وعده‌ها عمل کنم.

رئیسی در ادامه درباره موضوع بانک‌ها و نظام بانکی که یکی از موضوعات مورد انتقاد در سخنان نمایندگان مخالف کابینه سیزدهم بود، گفت: یکی از برنامه‌های دولت‌ها اصلاح نظام بانکی بوده و شما هم حق دارید بگویید دولت‌های مختلف این بحث را مطرح کرده‌اند. مساله بانک‌ها مساله بسیار مهم و محوری و دغدغه است و باید این مساله را حل کنیم.

وی گفت: در این زمینه هم برای بانک‌ها و هم بانک‌های خصوصی راهکارهایی را بررسی کرده‌ایم، حتما وزیر مربوطه، بانک مرکزی و تیم اقتصادی هم نگاه‌هایی دارند. لازمه آن این است که با همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی به نظر مشترکی برسیم که نظرات و دیدگاه‌ها به میدان اقدام و عمل برسد.  رئیس‌جمهوری افزود: این نکته‌ای است که هم دولت‌ها گفته‌اند و هم در نگاه‌های متخصصان اقتصادی مطرح شده، باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحب‌نظران اقتصادی و خود عزیزان ما که در نظام بانکی مشغول هستند در کشور اصلاح کنیم.

رئیسی با بیان اینکه برای اصلاح نظام بانکی باید گام‌های موثری ‌برداریم، گفت: بانک مرکزی از حالت توصیه‌کننده که فقط به بانک‌ها توصیه کند باید خارج شود و جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت آن همراه با یکسری از پیگیری‌های جدی باشد.

   پاسخ به عدم حضور زنان در کابینه

وی با تاکید بر استفاده از توانمندی بانوان گفت: استفاده از این ظرفیت ارزشمند را دولت مورد توجه قرار داده و خواهد داد. دیدیم که این ظرفیت می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرین باشد پس حتما مورد توجه دولت خواهد بود. از موضوع استفاده از نقش‌آفرینی زنان که برای دولت می‌تواند کارساز باشد غفلت نکردیم و نخواهیم کرد.  رئیسی با بیان اینکه استفاده از وجود زنان در وزیران و کابینه خلاصه نمی‌شود، گفت: استفاده از این ظرفیت در جای‌جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین که تاکنون بودند و ما هم به اثرگذاری آن اعتقاد داریم، انجام خواهد شد.  وی همچنین گفت: درباره استفاده از اقوام و قومیت‌های مختلف در استان‌ها باید بگویم از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده می‌کنیم. در کشور، استان‌ها، مناطق و قومیت‌های مختلف، ظرفیت‌های ارزشمند و قابل توجهی در میان اهل سنت و جوانان وجود دارد و ما در برابر خانواده‌های اهل سنت و شیعه هر دو مسوولیت داریم.

  لیست اموالم را به رهبری اعلام کردم

به گزارش «ایرنا» رئیسی در ادامه درباره اعلام لیست اموالش گفت: به سوابق نگاه کنید ما اموال را اعلام کردیم، ضمن اینکه برای اینکه قانون را اجرا کنم خودمان ابتدا اموال را اعلام کردیم، در آن زمان که رئیس قوه قضائیه بودم باید این موضوع را به رهبری اعلام می‌کردم که من نخستین نفری بودم که این کار را انجام دادم.

  اهمیت بورس و سهام عدالت

وی با تاکید بر اهمیت بورس و سهام عدالت تصریح کرد: بورس و سهام عدالت در دستور کار است به ویژه در بحث جاماندگان سهام عدالت بحثی که مدتی است در مجلس مطرح است را هم با همکاران و مجلس دنبال می‌کنیم. البته نمایندگان باید کمی حوصله کنند تا وزیران مشغول کار شوند و با اعتماد مجلس و تسلط بر کارشان بتوانند مشکلات را رفع کنند.

  انتخاب استاندار ویژه برای استان‌های با مشکلات جدی

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مشکلاتی که بیان شده در مناطق مختلف و محروم مانند خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های دیگر مناطق محروم، به طور خاص مورد توجه دولت است و قرار است استان‌هایی که مشکلات جدی دارد استاندار ویژه انتخاب کنیم تا در جلسات دولت هم حضور پیدا کنند یا اینکه نماینده خاص انتخاب کنیم و از اختیاراتی که قانون اساسی داده استفاده می‌کنیم تا هر روز شاهد یک مساله در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان نباشیم.

  بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای حضور در کابینه سیزدهم شد و موافقان و مخالفان باغگلی به بیان نظرات خود پرداختند.

انتقاد از عدم سابقه اجرایی وی یکی از مهم‌ترین انتقادها بود. ابتدا رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد. در بخشی از گزارش این کمیسیون درباره دلایل مخالفت با وزارت حسین باغگلی آمده است: در سوابق ایشان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده‌اند.  دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح‌های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر کرده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا است.

  دفاع باغگلی

پس از سخنان نمایندگان، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه خود برای این وزارتخانه گفت: انتخاب آقای رئیس‌جمهور نشان داد که ایشان به دنبال تحول هستند. به گزارش فارس، باغگلی اظهار کرد: در حوزه پیش‌دبستانی یک مدلی دارم که درباره آن ادعا هم دارم. من یک مدلی در پیش‌دبستانی امام رضا‌(ع) اجرا کردم که مدل خاصی است که والدین را درگیر می‌کند.  حسین باغگلی گفت: اصلی‌ترین کار من این است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم.

  بررسی صلاحیت زارع‌پور

همچنین با پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. ابتدا مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه علنی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد که به موجب آن کمیسیون فرهنگی صلاحیت زارع‌پور برای وزارت ارتباطات را تایید کرد.  در ادامه پس از سخنان دو نماینده موافق و مخالف  باقی جلسه به امروز موکول شد.