مکران؛ دروازه ورود ایران به تجارت جهانی

 سید‌ابراهیم رئیسی در بدو ورود به چابهار با بیان اینکه بعد از انقلاب کارهای زیادی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: هنوز نسبت به آنچه باید در این استان انجام بگیرد فاصله وجود دارد و امیدواریم در این دولت با همکاری خود مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جوانان فعال استان اعم از سنی و شیعه، گام‌هایی برای توسعه بیشتر استان برداریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی از سیستان‌و‌بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور نام برد و افزود: نمی‌توانم واژه محروم را درباره این استان به‌کار ببرم، اما در هر صورت اینجا با وجود برخورداری‌های بسیاری که دارد، محرومیت‌هایی هم دارد که حتما می‌تواند با تلاش همه مسوولان و پیگیری دولت، برطرف شود. او همچنین در بدو ورود به چابهار به اسکله صیادی کنارک رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن با صیادان و ماهیگیران حاضر در این اسکله صیادی گفت‌وگو کرد.

  بازدید از مناطق حاشیه‌ای

 رئیس‌جمهوری پس از این بازدید با حضور در مناطق حاشیه‌نشین چابهار، از نزدیک با مشکلات حاشیه‌نشینان این شهرستان آشنا شد. رئیس‌جمهور در همین ارتباط به منطقه محروم مرادآباد چابهار رفت و از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان این منطقه و روند پیشرفت کار پروژه ساخت یک هزار واحد مسکونی برای محرومان بازدید کرد. رئیس‌جمهور ساماندهی وضعیت مسکن ساکنان محله محروم مرادآباد را مورد تاکید قرار داد و گفت: کپرنشینی به هیچ‌وجه شکل مطلوبی برای زندگی و وضعیت مطلوبی برای مردم نیست.

  سواحل مکران

در ادامه برنامه اولین روز سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان، وی شامگاه پنج‌شنبه با نمایندگان اقشار مختلف مردم، نخبگان، علمای شیعه و سنی و مدیران شهرستان چابهار دیدار کرد. وی در جمع نمایندگان اقشار، علما و نخبگان چابهار گفت: مسائل مطرح شده هم از سوی وزرا و هم در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری با حضور نمایندگانی از منطقه پیگیری خواهد شد و به شکل مفصل در شورای اداری استان مورد بررسی می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی در ادامه با بیان اینکه سواحل مکران دروازه ورودی ایران به بسیاری از کشورهای دنیاست، تصریح کرد: سواحل مکران جایگاه بسیار حساس و مهمی دارد. باید ‌سازو‌کار و مرکزیت فعالی برای عمران و آبادی این منطقه وجود داشته باشد که مسوولیت این موضوع را به عهده بگیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سواحل مکران یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است، خاطر نشان کرد: یکی از اولین اقدامات در این زمینه معرفی دقیق و کامل ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مکران است. نگاه دولت به مکران به عنوان منطقه‌ای است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حوزه افزایش تولید و اشتغال به عنوان دو مساله بسیار مهم کشور داشته باشد و سرمایه‌گذاری در مکران آینده بسیار روشن و خوبی دارد. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور تاکید کرد که سواحل مکران می‌تواند قطب رونق و ارتباطات تجاری و اقتصادی با دنیا باشد.

   لزوم ساماندهی کپرنشینی تا پایان سال

او در این دیدار تصریح کرد: یکی از مسائلی که امروز برای ما بسیار ناراحت‌کننده بود، وضع کپرنشینان اطراف شهرستان بود که در جمع‌شان حضور یافتیم. باید سریعا اقدامی صورت بگیرد و حداکثر تا پایان سال وضعیت به شکلی سامان یابد.

  ریشه‌کنی فقر

رئیسی همچنین پنج‌شنبه شب طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین‌(ع) چابهار با مردم این شهر دیدار کرد و گفت: بنا داریم سفرهای استانی به دور از هرگونه تشریفات و کاملا کاری انجام شود. به گزارش «ایسنا» رئیسی گفت: قطعا فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

  مشکل آب دغدغه مهم زابل

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در دومین روز از سفر به سیستان و بلوچستان وارد شهرستان زابل شد. رئیس‌جمهور مشکل آب را یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم منطقه زابل دانست و افزود: قبل از اینکه به استان سفر کنیم، با همکاران دولت نشست‌هایی برای بررسی راهکارهای رفع این مشکل داشتیم. چند راهکار و پیشنهاد مطرح شده که قرار است وزیر نیرو با همکاری مسوولان محلی و استاندار، دست به کار شده و برای رفع دغدغه مردم در رابطه با آب گام‌های جدی برداشته شود. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: مقرر کرده‌ایم برای حل مشکلات استان‌های محروم، اختیارات و امتیازاتی به استاندار تفویض شود تا بتوان مشکلات این استان‌ها را با فوریت و سرعت بیشتری حل و فصل کرد و سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌ها است. رئیسی همچنین به میان مردم روستای ملاعلی در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی با تاکید بر حل مشکل کمبود آب گفت: در این سفر مساله آب را به عنوان یک موضوع محوری دنبال می‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم از چاه‌نیمه‌ها به عنوان یک ظرفیت در دسترس استفاده کرده و با راهکارهای موجود، سطح بهره‌وری از آنها را ارتقا دهیم. رئیس جمهور اضافه کرد: نکته دیگر مسأله حق‌آبه منطقه است که نه ما از آن می‌گذریم و نه مردم از آن خواهند گذشت، اما احقاق این حق نیازمند دیپلماسی فعال است تا این حق مسلم مردم منطقه احیا شود.

  تاکید بر سامان‌دهی بازارچه‌های مرزی

رئیسی در ادامه بازارچه‌های مرزی را از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی منطقه برشمرد و گفت: دستگاه‌های مسوول باید برای ایجاد و رونق این بازارچه‌ها، تدبیر کنند. استاندار، دستگاه‌های مسوول و گمرکات باید در نقطه مرزی ضوابط و مقررات لازم را وضع و اعلام کنند تا تبادلات مرزی بین مرز‌نشینان ایران و افغانستان رونق گرفته و به بهبود وضعیت اقتصادی مردم دو طرف مرز کمک کند. رئیس‌جمهور افزود: مرزهای ایران با همسایگان باید مرز اقتصادی، تعامل و مبادله باشد تا بتواند به توسعه مناطق مرزی، ارتقای امنیت و بهبود معیشت و رفاه مرزنشینان منجر شود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مسوولان استانی باید سریع‌تر نسبت به ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی اقدام کنند و مبادلات مرزنشینان را مورد حمایت قرار دهند، اضافه کرد: این موضوع باید در راستای حمایت از وضعیت خانواده‌های محترمی که با وجود مشکل کمبود آب روستا را ترک نکردند، هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد تا انگیزه‌های روستانشینان برای ماندن در روستا تقویت شده و از مهاجرت و حاشیه‌نشینی جلوگیری شود. نخستین سفر رئیس جمهوری، هفته گذشته به استان خوزستان بود.