وعده زمانی برای پایان واکسیناسیون

همزمان با اعلام رئیس‌جمهور مبنی بر دریافت اخبار خوب از افزایش واردات و تولید داخلی واکسن‌، روز گذشته وزیر بهداشت از واردات ۵۰ میلیون دز واکسن تا اواخر مهرماه خبر داد. بهرام عین‌اللهی همچنین از برنامه‌ریزی برای اتمام واکسیناسیون کرونا در دهه فجر خبر داد.

اما ظهر روز گذشته ابتدا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با بیان اینکه اخبار خوبی از افزایش واردات و توأمان تولید داخلی واکسن دریافت کرده‌ایم که جای خوشحالی دارد، افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر، اما ناکافی عنوان و اظهار کرد: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب‌وکارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی است. به گزارش «ایرنا» رئیسی با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذی‌ربط ۲‌تا‌۳ برابر شده است، گفت: امیدواریم با تامین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هر چه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تاخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تاخیر انجام خواهد شد.

  به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم

از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه تهیه واکسن تنها از منابع داخلی کفایت نمی‌کند، گفت: حدود ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال باید واکسن بزنند و با احتساب دو دز واکسیناسیون، به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تا الان حدود ۲۷ میلیون د‌ز واکسن زده‌ایم که ۱۹ میلیون دز اول و ۸ میلیون هم د‌ز دوم را دریافت کرده‌اند. با این احتساب هنوز به ۹۳ میلیون دز واکسن نیاز داریم‌. واردات خوب خواهد شد و باید سرعت پیدا کند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: الان با تکمیل واکسیناسیون مراکز درمانی می‌بینیم که میزان مرگ و میر در این مراکز به‌‌رغم افزایش فشار کاری به‌شدت کاهش یافته است.

وی درباره تامین واکسن کرونا افزود: اکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون ظرفیت تولید واکسن داخلی در یک ماه در یک شرکت واکسن‌سازی است. واکسن انستیتو پاستور، واکسن انستیتو رازی و واکسن سیناژن در مراحل پایانی هستند که تقریبا جمع اینها حدود ۵ میلیون دز می‌شود، ولی نیاز به واردات داریم. نظر شخصی من این است که درست است که واکسن‌های ایرانی با تاخیر مواجهند اما برای ماه‌های آتی به ما اطمینان خاطر می‌دهند، زیرا بعدا هم به واکسن نیاز داریم. بیماری کرونا پایدار است و ما به دز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دز یادآور لازم است. قراردادهای واردات واکسن برای‌مان مشخص است و مبالغ را هم واریز کرده‌ایم و در مرحله ارسال محموله‌ها قرار داریم و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر مهرماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم. اگر ۷۰ درصد مردم را واکسینه کنیم ایمنی نسبی ایجاد می‌شود. ما برنامه داریم دهه فجر امسال پایان واکسیناسیون کرونا را اعلام کنیم.

همچنین عین‌اللهی روز گذشته در توییتی نوشت: اولویت دولت سیزدهم مقابله با کرونا و واکسیناسیون است و همه در این موضوع هم‌صدا هستند.

  آموزش‌های مجازی را دیگر قبول نداریم

وزیر بهداشت درباره حضوری شدن آموزش‌ها از مهر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز گفت: اینکه آموزش‌ها از مهر به صورت خالص، مجازی باشند را دیگر قبول نداریم و کاملا حضوری هم امکان‌پذیر نیست، بنابراین روش ترکیبی را برای بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر به کار خواهیم گرفت.

  هفته پر واکسن

در همین راستا، رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه در توییتی در صفحه شخصی خود از موج تازه واردات واکسن به کشورمان خبر داد و گفت: با همت همکاران و کمک وزارت بهداشت و لطف خدا، فردا‌(پنج‌شنبه) ۵‌میلیون دوز واکسن فوق برنامه به کشور وارد می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، وی ادامه داد: ۱۱ تا ۱۹ شهریور، هفته پر واکسنی خواهد بود.

  ورود بیش از ۴ میلیون دز سینوفارم

از سوی دیگر سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از ورود بیش از ۴ میلیون د‌ز واکسن سینوفارم در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.  محمدحسن قوسیان مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: پیش از این نیز ۲۰ میلیون واکسن کرونا در چندین محموله از طریق جمعیت هلال احمر وارد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: همچنین قرار است طی مراحل بعدی تعداد بیشتری واکسن وارد شود. وی از برنامه‌ریزی هلال احمر برای ورود ۲۰ میلیون واکسن کرونا در شهریورماه خبر داد.

  واکسیناسیون مشاغل جدید در مهرماه

در همین حال روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون افراد شاغل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مهرماه خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اظهار کرد: البته آغاز واکسیناسیون این مشاغل نیاز به ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین هویت افراد دارد تا از این طریق واکسن مورد نیاز این گروه از مشاغل نیز تامین شود.

رئیسی ادامه داد: به دلیل پراکندگی این افراد در کشور، باید آمار تعداد افراد مشخص شود و با توجه به ورود گسترده واکسن از مهر ماه واکسیناسیون این دسته از مشاغل نیز از ماه آینده آغاز خواهد شد. در همین حال روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی بعد از واکسیناسیون گفت: د‌ز سوم واکسن به برخی افراد واکسینه‌شده تزریق خواهد شد.

  مجموع واکسن‌های تزریق شده

اما بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت تا کنون ۱۹ میلیون و ۹ هزار و ۶۲۳ نفر دز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۲۰۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۲۷ دز رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز سه‌شنبه (طی ۲۴ ساعت گذشته) بالغ بر ۵۶۶ هزار و ۲۴۱ دز واکسن در کشور تزریق شده است.

  میزان واکسن ایرانی تزریقی

همچنین بر اساس آمار تفکیکی اعلام شده از میزان واکسن‌های تزریق شده در کشور، ۷/ ۲ میلیون دز واکسن ایرانی تاکنون در کنار واکسن‌های خارجی تزریق شده است.

  ۵۹۹ فوتی جدید کرونا

همچنین بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۵۹۹ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.  به گزارش «ایسنا» و بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۱۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۳۵۷ نفر از آنها بستری شدند. ۷ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

  احتمال وصل شدن پیک کرونای دلتا به لامبدا

اما در کنار خبرهای خوب درباره میزان واکسن‌های واردشده، نگرانی از ورود گونه جدید کرونا به کشور ادامه دارد. در همین ارتباط ایمان قاسم‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی گفت: کرونا هر روز با شکل جدید می‌آید و مساله مهم‌تر از دلتا، لامبدا است که در پشت مرزهای ماست و موارد مشکوکی در ایران دیده شده که البته تایید رسمی نشده و با تجربه‌ای که داریم، فکر می‌کنم پیک دلتا به لامبدا وصل شود و در این بین فروکش درست و حسابی نداشته باشیم.

  تشدید کنترل مرزها برای پیشگیری از لامبدا

از همین‌رو بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از ابلاغیه جدید وحیدی، فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به استانداران سراسر کشور خبر داد و با اشاره به این ابلاغیه درباره شیوع روز‌افزون سویه کرونای لامبدا در تعدادی از کشورهای جهان و احتمال وجود سویه موصوف در کشورهای همسایه و نیز امکان انتقال آن به داخل کشور، تصریح کرد: وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا تاکید بر به‌کارگیری تمهیدات لازم از سوی استان‌های مرزی و دستگاه‌های ذی‌ربط، در راستای پیشگیری از ورود سویه مذکور از کشورهای مبدا‌ جهش یا دیگر کشورهایی که شیوع این نوع از ویروس در آنها مشاهده و گزارش شده، داشته است. معاون وزیر کشور با اشاره به تاکیدات وزیر کشور نسبت به ورود ویروس کرونا‌(سویه لامبدا) به کشور، از دستور وزیر کشور برای تمهیدات مراقبتی، کنترلی و پیشگیرانه، آمادگی‌های لازم در راستای تشدید کنترل‌های مرزی در مبادی قانونی‌(فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، بنادر، مناطق آزاد، بازارچه‌های مشترک مرزی) و همچنین در مرزهای زمینی و دریایی کشورمان با کشورهای همسایه خبر داد.