همزمان شارل میشل، رئیس شورای اروپا با اعلام اینکه گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران داشته است، تاکید کرد که اتحادیه اروپا به همکاری خود با تمام طرف‌های برجام و آمریکا برای اطمینان از اجرای کامل این توافق ادامه خواهد داد. به گزارش «ایسنا» وی در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: «با رئیس جمهوری ایران درباره اهمیت از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات برای بازگرداندن برجام به مسیر خود رایزنی کردیم.»

 سفر مالی به مسکو و پاریس

اظهارات ریابکوف در گفت‌وگو با تاس در پی این مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته به مسکو و پاریس می‌رود تا با مقامات روسی و اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کند.

طبق این بیانیه، رایزنی‌های مالی «به برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت سریع به تفاهم رسیدن در زمینه بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد پرداخت».

همچنین پایگاه خبری اردو پوینت گزارش داد که ریابکوف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است: «برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است. تاکید می‌کنم که اقدامات ایران در این عرصه بازگشت‌پذیرند و بازگشت به[پایبندی کامل به تعهدات] توافق هسته‌ای امکان‌پذیر است. برای این کار، ضرورت دارد که مذاکرات در وین هر چه زودتر از سر گرفته شوند.»

اردوپوینت در ادامه نوشت، ریابکوف با اشاره به گزارش اخیر رسانه‌ها درباره اطلاعات درز شده از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد: «ما به همکاران غربی‌مان درباره افزایش تنش‌ها از طریق تدارک برنامه‌هایی برای محکوم کردن ایران که می‌تواند در تصمیم‌گیری شورای حکام آژانس دخیل باشد، هشدار می‌دهیم.»

این پایگاه خبری به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: «ما می‌دانیم که محافل غربی در یکسری هماهنگی‌ها درباره این موضوع مشارکت دارند. در دیدار آتی با رابرت مالی موضع‌مان درباره این موضوع را مطرح خواهیم کرد.» به نوشته اردوپوینت، این دیپلمات روسی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن خویشتن‌داری و مصالحه‌جویی مصرانه اما صبورانه تاکید کرد.

در ادامه گزارش اردوپوینت از گفت‌وگوی ریابکوف با اسپوتنیک، به نقل از او آمده است: «با وجود این، مایلم بگویم که ما از بابت عدم پیشرفت در عادی‌سازی همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانیم، تکلیف برخی جنبه‌ها معلوم نیست.»

 سفر برجامی مالی به مسکو و پاریس

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نماینده ویژه این کشور در امور ایران برای رایزنی با مقامات روسی و اروپایی درباره احیای توافق هسته‌ای به فرانسه و مسکو سفر می‌کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، گفت مالی قرار است روز چهارشنبه و پنج‌شنبه با مقامات روسی در مسکو و روز جمعه با مقامات انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و مقامات اتحادیه اروپا در پاریس دیدار کند.  این مقام رسمی همچنین بیان کرد این مذاکرات بر نشست هفته بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز نخواهند بود.  او با مطرح کردن اینکه، «تمرکز دیدار ما بر دیپلماسی هسته‌ای با ایران و مقصد پیش روی‌مان خواهد بود»، گفت: «واشنگتن هنوز نمی‌داند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.»  این مقام آمریکایی افزود: «ما همچنین در حال بحث و گفت‌وگو بر سر این هستیم که اگر به این نتیجه رسیدیم که ایران تمایلی به بازگشت به توافق ندارد، رویکردمان چه خواهد بود و تلاش می‌کنیم بازگشت با شرایطی را که مورد قبول واشنگتن نخواهد بود، پیش‌بینی کنیم. باید بدانیم چه جایگزین‌هایی وجود خواهند داشت.»  وقتی به او گفته شد که چطور این دیدارها شامل سفر به چین نمی‌شود، گفت: «با همکاران چینی‌مان در تماسیم.»

 رایزنی بلینکن و همتای اسرائیلی

 از سوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت آنتونی بلینکن در تماس تلفنی با همتای صهیونیستی خود درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله ایران رایزنی کرده است. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری از گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن و یائیر لاپید وزیران امورخارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد. پرایس تصریح کرد، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره موضوعات منطقه‌ای و امنیتی ازجمله ایران، چین و افغانستان بحث و رایزنی و بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها پیرامون این مسائل تاکید کرده‌اند.

 گزارش محرمانه آژانس

همزمان با این تحولات روز سه‌‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش محرمانه‌ای اعلام کرد ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران به ۸۴ کیلوگرم رسیده است. به گزارش «ایسنا»، العربیه انگلیسی در خبری نوشت که در گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد شده ایران در حال حاضر نزدیک به ۳/ ۸۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار داشته باشد. ایران طبق گزارش پیشین آژانس اتمی در ماه مه حدود ۸/ ۶۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و ۴/ ۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دراختیار داشته است.