در تماس تلفنی شنبه شب «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران آخرین تحولات افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این تماس تلفنی، پیرو رایزنی‌های چند روز گذشته وزیر امور خارجه ایران با همتایان روسی و چینی، توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای امور خارجه طی چند روز آینده به صورت مجازی برگزار شود.

شاه محمود قریشی چهارم شهریور ماه در سفر منطقه‌ای به سه کشور آسیای مرکزی به تهران آمد و با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار از پیشنهاد همتای پاکستانی برای برگزاری نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه استقبال و آمادگی تهران را برای برگزاری این نشست در روزهای آینده در تهران اعلام کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه اول شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در روز پنج‌شنبه خبر داد و گفته بود: این سفر به درخواست ایشان در روز پنج‌شنبه انجام خواهد شد. سفری به چند کشور دارد و درخواست دارد در تهران با همتای خود و مقامات ایران ملاقات داشته باشد.

او ادامه داد: موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و به ویژه مساله افغانستان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن رکین توسعه و امنیت در منطقه و کشوری که تمام تلاش خود را در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و صلح و ثبات پایدار کرده است‌، طبیعی است رایزنی‌های خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف درخواست‌کننده و براساس ابتکار خودش داشته باشد. ان‌شاءالله این سفر هم در راستای گسترش رایزنی‌های همیشگی دو طرف انجام خواهد شد.

طی روزهای اخیر امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف و وانگ یی وزرای خارجه روسیه و چین درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کرده بود. در تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به عنوان اولویتی مهم، ارسال کمک‌های انسانی به صورت بدون وقفه و تلاش برای باز بودن‌ گذرگاه‌های مرزی تاکید شد. طرفین همچنین تاکید کردند آمریکا مسوول وضعیت کنونی افغانستان است و نقشی که طی دو دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته غیرسازنده بوده است.