نفتالی بنت در دیدار با جو بایدن که به دلیل کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان با یک روز تاخیر انجام شد، اظهار کرد: «ما به حمایت شما اعتماد داریم و اسرائیل می‌داند که هیچ متحدی بهتر و قابل اتکاتر از ایالات متحده ندارد.» وی در تلاش برای پنهان کردن اینکه رژیم صهیونیستی تا چه حد از جهات مختلف به آمریکا وابسته است، مدعی شد: «ما از ایالات متحده نمی‌خواهیم که برای ما بجنگند، اما از شما برای حمایتی که از ما می‌کنید، متشکریم.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «ما حتی نباید برای یک لحظه فراموش کنیم که در خطرناک‌ترین منطقه جهان زندگی می‌کنیم. بسیاری از همسایگان ما می‌خواهند ما را بکشند و به همین دلیل است که ما باید از همه دشمنان خود قوی‌تر باشیم.» وی با تشکر از مواضع بایدن در قبال ایران ادامه داد: «من وقتی این جمله را که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت از زبان شما شنیدم، بسیار خوشحال شدم.» نفتالی بنت اضافه کرد: «در این زمان که ما اینجا نشسته‌ایم، ایرانی‌ها در حال چرخاندن سانتریفیوژهای خود هستند و ما باید آن را متوقف کنیم. ما یک استراتژی را برای مهار فعالیت‌های ایران در منطقه و بازداشتن دائم این کشور از حرکت به سمت سلاح هسته‌ای تدوین کرده‌ایم.» و بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز که به دلیل شکست مفتضحانه در افغانستان و کشته شدن نظامیان آمریکایی در آخرین روزهای حضور در کابل به ‌شدت تحت فشار است، در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: «ما درباره تعهدی که به امنیت اسرائیل و [مقابله با] تهدیدات ایران داریم، رایزنی خواهیم کرد. ما دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهیم اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، گزینه‌های دیگر را نیز بررسی می‌کنیم.»

   واکنش شمخانی

این صحبت‌ها با واکنش دبیر شورای عالی امنیت ملی مواجه شد و علی شمخانی در توییتی نوشت: اولین ملاقات بِنت و بایدن حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند.به گزارش «ایرنا»، علی شمخانی روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اولین ملاقات بِنت و بایدن و تاکید بر استفاده از «گزینه‌های دیگر» علیه ایران، ضمن آنکه تهدید غیرقانونی یک کشور دیگر است، حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ‌گویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند.

   راهبرد ادعایی بنت

همزمان یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا گزارش داد، بنت در این ملاقات، راهبرد ادعایی خود علیه ایران را ارائه داده که به دنبال ضربه به ایران از طریق اقدامات کوچک متعدد است. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا راهبرد جدید علیه ایران را که مقامات صهیونیستی آن را «مرگ با هزاران جراحت» می‌نامند، ارائه داد. بنابر این گزارش، بنت در این ملاقات تلاش کرده است تا حس فوریت خود را درباره پیشرفت چشمگیری که برنامه هسته‌ای ایران به دست آورده و بازبینی سیاست اسرائیل در قبال ایران را مطرح کند. آکسیوس در ادامه به نقل از مقامات صهیونیستی گزارش داد: این راهبرد شامل مقابله با ایران از طریق ترکیب اقدامات کوچک بی‌شمار در جبهه های متعدد، از جمله نظامی و دیپلماتیک به جای یک حمله بزرگ و شدید است.یک مقام صهیونیستی در این باره گفت که بنت تلاش کرده است، وضعیت کنونی میان رژیم صهیونیستی و ایران را همانند شرایط میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد توصیف کند.

   مذاکرات ایران و ۱+۴ با پلت‌فرم جدید انجام می‌شود

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ با پلت‌فرم جدید خبر داد. وحید جلال‌زاده با بیان اینکه چارچوب و پلت‌فرمی که تیم مذاکره‌کننده هسته ای با آن پیش رفت ایراد داشت، اضافه کرد: باید با پلت‌فرم جدید غربی‌ها را وادار کنیم که به تعهدات خود عمل کنند. جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ گفت: ایران در مذاکرات روش‌های مختلفی را امتحان کرده است پیش از اینکه نوع و تیم مذاکره‌کننده مشخص شود باید جایگاه مذاکره برای ما مشخص شود. وی درباره اینکه دور آتی مذاکرات از سوی وزارت امورخارجه یا شورای عالی امنیت ملی دنبال خواهد شد، ادامه داد: باید مشخص شود در دولت آقای رئیسی جایگاه مذاکره کجاست که پس از این موضوع تیم مذاکره‌کننده هسته ای مشخص می شود.