در همین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر روز گذشته (۵ شهریور ۱۴۰۰) چهار میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر را به کام مرگ کشانده است. به گزارش «ایسنا‌»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر‌(۲۷ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۰) به طور متوسط هر ساعت ۱۴۶۷ نفر در ایران مبتلا و ۲۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۱۲۴۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند.  در این میان هر چند آمار مرگ‌های کرونایی در کشور روز گذشته کمی کاهش یافته، اما تجربه نشان داده است که این کاهش آمار تا پایان پیک کرونا دائمی نیست و احتمال افزایش مجدد آن در روزهای بعد وجود دارد. همچنان که روز گذشته حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به اینکه کرونا در کشور ما در حال گردش است، گفت: اکثر نقاط کشور آلوده است و این شرایط روز به روز بدتر می‌شود آن‌هم در شرایطی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ابتلا و بستری کرونا همچنان روند مثبت دارند و در کل کشور روند رو به افزایش است‌. علی بیرجندی‌نژاد، رئیس نظام پزشکی مشهد هم در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: همچنان در پیک هستیم، با توجه به اینکه دو هفته‌‌ آینده قابل پیش‌بینی نیست، اما قطعا شرایط همچنان بحرانی‌ خواهد بود. ویروس کرونا طی مرداد ماه تلفات روزانه را چندین بار جابه‌جا کرد تا آنجا که دوم شهریور ماه به رکورد ۷۰۹ نفر مرگ در روز رسید.

   هشدار درباره ورود لامبدا

 همزمان با غوغای کرونای دلتا در کشور، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا، نسبت به جهش «لامبدا»  در برخی کشورهای همسایه و ورود آن به ایران هشدار داد.

 به گزارش «ایسنا» حمید سوری با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. وی ادامه داد: بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت.

   کاهش محسوس واکسیناسیون

در همین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دز رسید. آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است در شبانه‌روز گذشته، در کاهشی محسوس تنها ۱۹۲ هزار و ۸۴۶ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

   ارائه خدمات تنها با کارت واکسن

روز گذشته نیز بهرام عین‌اللهی، وزیر جدید وزارت بهداشت گفت: طبق آمار در گروه‌هایی که لازم بود واکسن را تزریق کنند، ۲۵ درصد واکسن نزدند. در حالی که عدم تزریق واکسن هم برای خودشان و هم برای دیگران خطر دارد. وی درعین‌حال اعلام کرد که واکسیناسیون علیه کرونا را در آینده نزدیک به صورت واکسیناسیون هوشمند پیش می‌بریم. به این معنی که بسیاری از خدمات ازجمله ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، با ارائه کارت واکسن انجام می‌شوند بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند. عین‌اللهی تاکید کرد: این برنامه به نوعی قرنطینه هوشمند اطلاق می‌شود.

همچنین وزیر بهداشت از تکمیل روند واکسیناسیون تا دهه فجر خبر داد و گفت: مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت برای مهار کرونا، واکسیناسیون است. بهرام عین‌اللهی در بازدید از بخش‌های کرونایی بیمارستان رسول اکرم (ص)، با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت برای مهار کرونا واکسیناسیون است، افزود: متعاقب دستور رئیس‌جمهور که شخصا پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می‌شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود. او همچنین گفت: مردم دنبال نوع واکسن نباشند.