دوراهی کرونا بعد از قله پنجم

پس از دو ماه از شیوع ویروس سویه دلتای کرونا در کشور، آخرین گزارش وزارت بهداشت از خروج ۶۰ شهرستان از وضعیت قرمز حکایت می‌کند. بر این اساس با انتشار جدید‌ترین نقشه کرونایی ایران، تعداد شهرستان‌های قرمز در کشور به عدد ۲۴۶ رسیده که نسبت به آخرین رنگ‌بندی منتشر شده در ۶ شهریورماه، کاهش ۶۰ عددی را نشان می‌دهد.  به گزارش «ایرنا» بر اساس این گزارش، شهرستان‌های ورزقان(آذربایجان‌شرقی)، ملکشاهی، هلیلان (ایلام)، ماه‌نشان(زنجان)، آرادان(سمنان)، بانه، دیواندره(کردستان)، سیرجان، قلعه‌گنج (کرمان)، روانسر، قصرشیرین(کرمانشاه) و دلیجان، کمیجان(مرکزی) از روز گذشته (۱۳ شهریور) وارد وضعیت قرمز خواهند شد.

همچنین شهرستان‌های گرمی(اردبیل)، گلپایگان، نائین، نطنز(اصفهان)، بدره، دره‌شهر(ایلام)، گناوه(بوشهر)، فیروزکوه، قرچک، ورامین(تهران)، درمیان، زیرکوه، فردوس(خراسان‌جنوبی)، بجستان، بردسکن، بینالود، تربت‌جام، چناران، خواف، فریمان، فیروزه، کلات، مه‌ولات‌(خراسان‌رضوی)، راز و جرگلان، مانه و سملقان(خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، بهبهان، شادگان(خوزستان)، طارم(زنجان)، دامغان(سمنان)، خنج، سروستان، فراشبند، کازرون، کوار، لارستان، لامرد(فارس)، بوئین‌زهرا‌(قزوین)، ارزوئیه، جیرفت، کوهبنان(کرمان)، لنده(کهگیلویه و بویراحمد)، آزادشهر، آق‌قلا، بندرگز، ترکمن، کلاله، گرگان، گمیشان، گنبد کاووس‌(گلستان)، آستارا، رشت، رودبار، سیاهکل، طوالش، لاهیجان، ماسال‌(گیلان)، تنکابن، ساری، عباس‌آباد، نکا‌(مازندران)، زرندیه‌(مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، جاسک، خمیر، رودان، قشم‌(هرمزگان)، فامنین‌(همدان) و مهریز، یزد(یزد) از روز گذشته(۱۳ شهریور) از وضعیت قرمز خارج شدند.  به این ترتیب در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور که اپلیکیشن ماسک دیروز اعلام کرده است؛ ۲۴۶ شهرستان قرمز، ۱۴۴ شهرستان نارنجی و ۵۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. کاهش شهرهای قرمز در شرایطی است که وزارت بهداشت این روزها نگران ورود سویه جدید کرونا به کشور یا همان ‌لامبدا ‌ است. گونه جدیدی که درصورت شیوع در ایران می‌تواند به کابوس بزرگ‌تر از دلتا تبدیل شود. خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه با شیوع دلتا از جنوب کشور آغاز شد و به مرکز کشور رسید تا آنجا که میزان جان‌باختگان کرونا در کشور ۲۸ مرداد از مرز ۱۰۰هزار نفر عبور کرد و روز سه‌شنبه دوم شهریور با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد مرگ‌های کرونایی روزانه طی ۱۹ ماه گذشته در کشور شکسته شد.

  کاهش ملایم ورودی بیمارستان‌ها

در همین حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اگر چه تعداد شهرهای قرمز کاهش پیدا کرده است، همچنان میزان مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بالاست و اگرچه به گفته برخی مقامات وزارت بهداشت کشور به قله پیک کرونا رسیده است، اما میزان ورودی بیمارستان‌ها کاهش قابل توجهی پیدا نکرده است. در همین راستا روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران گفت: مراجعین سرپایی، میزان بستری‌ها و فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته با شیب ملایم کاهش پیدا کرده است.

آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد ظرف ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۷۹ نفر از آنها بستری شدند. در همین حال بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ۵۱۵ بیمار کووید-۱۹ نیز طی ۲۴ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. همچنین ۷ هزار و ۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آماری که سخنان استاندار تهران مبنی بر شیب ملایم کاهش میزان بستری‌ها و فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته را تایید می‌کند. با این حال کارشناسان معتقدند روند ابتلا و بستری و مرگ در کشور سینوسی است و امکان افزایش مجدد و حتی وصل شدن پیک پنجم کرونا به ششم وجود دارد. بررسی آماری وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد میزان مبتلایان از ۱۱مرداد تا ۱۱شهریور ماه از ۳۷۱۸۶ نفر به ۵۰۲۲۸ نفر در روز ۲۶مرداد ماه و در ادامه به ۳۰۲۷۹ نفر در یازدهم ماه جاری رسیده است. در این میان البته برخی روزها همچون ۳۰مرداد ماه به زیر ۳۰هزار نفر کاهش یافته و یک بار دیگر در تاریخ دوم شهریورماه به بالای ۴۰هزار نفر در روز رسیده است. موضوعی که بر سینوسی بودن روند ابتلا در کشور صحه می‌گذارد.

  تعطیلی مراکز واکسیناسیون

در این میان اگرچه روند واردات واکسن در کشور سرعت گرفته است و روز جمعه بیش از ۶میلیون دز واکسن وارد کشور شد، اما مراکز واکسیناسیون روز گذشته نیز به روی افرادی که برای دریافت دز دوم واکسن مراجعه کرده بودند همچنان بسته بود. طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز در بسیاری از شهرها مراکز تزریق واکسن به دلیل اتمام واکسن بسته شده بود.  آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است در شهر اهواز نیز از روز چهارشنبه‌(۱۰ شهریور‌) با اتمام موجودی واکسن مراکز واکسیناسیون سطح شهر تعطیل شده‌اند. در شهر گرگان نیز تمامی مراکز تزریق واکسیناسیون به دلیل موجود نبودن واکسن از چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه تعطیل شده‌اند و واکسیناسیون در هیچ مرکزی انجام نشده است.

  کاهش تزریق واکسن کرونا

در همین راستا بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دز رسید.  طبق اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز جمعه ۲۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۹۳ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود که با احتساب آمار اعلامی دیروز از سوی وزارت بهداشت، طی (۲۴ ساعت گذشته) ۱۳۸ هزار و ۱۷۱ دز واکسن کرونا تزریق شده است.

  رفع کمبود واکسن کرونا

با این حال سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز گفت: از امروز(شنبه) کمبود واکسن کرونا در کشور وجود ندارد و روند واردات و تزریق واکسن روزانه رو به افزایش است.  کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: از امروز‌(شنبه) ظرفیت تزریق واکسن در مراکز تجمیع واکسیناسیون در کشور یک میلیون دز به شرط تامین واکسن است و امیدواریم روند واردات و توزیع واکسن رو به افزایش باشد.  وی اظهار کرد: در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن فراهم می‌شود و در صورت خوش‌قولی طرف‌های خارجی تا پایان تابستان این رقم به ۴۰ میلیون دز خواهد رسید.  جهانپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ایجاد نظم در سامانه ثبت‌نام و نوبت‌دهی، موفق به کسب رکورد روزانه بیش از ۶۰۰ هزار دز تزریق واکسن کرونا در کشور شده‌ایم.

  روند واکسیناسیون امیدبخش است

همزمان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، روند واکسیناسیون در کشور را امیدبخش خواند و با اشاره به افزایش واردات واکسن و تولید داخل در هفته‌های آینده بر لزوم تسریع و توسعه واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف تاکید کرد.

  شرط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

در همین حال روند واردات واکسن به کشور امید برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را در سال جدید افزایش داده است. همچنان‌که وزیر بهداشت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را منوط به روند واکسیناسیون دانست. به گزارش «ایسنا» بهرام عین‌اللهی درباره وضعیت واکسیناسیون دانشجویان تاکید کرد: تا به امروز همه اساتید دانشگاه‌ها که اغلب در سنین بالا هستند واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون دانشجویان نیز از هفته آینده انجام می‌شود.  وی در ادامه گفت: بسته به میزان واکسیناسیون، بازگشایی نیز عملیاتی خواهد شد تا دانشگاه‌ها به وضعیت عادی و کلاس‌های حضوری بازگردند.  در همین ارتباط معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مقرر شده است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش‌آموزان آغاز می‌شود. علیرضا کمرئی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره بازگشایی مدارس افزود: شروع فعالیت آموزشی دانش‌آموزان از اول مهر به احتمال زیاد به صورت غیر‌حضوری خواهد بود. وی همچنین درباره واکسیناسیون معلمان و کادر مدرسه گفت: دز اول واکسیناسیون معلمان با همکاری وزارت بهداشت تمام و تزریق دز دوم هم آغاز شده است. کمرئی افزود: با افزایش سرعت واکسیناسیون امیدواریم در بسیاری از مناطق تا پایان شهریور‌ به نتیجه قابل قبولی دست یابیم.

  شروط پذیرش زائر به عراق

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تاکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان، کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دز واکسن کرونا را زده باشند. در همین حال روز گذشته حمید سوری، رئیس گروه واکنش سریع کرونا پیشنهاد کرد تا برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین به تعویق بیفتد.

وی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری‌های استانی برای مهار بیماری، درباره برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین گفت: هم پوشش واکسیناسیون کشور ما و هم عراق با میانگین جهانی فاصله دارد و قطعا به عنوان کسی که در حوزه سلامت کار می‌کنم بهتر است امسال مراسم راهپیمایی اربعین را یا بسیار محدود کرده یا یک سال دیگر به تعویق بیندازیم.