به گزارش خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگوی تلفنی نیکلا‌سلاکوویچ، وزیر امور خارجه صربستان با حسین امیرعبداللهیان موضوعات مورد علاقه دوکشور مورد گفت‌وگو  و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه صربستان با تبریک آغاز به کار وزیر امور خارجه کشورمان و قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی صربستان، دعوت رئیس جمهور صربستان از رئیس جمهور اسلامی ایران برای سفر به این کشور را اعلام کرد.

   دعوت از امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست عدم تعهد

نیکلا سلاکوویچ همچنین از امیر عبداللهیان برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در بلگراد دعوت به عمل آورد. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تشکر از ارسال محموله واکسن اهدایی از سوی صربستان و ابراز امیدواری برای تقویت همکاری در این حوزه، بر موضع قطعی ایران در حمایت از تمامیت ارضی صربستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد دیدار دو رئیس جمهور درمحدوده زمانی نزدیکی در تهران یا بلگراد و برای امضای اسناد مختلف آماده شده میان دو طرف محقق شود. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان درباره برنامه‌ریزی برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دوکشور نیز توافق کردند.

   پیام وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

از سوی دیگر نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در پیامی خطاب به حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و آغاز به کار وی را تبریک گفت. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در این پیام آمادگی خود را برای همکاری با حسین امیر عبداللهیان در جهت تقویت روابط بین دو کشور و ارتقای مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی اعلام کرد. پاندور ابراز امیدواری کرد، هر زمانی که فرصت مناسب باشد، در چارچوب کمیسیون مشترک دوجانبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره توسعه روابط بین آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در پایان پیام خود برای امیر عبداللهیان برای اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی آرزوی موفقیت کرد.   براساس این گزارش وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین در پیام جداگانه‌ای از تلاش‌های محمد‌جواد ظریف در تقویت روابط ایران و آفریقای جنوبی تشکر و قدردانی کرد.

   گفت‌وگو با وزیر خارجه موریتانی

از سوی دیگر وزیر امور خارجه موریتانی در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با تقدیر از نقش سازنده ایران در منطقه، خواستار ارتقای روابط فی‌مابین شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در گفت‌وگوی تلفنی روز پنج‌شنبه «اسماعیل ولد الشیخ احمد» وزیر خارجه و همکاری‌های موریتانی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، وی با تبریک انتخاب امیرعبداللهیان در سمت وزیر امور خارجه، خواستار ارتقای روابط فی‌مابین شد. ولد الشیخ احمد با اشاره به سابقه همکاری با امیرعبداللهیان از زمانی که وی نماینده دبیرکل در امور یمن بوده است و با تقدیر از نقش سازنده ایران در مسائل منطقه‌ای، حمایت از فلسطین و مخالفت کشورش با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان نیز با تقدیر از موضع اصولی موریتانی در مخالفت با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه‌جانبه روابط با موریتانی مورد تاکید قرار داد. وزرای خارجه آلمان، اتریش و صربستان نیز روز پنج‌شنبه با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کردند.

   توافق وزرای خارجه هند و ایران برای تقویت روابط دوجانبه

همچنین وزیر امور خارجه هند با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود اعلام کرد در تماس با همتای ایرانی خود بر لزوم تقویت روابط دوجانبه تهران و دهلی نو تاکید کرده‌اند.  به گزارش خبرگزاری فارس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه طی یک تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بر تقویت روابط دو‌جانبه تاکید کرد.  وزیر امور خارجه هند در پیامی که در صفحه توییتری خود درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزیر خارجه ایران منتشر کرد، نوشت: «یک تماس تلفنی (برای) تبریک گرم به وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان صورت گرفت. برای تقویت همکاری‌های دو‌جانبه ما، توافق شد. بحث‌هایی درباره موضوعات مهم و جدی منطقه‌ای صورت گرفت. از ایران برای تسهیل پروازهای بازگشت ما از افغانستان قدردانی می‌کنیم.» وبگاه «پرینت» در این خصوص گزارش کرد، وزیر خارجه هند در تماس تلفنی خود با همتای ایرانی‌اش درباره طیفی از موضوعات از جمله تحولات افغانستان و موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کرد.  ماه گذشته، جایشانکار با حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «سیدابراهیم رئیسی» بر اهمیت تقویت روابط دو کشور هند و ایران تاکید کرد. پیش از این نیز وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تماس تلفنی امیرعبداللهیان و جایشانکار توضیح داده بود که وزیر امور خارجه هند در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر گسترش مناسبات دو کشور از وی برای سفر به دهلی نو دعوت کرد.  امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از دعوت همتای هندی خود از انجام سفر در موعد مناسب استقبال و بر گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و هند در عرصه‌های مختلف اقتصادی شامل چشم‌اندازهای آتی و تعامل درباره واکسن بین دو کشور، توسعه هر چه سریع‌تر پروژه چابهار و توسعه تجارت بین دو کشور تاکید کرد.