ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: باید به‌شدت مراقب سوءاستفاده از نیاز مردم به واکسن کرونا باشیم. دستگاه‌های نظارتی با سوءاستفاده‌کنندگان احتمالی و کسانی که واکسن‌های تقلبی وارد بازار کرده و با جان مردم بازی می‌کنند، به شکل جدی و قاطع برخورد کنند.  وی با اشاره به گزارش‌های وزیر بهداشت تصریح کرد که وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، وضعیت قابل قبولی نیست. به گزارش «ایرنا» وی افزود: نباید کسب‌وکار مردم تعطیل شود، اما ضروری است تدابیر فوری برای جلوگیری از تجمعات و دورهمی‌ها و نیز تردد و فعالیت در مراکز پرتجمع مثل رستوران‌ها، تالارها، پاساژها، بازارهای سرپوشیده و نظایر آن اتخاذ و با دقت و جدیت اجرا شود تا بتوانیم به شکلی موثر با شیوع بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کنیم.  وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وضع محدودیت و ممنوعیت برای ترددهای غیرضرور نباید مشروط به اعلام تعطیلی باشد، اضافه کرد: باید به تناسب ایام و تعطیلات، با اقناع و تبیین افکار عمومی، ممنوعیت یا محدودیت‌هایی برای ترددها حتی در تعطیلات آخر هفته وضع شود.

    احتمال ۴رقمی شدن مرگ‌های کرونایی

در همین حال هر چند روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا طی ۲۴ساعت نسبت به روز قبل آن پایین آمد و به ۲۶ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ رسید، اما میزان جان‌باختگان کرونا در همین مدت یک بار دیگر افزایش یافت. به این ترتیب براساس گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۶۱۴نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. این رقم روز جمعه ۵۷۱نفر بود. همچنین روز گذشته ۴ هزار و ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بستری شدند. با این حال علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته در گفت‌‌وگو با «ایسنا‌»، از احتمال چهار رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: چیزی که اکنون با مرگ ۷۰۹ تایی می‌بینیم، مربوط به دو هفته قبل است.  در همین ارتباط بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی که روز گذشته ازسوی وزارت بهداشت اعلام شد، درحال حاضر، ۳۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

   میزان واکسن‌های تزریق شده

همچنین بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۸ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۸ نفر دز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۰۲ دز رسید.  درهمین راستا، رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه از تلاش برای واردات ۳ میلیون دز تا پایان هفته آینده از کواکس خبر داد. وی افزود: امیدواریم بسته دیگر کواکس(یک میلیون دز آسترازنکا) هم همزمان یا کمی دیرتر وارد شود.