افزایش آمارها در حالی است که طی دو روز گذشته بسیاری از مقامات وزارت بهداشت از کاهش ورودی بیمارستان‌ها به دلیل آنچه فروکش کردن موج پنجم کرونا در کشور توصیف می‌کردند، خبر داده بودند. در همین حال با توجه به مسافرت‌های مردم و برگزاری مراسم محرم در هفته گذشته همزمان با تعطیلی ۶روزه کشور، وزارت بهداشت در انتظار نتیجه این سفرها و مراسم‌ها در احتمال تشکیل موج بعدی کرونا طی ۱۰ روز آینده است. از همین‌رو بسیاری نسبت به در پیش بودن موج ششم کرونا از هم‌اکنون ابراز نگرانی می‌کنند. در همین حال آن‌طور که وزارت بهداشت روز گذشته گزارش داده است روند کووید تقریبا در تمام استان‌ها صعودی است. براساس این گزارش، در هفته اخیر موارد بستری در استان تهران افزایش و موارد فوت کاهش یافته است. البته این وضعیت در استان خراسان شمالی نگران‌کننده است. به این ترتیب که در هفته اخیر تداوم افزایش بارز روند بستری و فوت در این استان مشاهده شده است. این روند در استان چهارمحال‌و‌بختیاری نیز وجود دارد. موارد بستری استان خوزستان نیز در این هفته افزایش و موارد فوت نیز افزایش بارز نشان می‌دهد. در همین ارتباط براساس اطلاعیه اتاق اصناف درباره ادامه اعمال محدودیت‌ها در ۷ شغل، همچنان تالارها و پاساژهای پوشاک و موبایل مجاز به فعالیت نیستند.

   افزایش بیماران بدحال و کمبود تخت

همزمان روز گذشته جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت سخت مدیریت کرونا و به ویژه تخت‌های بیمارستانی گفت: بیمار بدحال زیاد است؛ اما به سختی می‌توانیم تخت خالی پیدا کنیم تا جایی که مجبور شدیم در برخی بیمارستان‌ها بخش CCU را تبدیل به ICU کنیم تا فعلا مشکل کمبود تخت ویژه رفع شود. او همچنین گفت که هنوز حجم ورودی مراجعین به بیمارستان‌ها بالا است. همه اینها درحالی است که به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت‌ میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هفته آخر مرداد ماه نیز ‌مانند هفته‌های اخیر مناسب نبوده و به میزان ۳۹ درصد گزارش شده است.

   میزان تزریق واکسن

در چنین شرایطی بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دز رسیده است. درهمین راستا سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون برای متولدان سال ۱۳۵۰ به قبل از روز گذشته باز شد.

   مذاکره برای واردات فایزر و مدرنا

همزمان روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره واردات واکسن کرونا با بیان اینکه تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: ما تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰ میلیون دز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵ میلیون دز دیگر به دست‌مان می‌رسد که در تماس تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد، بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم، می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم. وی گفت: نگرانی مردم برای واکسن طبیعی است، اما این شبهه که آمریکا به ما واکسن فایزر و مدرنا می‌داد اصلا درست نیست. ما با یک یا دو کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم برای گرفتن واکسن فایزر و مدرنا که اگر کارها خوب پیش برود حتما وارد خواهیم کرد. این موضوع خارج از تعهد کوواکس است.

   واکنش به انتقادها از نخریدن واکسن

به گزارش «ایسنا» وی افزود: این شبهه وجود دارد که ما گفتیم چون واکسن تولید داخل داریم، واکسن وارد نکنند تا ما واکسن‌هایمان را بفروشیم. به عنوان کسی که از اول کرونا در ریز به ریز امور قرار دارم، شهادت می‌دهم این‌گونه نیست و اگر واکسن دیر رسید برای این بود که به ما واکسن ندادند. واکسن‌هایی که وارد می‌شود توسط سازمان غذا و دارو تایید می‌شود و اینکه بگویند واکسن با کیفیت بد به دست ما می‌رسد درست نیست. وی افزود: درباره واکسن داخلی نیز ان‌شاءالله ظرف ۳ هفته آینده تحول خوبی در میزان تولید واکسن داخلی ایجاد خواهد شد و از مهر به بعد به تولید ۱۰ تا ۱۵ میلیون دز واکسن می‌رسیم.

   ۰ ۲میلیون دز فایزر در راه ایران

ازسوی دیگر ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: شرکت بایون‌تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده دارند و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت صدور مجوز تا ۲۰ میلیون دز به ایران وارد خواهد شد. نمایندگی بلژیک شرکت جانسون‌اند‌جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دز واکسن از طریق‌سازو کار کواکس به کشور برسد.

   ورود بیش از یک میلیون دز واکسن به کشور

در همین حال به گزارش «ایرنا»، شانزدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دز واکسن، شب گذشته در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

   کاهش مرگ کرونایی در سنین بالای ٧٠ سال

همزمان علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از کاهش جدی مرگ‌ومیر کرونایی در تهران در سنین بالای ٧٠ سال به دلیل واکسیناسیون خبر داد و گفت: اکنون در تهران تنها ۳۲ درصد از تخت‌های بیمارستانی در اختیار گروه سنی بالای ۶۰ سال است. این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در اختیار این گروه از سالمندان مبتلا به کرونا بود.