همزمان روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه پیک پنجم بیماری تقریبا در حال طی شدن است، گفت: مرگ‌و‌میرهای بالای این روزها به دنبال تعداد بالای بیمار در یکی، دو هفته اخیر است، اما خوشبختانه تعداد بیماران شناسایی شده به نسبت رو به کاهش است اما ۶ هفته زمان داریم تا بتوانیم پیک بعدی بیماری را مدیریت کنیم و در این مدت باید حداکثر توان خودمان را برای واکسیناسیون به کار بگیریم.  از سوی دیگر رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفت: آمار فوتی‌ها با تاخیر کاهش پیدا می‌کند، اما با ادامه روند کاهشی ورودی‌ها، آمار فوتی‌ها هم کاهش خواهد داشت.

   لزوم تزریق ۱۰۰میلیون دز واکسن

اما در کنار افزایش مجدد میزان قربانیان کرونا در کشور، واردات واکسن نیز طی روزهای گذشته افزایش یافته است. بر این اساس به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در ۲ روز گذشته دو محموله حدود ۶ میلیون و ۴۰۰هزار دزی واکسن آسترازنکا و سینوفارم وارد کشور شده و به زودی در مراکز واکسیناسیون توزیع می‌شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: خوشبختانه روند واردات واکسیناسیون در روزهای اخیر افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی تا پایان شهریور با سرعت بیشتری محموله‌های بزرگی از واکسن را عموما از چین و بعضا از محل کواکس و برخی دیگر از نواحی جهان داشته باشیم. روز گذشته نیز هجدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۵ میلیون دز واکسن، به وزارت بهداشت تحویل داده شد.  افزایش واردات واکسن به کشور در شرایطی صورت گرفته که ظرف روزهای گذشته به دلیل پایان ذخیره واکسن در کشور، روند واکسیناسیون متوقف شده بود و افرادی که برای دریافت دز دوم واکسن به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرده بودند با درهای بسته این مراکز مواجه شده بودند.  در همین ارتباط بنا براعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۳۰۹ هزار و ۴۶۳ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. به گزارش «ایسنا» همچنین مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۲۷ دز رسید.  همچنین آن‌طور که وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد، برای واکسیناسیون عمومی نیازمند یک حمایت جدی در سطح ملی هستیم چون باید حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن در عرض ماه‌های آینده تزریق کنیم.

   جزئیات ارائه خدمات با کارت واکسن

همزمان روز گذشته بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت تصریح کرد: در آینده نزدیک همزمان با گسترش واکسیناسیون، دریافت بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود.  به گزارش «ایسنا» عین‌اللهی ادامه داد: وقتی قرنطینه هوشمند اجرایی شد، همه فعالیت‌های روزمره با کارت واکسن، قابل انجام است و لازم نیست که دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم و مردم با داشتن کارت می‌توانند مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل‌و‌نقل عمومی به راحتی قابل ارائه است. با اجرایی شدن قرنطینه هوشمند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین شرط شرکت در مراسم اربعین را اعلام کرد. به گفته او افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند باید حتما دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.