وی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره سفر زائران به عراق و برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: در صورتی که عراق با اعزام زائران موافقت کند ما آمادگی لازم برای اعزام زائران را داریم.

وی ادامه داد: ما آمادگی کامل برای ثبت‌نام از زائران و حمل و نقل جاده‌ای را داریم. همچنین نیروهای هلال احمر نیز آماده هستند تا در صورت اعلام در مرزها و در بین راه مستقر شوند. ستاد اربعین تمهیدات لازم را برای اعزام زائران اندیشیده است، اما هنوز از سوی طرف عراقی به ما نتیجه‌ای درباره اعزام زائران اعلام نشده است. او همچنین گفت: حتی اگر مرزها باز هم باشد قطعا برای سفر به اربعین دستورالعمل و پروتکل اعلام خواهد شد و قطعا یکی از موارد این دستورالعمل این خواهد بود که با توجه به شرایط کشور پیاده‌روی برای مراسم اربعین صورت نگیرد.

 مسیر پیاده‌روی

وی ادامه داد: اگر مجوز برای سفر اربعین صادر شود و پیاده‌روی برای اربعین در نظر گرفته شود مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا خواهد بود و این‌گونه نیست که ما در کشورمان یا در مرزها اجازه پیاده‌روی داشته باشیم، چرا که با توجه به وضعیت بیماری در کشور ممکن است باعث تشدید بیماری شده و این تضییع حق‌الناس است و ممکن است افرادی که بیمار هستند، بیماری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند یا با ورود به شهری خودشان درگیر بیماری شوند، بنابراین توصیه ما این است که مردم صبر کنند؛ اگر مجوز صادر و قرار شد مردم برای سفر اربعین بروند قطعا دستورالعمل اعلام خواهد شد و آن میزان که عراق اعلام کند، می‌توانند برای سفر اربعین بر اساس آن دستورالعمل اقدام کنند.

 مقررات راهپیمایی اربعین

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت موافقت عراق برای سفر اربعین آیا در تعداد محدود زائر اعزام خواهد شد، ادامه داد: قطعا اگر عراق اجازه ورود بدهد حتما باید با تعداد کمتری نسبت به سال‌های گذشته سفر انجام شود، چرا که اگر قرار باشد مانند سال‌های گذشته سفر به اربعین انجام شود شرایط غیرقابل کنترل می‌شود. باید در ماشین‌ها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود، همچنین در هتل‌ها نیز باید پروتکل‌های لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا در نظر گرفته شود حتی اگر عراق اجازه ورود بدهد بر اساس پروتکل‌ها باید تعداد محدودی زائر به این کشور اعزام شود. به‌طور مثال افرادی که تمایل به این سفر دارند نباید بیماری زمینه‌ای داشته باشند همچنین دو دز واکسن را دریافت کرده باشند و تست پی‌سی‌آر آنها منفی باشد. بنابراین افراد محدودی به سفر اعزام خواهند شد، البته اگر عراق اجازه ورود دهد. در کل همه این موضوعات به عراق و مجوز آن برای سفر اربعین بستگی دارد.  همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، رعایت نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را از ملزومات برنامه‌های اربعین دانست و گفت محدودیتی برای اعزام زائران به اربعین ندارد.  حمید احمدی در نشست هماهنگی مدیران موکب‌های اربعین که به همت کمیته مراسم ستاد فرهنگی اربعین برگزار شد، با اشاره به آخرین تصمیمات برای مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۰ گفت: منتظر اعلام نظر از سوی دولت و نخست‌وزیر عراقیم.