شکل رابطه ایران با طالبان

در همین ارتباط، احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار کرد: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.

به گزارش جماران؛ فرمانده سپاه قدس معتقد است حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمد شاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود. سردار قاآنی تاکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد. به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرمانده نیروی قدس سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس، مباحثی درباره شکست آمریکا در افغانستان مطرح و تاکید کرد اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود.

ابراهیم رضایی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به بررسی تحولات افغانستان در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به برکت ولایت، نگاه عمیقی به تحولات منطقه و جهان دارد و کشور ما در تحولات اخیر افغانستان با تدبیرترین کشور بود و مواضع خوبی را اتخاذ کرد.وی بیان کرد: سردار قاآنی در این جلسه نکاتی را درباره خسارت‌های آمریکا در افغانستان بیان کرد و طبق گفته وی، آمریکا ۸۰ هزار نیروی نظامی وارد افغانستان کرد. بیش از ۲ هزار میلیارد دلار و روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در این کشور هزینه کرد، آمار کشته‌شدگان آمریکا در افغانستان بیش از ۱۰ هزار نفر بود، اما آمریکایی‌ها هیچ نتیجه‌ای هم نگرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد که آمریکا جهت تسلط بر ایران، روسیه، چین و هند وارد افغانستان شد، اما شکست خورد و در نهایت از این کشور فرار کرد.رضایی تاکید کرد: به گفته سردار قآانی آمریکا داعش را به افغانستان آورد تا از آنان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده کند.

او همچنین افزود: فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه اظهار کرد مذاکرات دوحه به دلیل دخالت آمریکایی‌ها بی‌نتیجه بوده است و در بخش دیگری از اظهارات خود گفت هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، تامین امنیت خودش است و اجازه نمی‌دهیم امنیت کشورمان و مرزها مخدوش شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در ادامه جلسه سه نفر از نمایندگان و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مباحث خود را درباره تحولات افغانستان مطرح کردند.

   جمهوری اسلامی با طالبان در تماس است

همزمان سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اشراف کاملی بر تحولات افغانستان دارد و در جهت تامین منافع مردم افغانستان و ایران تلاش می‌کند تاکید کرد: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران با گروهی که اکنون در افغانستان غلبه پیدا کرده در تماس است.

به گزارش «ایسنا»، سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در یک نشست خبری درباره مذاکرات نشست غیرعلنی دیروز صبح مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این نشست مباحث مختلفی مطرح شد. سردار قاآنی نیز مطالب دقیق و مستندی را بیان کردند و تحلیل خوبی را هم ارائه دادند. تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. جلسه خوب بود و آنچه که برآیند این جلسه بود را برای شما بیان می‌کنم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: در فحوای کلام سردار قاآنی به این مهم پرداخته شد که در درجه اول همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و آنچه برای ما از جهات مختلف مهم است مردم افغانستان و امنیت آنها و همچنین این رابطه تنگاتنگ دیرینه فرهنگی و دینی میان مردم ما و مردم افغانستان است و ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات کنونی بی‌تفاوت باشیم و اتفاقات را رصد می‌کنیم، چرا که برای ما مهم است در همسایه شرقی ما چه می‌گذرد.

موسوی ادامه داد: در آنچه که امروز در کشور همسایه ما افغانستان می‌گذرد در درجه اول مردم افغانستان و دیدگاه و نظر آنها برای فردای کشور و آینده آنها برای ما مهم است.موسوی عنوان کرد: براساس فحوای سخنان سردار قاآنی و همچنین براساس گزارش‌هایی که از سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی ارائه شده، مشخص است که جمهوری اسلامی ایران کاملا بر مسائل افغانستان اشراف کامل دارد.با توجه به روابط فی‌مابینی که میان این دو کشور وجود دارد توجه لازم را به اتفاقات داریم این‌گونه نیست که دستگاه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی ما نسبت به تحولات کنونی غافلگیر شده باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجهه با تحولات و اتفاقات دارد و تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات لحاظ شود. زمانی که مشخص شد آمریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شده و در اداره امور دچار مشکل هستند گروه طالبان از مدت‌ها قبل روند کار خود را برای تصرف مناطق مختلف آغاز کرده بود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه در این حوزه مغفول مانده نقش مخرب آمریکایی‌ها در مسائل افغانستان است. بعضا در برخی رسانه‌ها حتی برخی از رسانه‌های داخلی برخی شخصیت‌ها شاید به دلیل عدم اشراف کامل به این حوزه مسائلی مطرح می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تقصیری دارد یا اینکه ما حضور فعالی در این حوزه نداشتیم؛ در حالی که این‌گونه نبوده باید توجه کنیم که آمریکایی‌ها نقش مخرب و غیرسازنده‌ای در افغانستان داشتند و به بهانه‌های مختلف این کشور را ۲۰ سال اشغال کردند. آنها به عنوان یک قدرت مداخله‌گر وارد افغانستان شدند. آنها روح امید و مقاومت را در مردم افغانستان از بین بردند، وعده‌هایشان را عملی نکردند و حضور مخربی داشتند و در پایان هم شاهد فرار مفتضحانه و غیر مسوولانه آنها بودیم. آنها برای تامین امنیت خود و برای عدم هزینه‌کرد بیشتر پس از عملکرد مخرب خود به طور غیرمسوولانه از این کشور خارج شدند و در نتیجه افغانستان به نقطه صفر ۲۰ سال پیش خود بازگشت.

موسوی ادامه داد: اما این‌بار جمهوری اسلامی ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رای مردم افغانستان مهم است. هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند برای جمهوری اسلامی ایران مورد احترام بوده و از این روند دفاع می‌کند.

   برگزاری تجمع اتباع افغانستان

همزمان با این تحولات، جمعی از اتباع افغانستانی مقیم تهران در اعتراض به سیاست‌ها و رفتار دولت پاکستان نسبت به تحولات کشورشان در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. به گزارش «ایسنا»، در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان و تصرف اکثر شهرهای افغانستان توسط این گروه، درگیری میان نیروهای مقاومت ملی در پنجشیر و طالبان ادامه داشت که با وجود موفقیت‌های نیروهای مقاومت در مقابله با طالبان، شامگاه دوشنبه هفته جاری طالبان توانست با کمک نیروهای پاکستان پیشروی کند و برخی نیروهای مقاومت ملی هم در پنجشیر به شهادت رسیدند. با توجه به اینکه گفته می‌شود پاکستان دخالت مستقیمی در تحولات اخیر داشته است، این تجمع‌کنندگان نسبت به رفتار پاکستان اعتراض کردند. تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی با تصاویر احمد شاه مسعود و احمد مسعود در دست داشتند، شعارهایی در مخالفت با طالبان و پاکستان و در حمایت از جبهه مقاومت سردادند.