به گزارش میزان وی افزود: بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سوالی که از دادسرای تهران داشتم طی روز‌های آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد. خداییان همچنین گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم که بعد از تفهیم اتهام نسبت به متهم یا متهمان چه نتایجی به دست می‌آید.

فایل صوتی سه ‌ساعته سخنان ظریف بخشی از یک گفت‌وگو با سعید لیلاز روزنامه‌نگار و استاد تاریخ  بود که برای تاریخ شفاهی ایران و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود و قرار بود پس از پایان کار دولت حسن روحانی منتشر شود.

اما بخش‌هایی از این گفت‌وگوی هفت ساعته به صورت گزینشی به یک باره روز ۵اردیبهشت ماه در کلاب‌هاوس یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران منتشر شد. به دنبال انتشار این فایل صوتی که در آن ظریف بر ترجیح میدان بر دیپلماسی در سیاست خارجی سخن می‌گفت و از عملکرد روسیه در قبال ایران پس از برجام انتقاد می‌کرد و در ادامه حواشی آن در خارج و داخل کشور، علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی از تشکیل پرونده‌ای در دادسرای تهران و رسیدگی «تیم‌های تخصصی قضایی، امنیتی و اطلاعاتی» به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف خبر داد.

از سوی دیگر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه نیز اعلام کرد که در پرونده مربوط به انتشار فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف، افرادی ممنوع‌الخروج و برخی نیز «تفهیم اتهام» شده‌اند.

در این میان حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز که ظاهرا مسوول گردآوری مصاحبه اعضای دولت با تاریخ شفاهی برای ثبت در تاریخ بود نیز پس از انتشار این فایل صوتی از مقام خود استعفا داد. البته مجلس نیز وارد میدان شد تا آنجا که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شد و با مقصر دانستن آشنا از آغاز طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری سخن گفت. در ادامه واکنش‌های داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ظریف را احضار کرد.

در همین حال یکشنبه شب محمد‌جواد ظریف، دریک گفت‌وگوی مشترک با علی‌اکبر صالحی و محمد‌جواد آذری‌جهرمی در کلاب‌هاوس در پاسخ به سوالی درباره نوار صوتی منتشر شده از وی و اینکه آیا این نوار صوتی سه ساعت و نیم بوده یا بیشتر، گفت: این مصاحبه هفت ساعت بود. نصف آن پخش شده و نصف دیگر آن را دوستانی که بخش اول را پخش کردند، صلاح ندانستند که منتشر کنند. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: این قصه پر غصه‌ای است که بالاخره یک روزی مشخص می‌شود و در کل باید گفت به هر حال این نیز بگذرد.

با وجود همه این مسائل هنوز عاملان اصلی انتشار گزینشی مصاحبه ۷ساعته وزیر خارجه سابق ایران معرفی نشده‌اند. روز گذشته نیز در حالی که ۴ماه از ماجرای انتشار عجیب مصاحبه ظریف می‌گذرد، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، از احضار ۲۰مطلع در این خصوص خبرداد و گفت که دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده است و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.